Nekromanti Sälja äventyr, vad krävs för att man ska vilja köpa

Celledor

Hero
Har försökt att söka på vad som diskuterats om detta tidigare och vad jag kan hitta så verkar det av olika anledningar (bara SL köper, man använder äventyr bara en gång, folk brukar vilja göra egna osv) inte vara så stor efterfrågan för att köpa äventyr, med undantaget ifrån ett fåtal.

Men vad skulle krävas för att ni skulle köpa ett äventyr/kampanj och hur mycket är man villig att betala.
Jag tänker mig nog pdf:er och inte trycka versioner.

Vilka delar vill man ha med?
- Själv äventyret (och att det ska vara bra/kul och speltestat, kanske även på flera grupper?)
- Bilder (tänker mig att man är mer villig att betala för något som har fina illustrationer med jämn kvalité)
- Kartor (samma som ovan och då helst i alla fall hyfsad kvalité på själva grafiken)
- Förskriven SLP info (färdiga SLP formulär med bakgrundsinfo, kontakter och annat)
- Färdiga handouts?
- Förskrivna stycken som ska läsas upp för spelarna (har själv sällan använt detta)
- Innehållsförteckning, appendix, sammanfattningar osv kanske är något som man förväntar sig?

Sedan undrar jag om ni tror det är något skillnad på att köra korta eller ånga, rälsade eller öppna äventyr.
Eller ska det mer bara vara idéer, karaktärer och riktmärken för att skapa egna äventyr runt?

Angående priset vad kan vara rimligt?
- Kort äventyr (1-2 spelmöten) 25 kr
- "Normal långt" (3-5 spelmöten) 50 kr
- Långt (6-10 spelmöten) 75 kr
- Kampanj (10+ spelmöten) 100 kr

Krille

Super Moderator
Följande vill jag ha av ett äventyr:
  • En cool premiss. Ett äventyr behöver en raison d'étre i ännu högre grad än ett rollspel. Vem som helst kan vispa ihop ett äventyr av typen "gå till plats B, slå ihjäl en klase goblins i en dunge, lös ett par gåtor, gå hem". Typ, ta en Dungeon a Day och en slumptabell så har du ett sånt äventyr. Vill du locka mig med ditt äventyr så krävs mer än så, annars skaffar jag det i bästa fall som utfyllnad.
    Point in case: äventyrsserien Reign of Winter till Pathfinder har ett äventyr som heter Rasputin must die!. Serien i sig är rätt rälsad och fylld med utfyllnad, men den har fantasyryssar, vinter och Rasputin! Andra äventyrsserier har demoninvasioner, runhärskare, kungaskapare, dimensionshål etc, men bara Reign of Winter har Rasputin must die!
  • Allt det som jag skulle kunna tänkas dela med mig av till spelarna ska vara gjort. Samma gäller allt regeltekniskt som behövs för att spelleda äventyret. Jag köper ett äventyr för att INTE behöva sitta i ett antal timmar före spelmötet och tillverka det själv. Så kartor, stats, handouts, bilder på viktiga spelledarpersoner etc.
    Inte point in case: Tyranny of Dragons. Jag skaffade det enbart för att det var det enda äventyret till D&D5 vid tillfället. Det har typ inga handouts själv, utan allt sånt fick jag pilla ihop själv före spelmötena. Och en tredjedel av äventyret (alla stats) fanns som kompendier som man fick ladda ner och skriva ut själv, inte i själva boken.
  • Bra organisation. Jag är inte ute efter en bra berättelse, jag är ute efter verktyg som gör att jag kan låta mina spelare vara med och skapa berättelsen. Det innebär att jag behöver hitta bland verktygen.
    Inte point in case: Tyranny of Dragons, igen. Det är rörigt som fan, ibland finns stats i äventyret, ibland i kompendiet, ibland inte alls utan i Monster Manual, ett par viktiga magiska prylar finns mitt i äventyret medan andra finns i appendixen, manuset är skitvirrigt skrivet, etc. Tydlig och bra organisation, tack!

