Nekromanti Så fel man kan ha...

Baldyr

Hero
konservatism

Jag menar alltså inte att rollspelare är speciell konservativa i någon politisk betydelse eller så. (Hur många kristdemokrater finns exempelvis på det här forumet, tro?)

Däremot är det min fasta övertygelse att de flesta är ganska så insnöade på just sitt favoritspel (eller sitt egna spel), eller så är man närmast fanatisk vad gäller t ex ett speciellt spelförlag eller en viss spelskapare. (Jag anses nog exempelvis rätt fundamentalistisk vad gäller mitt egna spelsystem eller Erik Granströms verk, så jag är inte själv annorlunda på den punkten.)

Vidare är det speciellt svårt att övertyga rollspelare om att fantasy kan vara minst lika bra även utan Tolkiens hela bestiarium, eller att fantasy och krut är en lyckad blandning. Detta gäller säkert även icke-rollspelande fantasy-entusiaster, men knappast i samma omfattning. Detta är också ett tecken på "konservatism", anser jag.

Vad gäller Drakar och Demoner så anar jag att de flesta DoD-spelare ser nymodigheter som Chronopia och annat nytänkande med viss skepsis. De flesta vill nog tillbaka till 91-års upplaga, eller till och med till tidigare regelversioner. Vad gäller spelvärld så är det fortfarande det anakronistiska lapptäcket Ereb Altor som gäller, och så vidare. Det är ett klart exempel på konservatism, när det faktiskt finns annat där ute än gamla DoD, som i praktiken varit nedlagt sedan länge.

Slutligen får jag medge att det lika gärna kan vara så att jag råkar vara väldigt "progressiv" istället, men jag tror som sagt att det är rollspelshobbyn i övrigt som är konservativ.

/Baldyr, ärkeprogressiv

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Re: Undrar om det slår?

Jag tror att ganska många människor kommer att köpa det, ialla fall om dom lyckas få till ett regel system utan så många stora buggar. För övrigt så finns det inte speciellt många svenska "levande" fantasy rollspel som kan konkurera med Drakar och Demoner (Eon är nog det enda som är stort)
Fast jag tror att många skulle hellre välja Drakar och Demoner än Eon för att det räknas som en klassiker.

All makt åt spelledaren. Vår befriare!

Rosen

Myrmidon
Re: Lycka?

<I>Avisst... men somm jag har förstått så var Gondica ett renässans spel... och det är inte fantasy...
har jag förklarat tillräckligt nu då?</I>

Du menar alltså, om det var ett <B>historiskt</B> renässansrollspel? Nej, det är det inte.

--
Åke

Jon

Veteran
Re: konservatism

>Slutligen får jag medge att det lika gärna kan vara så att jag råkar vara väldigt "progressiv" istället, men jag tror
>som sagt att det är rollspelshobbyn i övrigt som är konservativ.

Dvs - Det är resten av världen det är fel på, jag är normal...

Discordian

Swordsman

"e e ni som e rom konstia, de e ja som e normal", för att citera Thåström. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Rosen

Myrmidon

<I>Vidare är det speciellt svårt att övertyga rollspelare om att fantasy kan vara minst lika bra även utan Tolkiens hela bestiarium, eller att fantasy och krut är en lyckad blandning. Detta gäller säkert även icke-rollspelande fantasy-entusiaster, men knappast i samma omfattning. Detta är också ett tecken på "konservatism", anser jag.</I>

O ja. Ingen av de två fantasyspel jag jobbat professionellt med inom landet är förlagda i den vanliga kvasi-medeltida miljön eller har de vanliga fantasyvarelserna... så jag har i hela min karriär inom branschen titt som tätt fått höra att "det där är ju inte fantasy, titta på XXX istället - så ska ett riktigt fantasyspel se ut!" (På Lancelot Games' tid var XXX lika med DoD, numera är det Eon.) Det är en gammal sanning som även Cell har upptäckt; nisch-spel med specifika miljöer för specifika stilar kommer att attrahera <I>små</I> skaror av inbitna entusiaster; vill man istället få <I>många</I> spelare så ska man göra standardfantasy, för det är vad folk vill ha.

