Nekromanti Rymdskeppsskada SH:I2

Troberg

Sinister eater
Re: håller med...

inte går att peka på någon enskild företeelse och säga "så här är det, fast med mer naket".
Nu verkar den helt plötsligt inte alls lika bra. Självklart måste det vara mer naket! :gremblush:

Fast får jag ändå gissa på något så är väl serierna Space Usagi och Appleseed, och den tecknade TV-serien Il était une fois... l'espace ("Det var en gång i rymden"), de enskilda företeelser som jag direkt kan peka på som skulle kunna likna det som jag är ute efter. Fast jag vet inte om de är förebilder eller bra exempel.
Den enda av dem som jag sett tillräckligt mycket av för att överhuvudtaget ha en åsikt om är "Det var en gång i rymden", men det var länge sen och det enda jag kommer ihåg är den kott-formade roboten. Tänker du basera en hel värld på kottformade robotar?!?! :gremshocked:

Min egen största inspirationskälla är nog Farscape. Både små och stora skepp, ett universum med sinne för elak sannolikhetshantering, underhållande bakgrund och bra möjligheter till rollspel.

Sidoide som helt plötsligt slog mig!

I Farscape är skeppet levande med egen vilja, i Andromeda styrs det av en AI. Kanske man skulle göra så att människan inte kan navigera hyperrymden (eller vad man nu kallar det) utan att det krävs en AI som hanterar skeppet. Den har till viss del egen vilja. Tänk dig bara:

Kaptenen: "Då smyger vi förbi försvarssatelliterna genom att åka genom planetringarna. Då borde de bara hinna få iväg några skott efter oss"
Skeppet: "Nej, stenarna i asteroidbältet repar lacken på mig, och dessutom vill jag inte att de ska skjuta på mig över huvud taget. Kan vi inte åka någon annanstans i stället?"
Kaptenen: "Snälla, jag lovar att du ska få en ny långdistansskanner för pengarna vi tjänar..."
Skeppet: "Och en omlackering. Motivlack. Hawaiian sunset."
Kapten: "OK, låt gå för det då."

Då blir helt plötsligt en bra AI utan alltför mycket egenheter (och rätt AI i rätt skepp) hårdvaluta. Tänk bara vilken röra när man i en nödsituation blir tvungen att sätta en stridsskepps-AI i ett lastskepp eller tvärt om...

Troberg

Sinister eater

Nu var det inte terräng som i kullar för stridsvagnar, utan terräng som i tunnlar och kulvertar fulla med rymdmonster i Space Hulk.
Men jag menade i form av kullar och sånt. Bara fighters i tomma rymden är ungefär lika intressant taktiskt som att slänga ner 2000 myror från rivaliserande myrstackar i en burk och skaka om.

Menar du under striden så ser jag ingen skillnad på dem, rent rollspelsmässigt (under förutsättning att radion funkar).
Jag menade medan de väntade på attacker. Hur pressen påverkade besättningan, hur de bråkar för småsaker som en gummisnodd, pressen och samarbetet när planet börjar bli sönderskjutet och så vidare.

P51-orna förväntas nog inte tjattra på sin radio under pågående uppdrag om sånt.

På det hela taget kan man nog se Memphis Belle som en lärobok i hur man kan hantera dramatik i skepp med flerpersonsbesättning. Det var ett tag sen jag såg den, så jag kommer inte ihåg allt. Tror jag ska se den i kväll eller i morgon kväll.

Dåså. Det här är ju det bästa skälet till att inte köra med den vanliga Memphis Belle-modellen. Dags att pröva något nytt, helt enkelt!
Ouch, där gjorde jag det för lätt för dig. Nåja, jag gav igen med kott-rboten.