Celledor

Hero
Krille said:
Ett äventyr behöver en raison d'étre i ännu högre grad än ett rollspel.
Detta håller jag med om men jag skulle nog även kunna tänka mig att köpa även enkla premisser om allt som du säger är klart och att man inte behöver förbereda något.

Krille said:
Allt det som jag skulle kunna tänkas dela med mig av till spelarna ska vara gjort.
Instämmer även här, tänkte efter lite grann och man lägger nog mer tid än man tänker på att fixa till även små saker. Brukar ifs inte använda handouts så mycket men där är väl en annan sak med äventyr man köper. De ska kunna anpassas till olika spelstilar, i alla fall för spelledaren.

krille said:
Bra organisation
Ja att bläddra för att hitta saker under ett spelmöte kan ju förstöra flödet och inlevelsen.

Skulle du vilja ha att det finns färdiga sammanfattningar/stödpunkter eller är det något som är alldeles för individuellt hur man vill ha det?

zonk

muterad
Jag hade nog framförallt nämnt två saker:

1. Sjukt jävla överskön cool grundidé. Jag måste känna WOW långt ner i tårna - det här måste vara nåt som bara är så rätt att jag vill veta mer.

2. Delmoment som är så coola att de adderar till nr 1 - som broderar ut konceptet så mycket att det blir helt oemotståndligt.

Ovanstående kan, när det är som bäst, trumfa logik, organisation, originalitet, oklyschighet, och i värsta fall även vett, sans, och moral. Men för en riktig femetta ska det ju ha ett riktigt grymt bra genomförande med.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det Krille säger är typ det som krävs för att det ska kännas som ett bra och köpvärt äventyr.

Jag skulle vilja lägga till som egen punkt (även om det tyo täkts av punkt tre) är att det måste vara lätt för mig att sätta mig in i det.

Det spelar inte jättestor roll om det är ett tunt häfte eller en tjock bok (så länge alla punkterna är uppfylda, i synnerhet den om organisation), men jag ska inte behöva lägga ett par timmars läsning bara för att få ett hum om vad det handlar om, exempelvis. Och det tycker jag ofta spel misslyckas med. Även spel som har en sammanfattning av äventyret i början gör den ofta alldeles för lång. Jag vill ju veta om det här är ett äventyr som passar in i sammanhanget och spelgruppen INNAN jag lägger en massa tid på det.

Jag vill ha en hyfsat fullständig sammanfattning av allt viktigt i äventyret på max en A4-sida (helst en halv A4 eller mindre) luftig text, gärna i punktform. Jag vill kunna ha ett grepp om hela äventyret efter någon minuts läsande, max.

Allt för många äventyr jag gluttat på verkar vara upplagda mer som romaner, där du inte har hela historian föränn du läst varenda sida. Det har jag inte tålamod med.

En bra, kort sammanfattning gör det dessutom enklare för mig att läsa in detaljerna om jag väl bestämmer mig för att köra äventyret. Helst skulle jag då i princip kunna skriva ut sammanfattningen och bara skriva upp stödord under varje stycke/punkt och ha sen som en slags "checklista" när jag spelleder för att inte glömma bort viktiga moment.

Celledor

Hero
Rymdhamster said:
Det spelar inte jättestor roll om det är ett tunt häfte eller en tjock bok (så länge alla punkterna är uppfylda, i synnerhet den om organisation)...
Men skulle detta påverka hur mycket du är villig att betala för äventyret?

Krille

Super Moderator
Celledor;n192775 said:
Skulle du vilja ha att det finns färdiga sammanfattningar/stödpunkter eller är det något som är alldeles för individuellt hur man vill ha det?
Jag vill definitivt ha sammanfattningar och stödpunkter/punktlistor.

I en dungeon är ju kartan i sig en sådan stödpunkt eftersom äventyret är geografiskt ordnat, men i intrigäventyr eller deckaräventyr är det viktiga väldigt ofta inbakat i löptext och därmed svårt att hitta snabbt under spel. Finns det en punktlista eller annan uppställning av informationen blir det mycket lättare att hitta det under spel.

