Nekromanti Så, hur gick det?

Troberg

Sinister eater
Re: Gammal mjukvara [OT]

Tja, inte ens jag är en sån amigabög att jag ämnar dra igång en emulator, eller gräva fram den oanvända gamla häcken ur garderoben, enbart för att köra CygnusEd så att jag kan skriva rollspel i det. Då är Blyertspenna 0,5 mycket enklare att köra.
Iofs, men du påstog att den var primitivare än WordPad, vilket är en direkt osanning.

Nu lämnar jag det här ämnet och försöker bli mer on topic.

Morgoth

Swashbuckler
Vad sägs om...?

<center><table width="100%" bordercolor="black" cellpadding="0" cellspacing="0" border="1"><tr><td bgcolor="white"><center>

<font size="+2">Sånger från kalla hav</font></center>
</td></tr></table></center>

Mogge - Montage!

Nightowl

Champion
Ofrivilliga regler [NTIT]

När jag läste Quantalis' nya Staden-regler var det en liten grej som tirriterade mig, men eftersom det var så oerhört subjektivt så sköt jag det ifrån mig.

Folk prisade dem för att allt var så valfritt, men t.o.m. D3D är ju egentligen allt valfritt - 'regel 0' i det spelet är 'om SL/ni tillsammans har bestämt er för att nåt är annorlunda så är det det'.

Ibland får jag motvallsgubbstruttattacjer och får lust att skriva ett spel där jag i början säger att man MÅSTE OVILLKORLIGEN ANNARS ELFTE SEPTEMBER göra APSOPRECISLUT SOM DET STÅR, bara för att se vad som händer, typ.

Erik

Baldyr

Hero
URSUS

Efter ett längre uppehåll (på grund av brist på inspiration) har jag faktiskt kommit igång igen med mitt eget evighetsprojekt URSUS (Universal-Regel-System Utan Spelvärden). Tidigare hade jag nämligen fastnat ordentligt vad gäller regelmotorn efter att mer eller mindre ha skrotat det tredje regelutkastet.

Tack vare Troberts dogmautmaning så började jag dock skissa på ett eget dogmaspel, vilket dock resulterade i ett ickedogmasystem. Detta i sin tur ledde till ett helt nytt regelutkast för URSUS, som verkligen inte följer dogmareglerna. Jag tror mig hur som helst äntligen ha fått ihop allting på ett tillfredsställande sätt, men regelrätt speltest återstår alltså fortfarande.

Jag efterlyser antagligen externa speltestare också så småning om.

/Baldyr

Krille

Super Moderator

"Iofs, men du påstog att den var primitivare än WordPad, vilket är en direkt osanning."

Jag har försökt rätt länge, men hittills aldrig lyckats använda flera typsnitt i ett dokument i CygnusEd. Så helt osanning är det ju inte. :gremwink:

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Ofrivilliga regler [NTIT]

När jag läste Quantalis' nya Staden-regler var det en liten grej som tirriterade mig, men eftersom det var så oerhört subjektivt så sköt jag det ifrån mig.<pre>

</pre>Folk prisade dem för att allt var så valfritt, men t.o.m. D3D är ju egentligen allt valfritt - 'regel 0' i det spelet är 'om SL/ni tillsammans har bestämt er för att nåt är annorlunda så är det det'.
Problemet där är ju att det bara står på ett par ställen. Själva reglerna presenteras som orubbliga sanningar, och det står inte särskilt mycket om hur man bäst ändrar saker. Eftersom jag inte anser att jag är någon auktoritet (snarare tycker jag att det är smått obehagligt om folk faktiskt gör som jag säger) så tyckte jag att det var ärligast att påpeka flera gånger att det här är regler som jag hittat på, och det finns absolut ingen orsak att följa dem. Det handlar inte så mycket om valfrihet som ärlighet.

(Det kan ju dessutom hända att jag påverkades av att jag hade en mycket bestämd målgrupp, som dessutom hade möjlighet att säga emot mig här på forumet. Liksom, tanken på att en rollspelskonstruktör bestämmer vilka regler spelarna ska följa går att acceptera, men tanken på att jag ska bestämma vilka regler Storuggla och Walium ska använda är ju bara löjlig...)

bland får jag motvallsgubbstruttattacjer och får lust att skriva ett spel där jag i början säger att man MÅSTE OVILLKORLIGEN ANNARS ELFTE SEPTEMBER göra APSOPRECISLUT SOM DET STÅR, bara för att se vad som händer, typ.
Så... vad väntar du på?

JPS

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jaaa!

Du har löst mina bekymmer, Mogge! Genialt! *kjamiz* Synd bara att det inte är moraliskt försvarbarbart att ära dig genom att döpa svartalvernas furste till 'Morgoth' eller något :gremfrown:

Fast en storsint pseudotatar vid namn Bolotin hade väl funkat...

- Ymir, behåller gärna bannern också :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det går långsamt fram, men det går ändå fram...