Krille

Super Moderator

"Den enda av dem som jag sett tillräckligt mycket av för att överhuvudtaget ha en åsikt om är "Det var en gång i rymden", men det var länge sen och det enda jag kommer ihåg är den kott-formade roboten. Tänker du basera en hel värld på kottformade robotar?!?! "

Eh... nej. :gremwink:

Däremot funderar jag på något i stil med statsbildningen Federationen Omega. Och Kolibri är, vad du än vill säga om Galacticas Viper, utseendemässigt ett av de häftigaste skeppen som någonsin konstruerats.

Troberg

Sinister eater

Och Kolibri är, vad du än vill säga om Galacticas Viper, utseendemässigt ett av de häftigaste skeppen som någonsin konstruerats.
Bah, du har ju ingen smak (iofs så kommer jag inte ihåg hur Kolibri ser ut, men ändå).

Du är säkert en sån där ny-generations-SF-fan som tyckar att en alien (från filmen med samma namn) är mer skrämmande än en Dalek!

Exterminate! Exterminate!

Rosen

Myrmidon

Vipers (som för övrigt är ett av de häftigase jaktskeppen utseendemässigt enligt min åsikt).

En fjärdedel cockpit, kanoner och annat, tre fjärdedelar motorer. Har alltid undrat var de förvarar bränslet till de där klunsarna...

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Har alltid undrat var de förvarar bränslet till de där klunsarna...
Ombord på Galactica, vad trodde du? :gremsmile:

De teleporterar bränslet direkt till motorerna eller något annat som gör att det inte spelar någon roll, precis som X-vingarna.

Vindhand

Myrmidon

Jag hade för mig att den (kampen om Tellus) mest utspelade sig på jorden men jag förväxlar den säkert med något annat :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Jag hade för mig att den (kampen om Tellus) mest utspelade sig på jorden men jag förväxlar den säkert med något annat"

Den är visserligen inspelad i Australien, men det är väl inte det du tänker på. :gremwink:

Utöver pilotavsnittet så är det väldigt lite som händer på Jorden. En och annan flashback, på sin höjd.

Troberg

Sinister eater

Jag hade för mig att den (kampen om Tellus) mest utspelade sig på jorden men jag förväxlar den säkert med något annat
Tänker du på den där om mutanterna som försöker evulotionera bort oss eller på Earth 2, eller kanske Odyssey 5?

Den här var lite Platoon i rymden, med några fula jaktskepp som liknade en F14 med en vinge fram (ungefär). Väldigt militärt stuk på hela serien i alla fall.

Troberg

Sinister eater

Den är visserligen inspelad i Australien
Det kan man inte tro, den ser inte alls speciellt upp-och-nervänd ut. Trickfilmning?

Vindhand

Myrmidon

Där håller jag inte med. På sin höjd är det att desarmera den hemska fällan så att man kan plocka åt sig guldstatyn utan att få en stor stenkula i huvudet,

Du är fri att ha din åsikt som sagt :gremsmile:

Ska vi se... av sju rymdstrider (Amidalas skepp flyr från Naboo, slaget om Naboo, Oobi-Doo duckar undan Jango Fett, Falken flyr från Dödsstjärnan, slaget om Yavin, flykten från Hoth, samt slaget om Endor) så kretsar ståryn kring enbart jaktskeppen i tre fall (Naboo, Yavin, och Oobi-doo) och är "bara" dominerande stårymässigt i tre fall (Endor, flykten från Hoth och flykten från Dödsstjärnan - TIEs är mig veterligen definitivt jaktskepp). En av sju, eller till och med fyra av sju om man är generös, är inte att räkna bort 90%.

...m.a.o: av de rymdstrider som du vill betrakta som rymdstrider är det exakt 1 (slaget om Naboo) som inte involverar litet större skepp med besättning och litet mer utrymme... även om Jango Fetts kanske är i gränslandet.

Sen fnns det sex gränsfall som knappt eller inte alls är att betrakta som rymdstrider (Klonarmén landsätts, Falken flyr från Tatooine, Falken jagar ensam TIE och blir infångad av Dödsstjärnan, slaget om Hoth med sina speeders, evakueringen av Hoth med jonkanonen och flykten från Bespin), men som sagt var, jag ser inte dessa som rymdstrider.