Jocke

Man med skägg
Nått som verkligen stör mig är när man köper en volym med ett gäng fristående äventyr och så är hälften av dem inte tillräkliga äventyr för att stå på egna ben och förfataren skriver "det här passar bra att slänga in i en pågående kampanj" som nån slags ursäkt för att de har skrivit nått som inte duger som huvudberättelse. Unknown Armies och en hel del Call-grejer lider av detta.
Jag förväntar mig A-storyn om jag köper och läser en one-shot.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Celledor;n192801 said:
Men skulle detta påverka hur mycket du är villig att betala för äventyret?
Absolut. Jag är ju en sån där gammalmodig person som fortfarande inte accepterar att en PDF faktiskt är något (det blir dock lättare att svälja när en produkt endast existerar som PDF. Då blir det lättare att komma ihåg att det ligger en massa arbete bakom som behöver betalas också). Men visst spelar "mängden äventyr" in i priset.

Priserna du föreslår tycker jag är väldigt acceptabla. Så pass acceptabla att för de priserna skulle äventyren inte behöva vara top notch för att jag skulle kunna tänka mig att köpa dem så länge någon jag känner hyfsad tilltro till är beredd att rekomendera det.

Eller, för den delen, om den här max ensidessammanfattningen jag pratade om är tillgänglig som "demo". Det skulle vara fantastiskt. Om en sån sammanfattning kändes intressant och passande skulle jag lätt ge ännu lite mer än vad du föreslog.

Prisnivåer på 50/75/100/150 skulle nog kännas rätt okej till och med.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har aldrig betalat för ett äventyr (jag köper ju knappt ens spel!), och var frestad att säga att jag aldrig skulle göra det. Sedan insåg jag att jag skulle kunna tänka mig att betala för Gnomvids DYD-scenarion. Och frågan är då: Varför skulle jag kunna tänka mig det? Följande vill jag ha, som gör att jag tycker att det är värt att betala för:

1: Jag vet att det är bra. Eftersom jag spelat två av dessa scenarion och haft sketkul vet jag att de är bra. En idé här kan vara att erbjuda ett komplett scenario helt gratis. Folk kan läsa och spela detta och avgöra om du är en bra scenariokonstruktör och om det är värt att betala för fler.

2: Det har hög omspelbarhet. Ett av dessa scenarion skulle jag kunna tänka mig att spela ett halvdussin gånger, om inte mer, utan att jag skulle tycka att det blev tråkigt, även med samma spelare (och naturligtvis samma rollpersoner, eftersom rollpersonerna är inkluderade). Det finns massor av sätt spelet kan utveckla sig utifrån premissen.

3: Det förklarar hur man ska spelleda det. Nu gissar jag, eftersom jag aldrig läst något av dessa äventyr, men det här är något jag förväntar mig. Jag vill veta hur jag ska bära mig åt för att få en bra spelupplevelse. Hur ska jag kunna krama ut bra drama ur den här setupen? Vilka motsättningar är intressanta att trycka på, vilka detaljer i rollpersonerna ska jag ge fokus på, vad finns det för saker jag kan göra för att sätta fart på, sakta ned, förlänga eller förkorta spelet?

Tre solar

Hero
Jag är väldigt kräsen vad gäller estetiken, så det viktigaste för mig är att äventyret inte innehåller något som finns på bajs-listan (steam punk, crazy, zombies, nörduttryck, för att ta några enkla exempel) utan att det tydligt varnas om det.

Det samma gäller formatet: jag vill att det ska vara tydligt vad det är för typ av äventyr (räls, dungeon, sandlåda) och att det är konsekvent genomfört.

Sen är det ju positivt om äventyret är bra, men det viktigaste är att det inte är aktivt dåligt.

Ram

Skev
För mig handlar det i princip enbart om priset.

Jag får en bra pocket eller en tidning för dryga 50 spänn. Om jag kunde få ett äventyr eller en del av ett scenario för säg 30-40 kr skulle jag köpa en hel del sådana om inte annat för att fylla på lite i den mentala inspirationsbanken. Nu kostar de flesta betydligt mer än så och jag handlar inte. Alls.