När Greg Stafford var på UppCon -90 beskrev han hur det gick till när de sålde RuneQuest-licensen till Avalon Hill. Han satt på ett kontor och beskrev Glorantha-konceptet, att levandegöra en myt, för några kostymnissar i två timmar. De satt tysta och lyssnade hela tiden, sedan öppnade en av dem munnen och sa. "Men... halflings då? Finns det inga halflings?! Det måste vi ju ha!" Stafford tänkte: "Uh oh, we've got problems..."

<I>Vad gäller Drakar och Demoner så anar jag att de flesta DoD-spelare ser nymodigheter som Chronopia och annat nytänkande med viss skepsis.</I>

O ja igen. Vad man än tycker om den staden (cyberpunk i fantasymiljö, för att citera Nightowl - men jättestäder är ingen nyhet inom litterär fantasy heller; se bara på Fritz Leibers Lankhmar) så tror jag Nisse Gulliksson slog huvet på spiken i intervjun i Sverox; försöker man göra nånting annorlunda i fantasygenren så får man på huvet av de flesta. Därmed tror jag den kan tilltala yngre spelare som är mer vana vid konsolspel och deras miljöer.

Ett av mina all-time favoritcitat, hört på en norrländsk spelbutik:

"Nä, jag gillar inte riktigt det här Chronopia. De har ju gjort om hela världen! Eller..."
"De har gått ut ur stan."
"Just det!"

Det tog ett ögonblick innan jag förstod att de pratade om <I>figurspelet</I> Chronopia, inte om rollspelet Drakar & Demoner som det är baserat på...

--
Åke

Baldyr

Hero
personangrepp

Det var en väldigt onödig kommentar, men det får jag väl bjuda på. Jag tycker trots allt att orcher, alver och dvärgar bör förvisas till Tolkiens Midgård, att krut och fantasy är en lysande konbination, samt att Drakar och Demoner (Sveriges mest framgångsrika rollspel) är gammalt och förlegat. Samt att hobbyn är väldigt konservativ.

/Baldyr, knappast "normal"

Rosen

Myrmidon
Re: Varför?

<I>Nåja, man skulle nog hur som helst inte tjäna på att göra om spelet så mycket att det inte går att känna igen som DoD längre, varken spelvärld eller regler.</I>

Stämmer nog... men notera att de säger
"Drakar och Demoner lämnar Chronopiavärlden bakom sig och går mot ett fantasyspel som mer liknar det ursprungliga Drakar och Demoner."

Än så länge har de alltså inte sagt nåt om ifall spelvärlden kommer att vara <B>Ereb Altor</B> eller inte - bara att det ska likna den.

--
Åke

Krille

Super Moderator

"Än så länge har de alltså inte sagt nåt om ifall spelvärlden kommer att vara Ereb Altor eller inte - bara att det ska likna den."

Och egentligen inte ens det - Ereb Altor är en sen uppfinning i DoDs historia. Det ursprungliga DoD var ju världslös generell standardfantasy.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Discordian

Swordsman

Helt sant.

Jag kan dock tänka mig att det kan vara svårt att sälja ett helt "världslöst" spel idag. Man behöver nog en "kool" värld för att dra till sig mer folk, och även för att kunna sälja mer böcker.

Jag ser fram emot en ny version av DoD, efter att ha avhållit mig sedan en lång tid tillbaka. Svarta boxen var trots allt mitt första rollspel. *nostalgitrippar*

"Hellre kul i kaos

Rosen

Myrmidon

<I>"Än så länge har de alltså inte sagt nåt om ifall spelvärlden kommer att vara Ereb Altor eller inte - bara att det ska likna den."
Och egentligen inte ens det - Ereb Altor är en sen uppfinning i DoDs historia. Det ursprungliga DoD var ju världslös generell standardfantasy.</I>

Ja jodå, om man vill läsa "ursprungliga" bokstavligt... Såvitt jag minns är väl det enda världsspecifika som nämns i blå boxen att det finns gott om ruiner efter ett imperium som gick under för 300 år sedan.