Falkens flykt från Tatooine involverar strid i rymden under tiden hoppet beräknas. Falkens jakt av en Tie är en strid i rymden (med jaktskepp t.o.m) så...

Du har missat fler: MF flyr in i ett asteroidbälte jagad av Ties. MF bryter en strid mot en Star Destroyer genom att landa på den. MF flyr från cloud city och lyckas i sista stund laga sin hyperrymdsdrift. O.s.v...

Se om filmerna eller studera dina bråktal igen.

Hade jag inte sett filmerna många gånger skulle det vara enklare att acceptera din missrepresentation av dem... men allvarligt: sju rymdstrider på fem filmer? Bara ANH innehåller minst fem... :-/

Krille

Super Moderator

"...m.a.o: av de rymdstrider som du vill betrakta som rymdstrider är det exakt 1 (slaget om Naboo) som inte involverar litet större skepp med besättning och litet mer utrymme... även om Jango Fetts kanske är i gränslandet."

Då är slaget om Yavin mer i gränslandet. Falkens enda bidrag i den är två skott och ett "you're all clear now, kid!", dessutom i en anfallsmanöver som definitivt påminner mer om ett jaktsvep än en bombare.

Så du är uppenbarligen bra mycket mer generös med gränslanden än jag. Så fort det sitter mer än en person i ett skepp så är det ett större skepp med besättning och lite mer utrymme - vad säger du då om F-14-planen i Top Gun?

"Du har missat fler: MF flyr in i ett asteroidbälte jagad av Ties. MF bryter en strid mot en Star Destroyer genom att landa på den. MF flyr från cloud city och lyckas i sista stund laga sin hyperrymdsdrift. O.s.v..."

Sorry. Jag har faktiskt räknat upp dem också. Flykten från Hoth och flykten från Bespin nämnde jag ju, fast du kanske är lika selektiv med att läsa mina inlägg som att se Lucas filmer? :gremwink:

Sen är det väl en fråga om definitionen på strid. IMHO så är det inte strid, utan på sin höjd flykt. Strid för mig är att två sidor försöker göra den andra illa, inte att bara en gör det. Om bara en sida försöker göra den andra illa brukar det i allmänhet kallas misshandel, mordförsök, tortyr, kolateral skada och en hel kasse med andra saker, men strid? Nä.

"men allvarligt: sju rymdstrider på fem filmer? Bara ANH innehåller minst fem... :-/"

Flykten från Mos Eisley är inte särskilt mycket till rymdstrid, jakten på TIE-skeppet i resterna av Alderaan är inte heller mycket till rymdstrid. Kvar blir flykten från Dödsstjärnan, öppningsscenen och slaget om Yavin. Sen är det faktiskt inte fler scener som har rymdstridspotential.

Men visst, jag glömde öppningsscenen.

Troberg

Sinister eater
Lösningen!

Jag tror inte diskussionen leder så mycket längre, så jag tänkte föreslå en lösning jag har hållit på ett tag:

Krille gör små skepp, vi andra ändrar till stora när vi spelleder.

Borde väl passa alla?

Vindhand

Myrmidon

Då är slaget om Yavin mer i gränslandet. Falkens enda bidrag i den är två skott och ett "you're all clear now, kid!", dessutom i en anfallsmanöver som definitivt påminner mer om ett jaktsvep än en bombare.

Tja, vad kan jag säga: den är med. Det är ett större skepp. Att den beter sig "fel" (eller "rätt"?) enligt dig ändrar inte detta.

Så du är uppenbarligen bra mycket mer generös med gränslanden än jag. Så fort det sitter mer än en person i ett skepp så är det ett större skepp med besättning och lite mer utrymme - vad säger du då om F-14-planen i Top Gun?

Kan man springa runt i dem? Nej, knappast...