Sedan så vill jag såklart gärna ha äventyr som är bra, intressanta, välstrukturerade etc, men at the end of the day så köper jag inte ens skitbra scenarion om de kostar mer än typ en hundring. Jag skulle troligen köpa dåliga scenarion om de fanns för 30-40.

.113

Swashbuckler
Tre solar;n192831 said:
Jag är väldigt kräsen vad gäller estetiken, så det viktigaste för mig är att äventyret inte innehåller något som finns på bajs-listan (steam punk, crazy, zombies, nörduttryck, för att ta några enkla exempel) utan att det tydligt varnas om det.

Det samma gäller formatet: jag vill att det ska vara tydligt vad det är för typ av äventyr (räls, dungeon, sandlåda) och att det är konsekvent genomfört.

Sen är det ju positivt om äventyret är bra, men det viktigaste är att det inte är aktivt dåligt.
Nörduttryck?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Genesis;n192827 said:
2: Det har hög omspelbarhet. Ett av dessa scenarion skulle jag kunna tänka mig att spela ett halvdussin gånger, om inte mer, utan att jag skulle tycka att det blev tråkigt, även med samma spelare (och naturligtvis samma rollpersoner, eftersom rollpersonerna är inkluderade). Det finns massor av sätt spelet kan utveckla sig utifrån premissen.
Mmm, sant! Omspelbarhet är en bra poäng också. Jag vet att en vanlig åsikt är att man bara spelar ett äventyr en gång, men sanningen att säga är att om det är ett bra äventyr så spelleder jag det gärna i flera grupper om jag får tillfälle. Men det kan också vara mer än så. Ett riktigt bra skrivet äventyr som handlar om en viss omständighet (skulle kunna vara "utspelar sig i storstaden" exempelvis) skulle kunna tjäna som grund för andra framtida äventyr.

Om äventyret i sig är väldigt bra på att beskriva och levandegöra staden (kanske genom bra slumptabeller eller sånt) så kan det äventyret få följa med som referensmaterial till alla möjliga storters stadsäventyr i framtiden.

Celledor

Hero
Rymdhamster said:
Om äventyret i sig är väldigt bra på att beskriva och levandegöra staden (kanske genom bra slumptabeller eller sånt) så kan det äventyret få följa med som referensmaterial till alla möjliga storters stadsäventyr i framtiden.
Skulle du säga att samma sak gäller för om det finns bra och många beskrivna spelledarpersoner/specifika platser.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Celledor;n192841 said:
Skulle du säga att samma sak gäller för om det finns bra och många beskrivna spelledarpersoner/specifika platser.
Åh absolut, om de bara är tillräckligt användbara i flera sammanhang! Och de behöver inte nödvändigtvis vara många heller. Det viktigaste är att de är bra och användbara.

MandaWall

Veteran
Jag vill ha ävntyr med en en bra berättelse i. Som Kultäventyren eller Giovanni Cronicle

Celledor

Hero
MandaWal said:
Jag vill ha ävntyr med en en bra berättelse i. Som Kultäventyren eller Giovanni Cronicle
Skulle det för dig räcka om äventyret bara innehåller stycken/punkter om hur berättelsen är tänkt att spelas ut och vad som händer i de olika delarna. Och att det annars inte finns så mycket andra hjälpmedel med, dvs det ändå kräver en hel del jobb för dig som spelledare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
För att jag ska köpa ett äventyr måste det vara något jag vill läsa. Om jag dessutom blir sugen på att spelleda det är det en bonus, men det är läsandet som är det viktiga. Jag köper inte äventyr bara för att spelleda dem.

Tre solar

Hero
.113;n192833 said:
Nörduttryck?
Den speciella typ av jargong som används för att signalera att man är en självmedveten elit-nörd. Typ om jag säger "big bad" för att visa att jag minsann förstår att du förstår att jag har skrivit in en slutstrid för att så ska det vara och inte för att det är tufft på riktigt.