--
Åke

Jon

Veteran
Re: personangrepp

Jag får se till att ursäkta mej om du tog illa upp. Det var mest avsett som ett litet skämt, och jag kan säga att jag håller med större delen av ditt inlägg.

En liten :gremsmile: på rätt plats hade väl gjort saken något enklare, men det var ett tag sen jag var inne på det ett forum och stökade.

/Jon

Nathan

Schattenmeister
Nada Ereb/Nada Chronopia

Efter att ha konsulterat mina hemliga källor tror jag mig kunna säga att det blir varken Ereb eller Chronopia som kampanjvärld.

Jag förstår dem, vem vill hålla på att bygga på nån annans välrd, när man har chansen att göra något eget?

N.

Nathan

Schattenmeister
Håller starkt med!

Eftersom några inte håller med Baldyr på denna punkt, kände jag att jag var tvungen att säga: jag håller med! Baldyr alltså.

Försök göra nått nytt inom fantasy-genren är samma sak som att be om stryk. DoD-spelarna har alltid varit väldigt inne på "det var bättre förr". I Sinkadus nummer 5 eller nått sånt, finns en insändare som är ganska talande, som har följande tema:

"Ni är onda för allt är så dyrt och era grejor var bättre förr innan ni blev kommersiella."

Redan då, när ett äventyr kostade mellan 50 och 60 spänn, och DoD bara hade nått svarta boxen-status, och Mutant fanns.

N.

Nathan

Schattenmeister
lite synpunkter

I stort tror jag att du har rätt. Men några detaljer vill jag kommentera.

Michael Stenmark skapade Chronopia, han är svensk och en stor Drakar-fantast (sedan gjorde väll Bill King själva skrivjobbet, men Stenmark skapade världen). Johan Sjöberg skrev de flesta modulerna till Chronopia (rätta mig om jag har fel), och han är också en svensk Drakar-fantast.

Så att skylla Chronopia på utländska krafter tycker jag är fel.

Att Chronopia-grejorna säljer sämre på begagnat-markanden kan ju också bero på att det fortfarande finns i butikerna, och är väldigt lätt att komma åt, nytt som begagnat. Man behöver liksom inte leta för att hitta Chronopia-material, till skillnad från Ereb-material som är mer sällsynt och inte finns i butikerna.

Men i det stora hela har du rätt, särskilt om konservatismen.

N.

Baldyr

Hero
Re: lite synpunkter

Du har naturligtvis rätt om Stenmark och Sjöberg. Jag generaliserade lite väl brett där. Därför modifierar jag mitt uttalandet till följande istället: Jag tror att det vore ett misstag av RiotMinds att lägga DoD i händerna på någon som har nytänkade idéer. De tjänar nog mer på att anlita en Ereb Altor-konservativ konceptmakare istället. Det är det som konsumenterna vill ha, nämligen.

Sedan säljer faktiskt Chronopia-produkter inte alls dåligt begagnat. Vissa moduler har t o m börjat bli något av rariteter. Däremot är de fortfarande billigare begagnade än de var nya.

/Baldyr

Discordian

Swordsman

<quote>De tjänar nog mer på att anlita en Ereb Altor-konservativ konceptmakare istället. Det är det som konsumenterna vill ha, nämligen.</quote>

Det är det som -du- vill ha, menar du väl? ;)

Jag skulle inte vilja se en återgång till Ereb Altor. Det är gjort, och det var väl okej, men jag skulle mycket hellre se en ny värld, med nya fräscha idéer.

"Hellre kul i kaos

Jon

Veteran

Största anledningen till att jag har spelat DoD är Ereb Altor, detta pga jag och många andra i spelgruppen är väldigt invanda i denna värld och till och med kan referera till platser i världen där vi tidigare(med andra RP) äventyrat. Men i grund och botten tycker jag att Ereb är ett lapptäcke av moduler och äventyr som beskriver platser och folk på ett ytterst inkonsekvent och obalanserat sätt.

Men om man nu lyckas skapa ett i grunden genomtänkt Ereb med trovärdig maktbalans och intressanta texter om de olika platserna (Inget av det gnetande man hittar i Ereb Altor-boxen), så är jag beredd att ge det en chans.

/Jon