I de flesta av exemplen är det MF som utgör det litet större skeppet och att det är ett litet större skepp har du ju redan hållit med om. Vill du byta åsikt där? I annat fall är det inte så mycket tolkningsutrymme kvar.

Sorry. Jag har faktiskt räknat upp dem också. Flykten från Hoth och flykten från Bespin nämnde jag ju, fast du kanske är lika selektiv med att läsa mina inlägg som att se Lucas filmer?

Du tog upp dem som "inte rymdstrider". Eftersom de är strider mellan rymdskepp i rymden så höll jag inte med. Därför anser jag också att din uppräkning av de sju rymdstriderna missar dessa.

Jag kan vara övertydligare om du vill men det tar så mycket mer tid och plats :gremsmile:

Sen är det väl en fråga om definitionen på strid. IMHO så är det inte strid, utan på sin höjd flykt. Strid för mig är att två sidor försöker göra den andra illa, inte att bara en gör det. Om bara en sida försöker göra den andra illa brukar det i allmänhet kallas misshandel, mordförsök, tortyr, kolateral skada och en hel kasse med andra saker, men strid? Nä.

Haha :gremcrazy:

Du vet... om du definierar om "Rymd" är det ännu enklare att klippa i filmerna. Det är bara att betrakta allt utom Naboos omloppsbana som icke-rymd så har 100% av rymdstriderna den fördelning på jakt och baser/stora skepp du söker :gremwink:

Flykten från Mos Eisley är inte särskilt mycket till rymdstrid,

De är under beskjutning och måste klara sig tills hoppet är beräknat. M.a.o. de strider, om än undvikande.

jakten på TIE-skeppet i resterna av Alderaan är inte heller mycket till rymdstrid.

Hade de kommit i kapp och skjutit ned det snabbare skulle de kanske haft en chans att undfly dödsstjärnan.

Kvar blir flykten från Dödsstjärnan, öppningsscenen och slaget om Yavin. Sen är det faktiskt inte fler scener som har rymdstridspotential.

1+1+3=5.

Men visst, jag glömde öppningsscenen.

och definierade bort ett par andra... Detsamma gäller de andra filmerna.

Nåväl, faktum kvarstår. Strider (om man bortser från dina försök att definiera in någon form av rättvisa i begreppet) utkämpas i rymden vid ett flertal tillfällen i filmserien. Om man betraktar strider (fortfarande med en mer vanlig definition än din) i rymden mellan rymdskepp som rymdstrider (snarare än den begränsade definition du verkar använda för att bli av med merparten av dem) är det ytterst få av dem som inte involverar skepp som är litet större, har besättning och springa-runt-utrymme (som t.ex MF)

Det finns inte så mycket mer att debattera på den fronten utöver dina definitioner och det vore ju ganska meningslöst... du får definiera saker hur du vill för min del... bara du inte förväntar dig att jag tar det på allvar :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
ja...

IMHO bör Krille göra spelet precis som han själv känner för. Jag kommer tycka som jag tyckt i denna tråd om det saknar regler för samarbete och regler för Milennium Falken-liknande skepp men det finns säkert folk som blir själaglada över att slippa dessa.

Det blir intressant att se om reglerna gör skillnad mellan strid och orättvisa våldsamheter som Krille gör :gremwink:

EDIT: bättre rubrik

Krille

Super Moderator

"Om man betraktar strider (fortfarande med en mer vanlig definition än din) i rymden mellan rymdskepp som rymdstrider (snarare än den begränsade definition du verkar använda för att bli av med merparten av dem) är det ytterst få av dem som inte involverar skepp som är litet större, har besättning och springa-runt-utrymme (som t.ex MF)"

Utöver dessa definitionsproblem så finns det en annan sak som du vägrar att titta på, och det är skeppens respektive konceptuella roll.

Du kan säga vad du vill om att man kan kuta omkring i Falken. Gör man det i Return of the Jedi i slaget vid Endor? Svaret är ett entydigt "nej". Falken flygs, används och är i det slaget ett jaktskepp.