Mitt regelskrivande har fortsatt kring samma kärna som tidigare efter en tids uppehåll. Grundreglerna ska nu speltestas (i åtminstone en spelgrupp, ska se om jag kan övertyga den andra), så visst går det framåt.

Saxifrage

Hero
Staden, que?

Vad för typ av spel är "Staden" egentligen? Jag har bara sett en del lösryckta diskussioner där det talas om ballonger, koppartak och annat spännande, men jag har inte hittat någon beskrivning av konceptet i sig. Kan någon förse mig med en introduktion?

Krille

Super Moderator
Re: Staden, que?

"Vad för typ av spel är "Staden" egentligen? Jag har bara sett en del lösryckta diskussioner där det talas om ballonger, koppartak och annat spännande, men jag har inte hittat någon beskrivning av konceptet i sig. Kan någon förse mig med en introduktion?"

Varsågod.

Troberg

Sinister eater

OK, jag tänkte lämna tråden, men nu gjorde du det omöjligt. Det här är mitt sista inlägg i frågan.

Jag har försökt rätt länge, men hittills aldrig lyckats använda flera typsnitt i ett dokument i CygnusEd. Så helt osanning är det ju inte.
Det är en texteditor, inte en ordbehandlare. De ska inte ha typsnitt, de ska användas för att dunka in text, företrädelsevis källkod.

Däremot ska de ha massor av funktioner som makron, avancerade sök/ersätt, valfri hantering av whitespace och så vidare. Det har CygnEd. Wordpad har det inte.

Jag tror att vi jämför äpplen och difendylkompensatorer här.

Rising

Vila i frid

"Det är en texteditor, inte en ordbehandlare. De ska inte ha typsnitt, de ska användas för att dunka in text, företrädelsevis källkod.
Däremot ska de ha massor av funktioner som makron, avancerade sök/ersätt, valfri hantering av whitespace och så vidare. Det har CygnEd. Wordpad har det inte.
Jag tror att vi jämför äpplen och difendylkompensatorer här. "

Jag tror du jämför kodeditorer med rollspelskonstruktionsutrustning. Krille skrev ju om vilken utrustning som var lämplig för att skriva rollspel. Jag måste vara jättegrön på det, för jag har aldrig känt att jag behövt hantera whitespace eller använda makron, däremot ökas läsförståelsen om jag kan skriva ut det med mellanrubriker, indrag och liknande sköna grejer. Man kan ju inte prata om "avancerad" utan att se till vad man ämnat använda grejen till. En dator kan vara avancerad som räknemaskin, men fullständigt hopplös som bokmärke, och en kökskniv är en oavancerad skärmaskin, men djäkligt avancerad såsom ätverktyg.

Osv.

Det framgick väldigt klart av sammanhanget vad som menades, så jag tror du blubbade bara för att du såg en programvara som du kunde prata lite om. Och då sänkte du dig faktiskt till samma nivå som de där jönsarna man hör skrika "wöööh!" från publiken hos Jay Leno bara för att han råkade nämna deras hemstad i en bisats.

"Wöööh! Vi kommer från Atlanta!" Liksom, vem bryr sig? håll tyst, och låt mig lyssna på den roliga monologen.

Så, låt bli blubb.

/Rising
märker att han lät jättesur i den här tråden. Och dessutom blubbade han själv. Det finns alltså inget vettigt i detta inlägg. Så kan det gå.

CGH

Warrior
Tellakhas kryper fram

Tellakhas - eh... ja. Finns det fortfarande? Författaren har liksom inte gjort särskilt mycket väsen av sig.
Jo projektet existerar, men jag skriver ganska sporadiskt om det här på forumet.

Mitt rollspel rör sig sakta framåt (med betoning på sakta)

Just nu skriver jag på en första verion av värsdsbeskrivningen och har skrivit färdigt lite mer än halva texten.

Religionskapitlett är nästintill klart. Teknologikapitlett är klart. Samhällskapitlett är klart. Geografin är beskriven.
(om det överhuvud taget säger något så är texten på ungefär 70 sidor)

Världen har förändrats under arbetet. Kosmologin har byggts om. I övrigt har saker mest utvecklats. Om någon kommer ihåg (lade märke till, läste) så flöt öarna i världshavet runt i kometbanor. Detta är bland annat nu borta (hade ingen stor betydelse för spelvärlden).

För att sammanfatta arbetet med projektet så har det tagit mer än beräknad tid (vem gör det inte för?!) och så har saker utväcklats väldigt mycket.

Troberg

Sinister eater

Jag tror du jämför kodeditorer med rollspelskonstruktionsutrustning. Krille skrev ju om vilken utrustning som var lämplig för att skriva rollspel. Jag måste vara jättegrön på det, för jag har aldrig känt att jag behövt hantera whitespace eller använda makron, däremot ökas läsförståelsen om jag kan skriva ut det med mellanrubriker, indrag och liknande sköna grejer. Man kan ju inte prata om "avancerad" utan att se till vad man ämnat använda grejen till. En dator kan vara avancerad som räknemaskin, men fullständigt hopplös som bokmärke, och en kökskniv är en oavancerad skärmaskin, men djäkligt avancerad såsom ätverktyg.
Nja, det framgick inte av sammanhanget. Dessutom har jag haft stor nytta av makron i mitt rollspelsskrivande och kommer att få ännu mer nytta av dem.

