Nekromanti Sär skrivningar dödar an vändare

Übereil

Swashbuckler
Cissi said:
Jag har ju bråkat med varulvsspelsspelarna om klimatet i varulvsspelet och där tydligt sagt att jag inte gillade det. Jag håller med dig, Übereil, att det kan vara så att om man är inne i ett visst klimat eller en viss jargong så blir man nog blind för det.
Visst är det så. Men det är inte bara det att man inte märker klimatet när man väl är inne, det är även så att klimatet filtrerar ut vilka som väljer att försöka ta sig in.

Übereil

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cissi said:
Ett av mina stora nöjen är att hitta bakgrunden till vissa ord och uttryck. Det ger ett helt annat historiskt djup om man också vet vad gamla ord betyder och inte bara att de är just gamla.
På vilket sätt skulle det förstöra nöjet att språken som användes dagligen inte var jättemånga? Utdöda språk kan fortfarande vara fascinerande =)

Cissi said:
Men språk är ju så universellt. Oavsett om man är man,kvinna, vuxen, barn, muslim, kristen, ateist (lång lista på motpoler) så har vi ett språk. Det är så viktigt för oss att kunna kommunicera att när vi inte kan det tappar vi vår plats i samhället och blir djupt stigmatiserade.
Låter som jättebra anledningar att ha ett gemensamt. Så kan vi känna tillhörighet med andra än de som råkar bo på samma lilla jordplätt, samma lilla administratica area ("land")...

gizmo

temporary sunshine
A propos of.. not very much, råkade jag vara på en fest i lördags, där en av gästerna var precis nydoktorerad, och ämnet han hade forskat om under 6 år var: särskrivning i medeltids tyska (kommer inte ihåg vilket tidsperiod det var exakt).
Man kommer inte att vara förvånad att höra att det ine fanns några särskilda regler om det på den tid, och man därför hittar allehanda roliga stavningar i kyrkoregister och sådant.

krank

gizmo said:
A propos of.. not very much, råkade jag vara på en fest i lördags, där en av gästerna var precis nydoktorerad, och ämnet han hade forskat om under 6 år var: särskrivning i medeltids tyska (kommer inte ihåg vilket tidsperiod det var exakt).
Man kommer inte att vara förvånad att höra att det ine fanns några särskilda regler om det på den tid, och man därför hittar allehanda roliga stavningar i kyrkoregister och sådant.
Precis samma sak i svenskan och de flesta språk. Standardiserad stavning är ganska nytt.

(Därmed inte sagt att det inte fyller en funktion idag)

EDIT: Eftersom du bett om det, här kommer korrigeringar:

"medeltidstyska" sätts ihop, det heter "den tiden", ordföljden borde vara "en av gästerna precis var". "Man kommer inte att vara förvånad" är inte heller riktigt rätt, men jag ser inte riktigt vad du vill sägas med själva förvåningsdelen så jag kan inte komma med bra förslag.

Och som vanligt flaggar jag för att du får säga till om/när jag ska sluta påpeka saker. =)

gizmo

temporary sunshine
Jösses, då har ja jobb kvar.. Visar bara att man korrar mig alldeles för lite.
Tack :gremsmile:

krank

gizmo said:
Jösses, då har ja jobb kvar.. Visar bara att man korrar mig alldeles för lite.
Tack :gremsmile:
Å andra sidan är du grym som korrläsare själv; du är helt klart den som haft mest inverkan på >Humantexten och dina kommentarer är överlag asbra =)

(...och jag tror att du antingen menar "man korrar sig" eller "Jag korrar mig" - om du inte menar att någon annan korrar dig)