Sen kan du säga vad du vill om de andra stora skeppen i den striden, men de har mer rollen av en kulle med en bunker och en klase kanoner, det vill säga en kluns fientlig terräng med luftvärn och möjligen ett mål, än ett skepp. Samma sak droidkontrollskeppet i slaget om Naboo eller Dödsstjärnan i slaget om Yavin. Det faktum att ingendera heller har någon större strategisk inverkan på slaget bidrar också - det är inte Home One som sänker Executor, utan jakten. Det är inte Home One som spränger den andra Dödsstjärnan, det är jakten. Det är inte Amidalas lyxjakt som sänker Handelsfederationens droidkontrollskepp, utan ett litet fult gult jaktskepp med en nioårig parvel bakom ratten. Det finns inte ens ett större rebellskepp närvarande (nå, utom Falken då) när den första Dödsstjärnan får på nöten av en bondgrabb i en X-vinge med avstängd måldator. I princip är de stora skeppen enbart ett mål att släppa smarta bomber på, och är konceptuellt mer besläktade med Bagdad under Gulfkriget än med ett rymdskepp - stora, statiska objekt med saker som kan bombas, mojänger att ducka undan och lite luftvärn.

Fast det tänker du väl också bara strutsa bort.

Vindhand

Myrmidon

Utöver dessa definitionsproblem så finns det en annan sak som du vägrar att titta på, och det är skeppens respektive konceptuella roll.

För att det är svårt, vagt och subjektivt. Vi är överens om att MF är ett större skepp. Att det därför används större skepp när MF används är självklart. Att det därför finns med större skepp i de strider MF finns med är lika självklart. Om man kamikaze-dyker mot dödsstjärnan med den och på så sätt använder den _som_ en guidad missil gör den inte till en guidad missil... och det gör sannerligen inte guidad-missilreglerna tillräckliga för alla fall då skeppet används.

Du kan säga vad du vill om att man kan kuta omkring i Falken. Gör man det i Return of the Jedi i slaget vid Endor? Svaret är ett entydigt "nej". Falken flygs, används och är i det slaget ett jaktskepp.

Det är ungefär som att kalla en riddarrustning för ett "onödigt viktbälte" i alla de strider där han inte råkar bli träffad eller kalla hästen för "stege" när väpnaren plockar äpplen genom att ställa sig i stigbyglarna för att nå. Semantiskt tjafs.

Att man inte springer runt i falken under RotJ-slutstriden ändrar inte all man _kunnat_ göra det eller skeppets typ eller storlek. Om en Tie träffat den så att fnurk-stabilisatorn höll på att kollapsa skulle nog andrepiloten fått allvarligt bråttom att springa och fixa den. Att bortse från detta är som att strunta i rustningsregler för skydd eftersom det modellerar alla fall då man inte blir träffad nästan lika bra :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

I princip är de stora skeppen enbart ett mål att släppa smarta bomber på, och är konceptuellt mer besläktade med Bagdad under Gulfkriget än med ett rymdskepp - stora, statiska objekt med saker som kan bombas, mojänger att ducka undan och lite luftvärn.
Jag skulle snarare jämföra dem med ett modern krigsfartyg. Något som iofs kanske inte är så snabbt, men som definitivt kan bitas och som kan dela ut en grym mängd ont om det kan komma inom skotthåll.

Fast det tänker du väl också bara strutsa bort.
Meep, meep! Vrooom!

Troberg

Sinister eater
Re: ja...

IMHO bör Krille göra spelet precis som han själv känner för.
Jag håller med, han gör ju det för att HAN tycker att det är kul. Det är hans rätt.

Dock ställde han frågan om vad vi ville ha och vi svarade.

Mig spelar det ingen roll, jag brukar skruva både regler och världar så mycket att jag antagligen skulle komma undan med att publicera mina versioner dem...

Vi kanske ska hitta något mindre kontroversiellt att diskutera kring rymdstrid. Vilken färg ska laserstrålarna ha?