Re: konservatism
<I>Vidare är det speciellt svårt att övertyga rollspelare om att fantasy kan vara minst lika bra även utan Tolkiens hela bestiarium, eller att fantasy och krut är en lyckad blandning. Detta gäller säkert även icke-rollspelande fantasy-entusiaster, men knappast i samma omfattning. Detta är också ett tecken på "konservatism", anser jag.</I>
O ja. Ingen av de två fantasyspel jag jobbat professionellt med inom landet är förlagda i den vanliga kvasi-medeltida miljön eller har de vanliga fantasyvarelserna... så jag har i hela min karriär inom branschen titt som tätt fått höra att "det där är ju inte fantasy, titta på XXX istället - så ska ett riktigt fantasyspel se ut!" (På Lancelot Games' tid var XXX lika med DoD, numera är det Eon.) Det är en gammal sanning som även Cell har upptäckt; nisch-spel med specifika miljöer för specifika stilar kommer att attrahera <I>små</I> skaror av inbitna entusiaster; vill man istället få <I>många</I> spelare så ska man göra standardfantasy, för det är vad folk vill ha.
När Greg Stafford var på UppCon -90 beskrev han hur det gick till när de sålde RuneQuest-licensen till Avalon Hill. Han satt på ett kontor och beskrev Glorantha-konceptet, att levandegöra en myt, för några kostymnissar i två timmar. De satt tysta och lyssnade hela tiden, sedan öppnade en av dem munnen och sa. "Men... halflings då? Finns det inga halflings?! Det måste vi ju ha!" Stafford tänkte: "Uh oh, we've got problems..."
<I>Vad gäller Drakar och Demoner så anar jag att de flesta DoD-spelare ser nymodigheter som Chronopia och annat nytänkande med viss skepsis.</I>
O ja igen. Vad man än tycker om den staden (cyberpunk i fantasymiljö, för att citera Nightowl - men jättestäder är ingen nyhet inom litterär fantasy heller; se bara på Fritz Leibers Lankhmar) så tror jag Nisse Gulliksson slog huvet på spiken i intervjun i Sverox; försöker man göra nånting annorlunda i fantasygenren så får man på huvet av de flesta. Därmed tror jag den kan tilltala yngre spelare som är mer vana vid konsolspel och deras miljöer.
Ett av mina all-time favoritcitat, hört på en norrländsk spelbutik:
"Nä, jag gillar inte riktigt det här Chronopia. De har ju gjort om hela världen! Eller..."
"De har gått ut ur stan."
"Just det!"
Det tog ett ögonblick innan jag förstod att de pratade om <I>figurspelet</I> Chronopia, inte om rollspelet Drakar & Demoner som det är baserat på...
--
Åke