Det framgick väldigt klart av sammanhanget vad som menades, så jag tror du blubbade bara för att du såg en programvara som du kunde prata lite om.
Nej, det berodde på att han var opåkallat elak mot den näst bästa editorn jag använt. Sånt kan inte tolereras.

Blubb!

Furret

Veteran
Haver skrinlagt alla egna rollspelsmakarplaner just nu... håller i stället på och undersöker vilka olika synder man kan pervertera Västmark till. Varför jobba själv när man kan åka snålskjuts på andra? :gremgrin:

tdh

Swordsman
Egot tvingade mig...

Usch vad ruskigt kul det är att läsa vad alla andra pysslar med, det kittlar kreativiteten på något skruvat vis. Dessutom förvånas jag över hur gärna jag vill berätta för allt och alla, eller i alla fall de som är intresserade av den här tråden, vad jag pysslar med. Det är nästan så att man blir lite rädd för vad egot kan tvinga fram. :gremcrazy:

Jag har inte berättat så mycket om mina projekt på forumet, mest som del i svar till andra och liknande. Splatter är redan utgivet som ni kanske vet. Kortregelsystemet Femtio2 är mer eller mindre klart men jag har lagt det till sidan för en dag då jag har tid, ork och lust att faktiskt pussla ihop det sista, vilket betyder korrläsning och förtydligande på mitt hemliga språk. Det senaste året har jag pysslat med olika varianter av Alltid Attack-systemet, som snabbt bytte namn till Indigo. Själva konceptet är klart, reglerna är 80% klara (gick tillbaka och ändrade en grej) och spelet är hårdtestat (bortsett nämnda ändring som knuffade tillbaka allt 20% - läskigt!). Däremot är inte kringprodukterna helt färdiga. Det blir en tryckt produkt med mycket speciellt nätstöd - utannonsering av hela köret blir det efter min flytt nästa vecka. Då vet jag också när saker och ting kommer släppas.

I övrigt har jag börjat leka med mitt gamla "äventyrsspel" igen, som i själva verket är en korsning av ett gammalt figurspel och Indigo. Förhoppningsvis finner jag tid under sommaren, men med Drakens Tand, Indigo-linjen och Splatter Plus, samt ytterligare två tidningsprojekt i knät - utöver reguljära arbetsuppgifter - så känns det lite lagom naivt.

*puh*

Egot är stillat. :gremsmirk:

Rising

Vila i frid
Ojoj, proffsen blandar sig in i leken...

"Dessutom förvånas jag över hur gärna jag vill berätta för allt och alla, eller i alla fall de som är intresserade av den här tråden, vad jag pysslar med."

Jag tycker du har varit borta ett tag. Kul att se dig på forumet igen. (Eller har du varit här hela tiden uran att jag märkt det?)

"Kortregelsystemet Femtio2 är mer eller mindre klart men jag har lagt det till sidan för en dag då jag har tid, ork och lust att faktiskt pussla ihop det sista, vilket betyder korrläsning och förtydligande på mitt hemliga språk."

Vill du ha respons/åsikter/speltest m.m. så ställer jag gärna upp. Jag kanske kan bidra med lite oväntade synpunkter då jag gärna ser på regler på ett lite annorlunda sätt. Dessutom är jag fascinerad av kortspelsregler.

"Det senaste året har jag pysslat med olika varianter av Alltid Attack-systemet, som snabbt bytte namn till Indigo."

Som reklamare måste jag säga att AlltidAttack nog är bättre. Jag gillade namnet "Alltid Attack" från första stunden jag såg det, då det är lite punkigt mopsigt, väldigt annorlunda, och nästan lite provocerande i sin enkelhet. "Indigo" är svårt att skilja från fuzion och andra intetsägande namn. "Alltid Attack" är däremot en rak vänster som golvar betraktaren. Dessutom är AA en rolig förkortning.

Sist men inte minst önskar jag lycka till åt dina projekt och ser fram emot vad det blir av dem. Och så... hmmm... ber jag om ursäkt för att jag inte orkat/hunnit skriva någon Splatter-artikel ännu... Men hmmm... Det kanske kan bli en Splatter Plus-artikel istället? He hee... *gräver huvudet i sanden*

/Rising

tdh

Swordsman
Schysst, skriv upp mig bara!

"Jag tycker du har varit borta ett tag. Kul att se dig på forumet igen. (Eller har du varit här hela tiden uran att jag märkt det?)

Jag är en hemlig typ. I en längre tid har jag i hemlighet screenat alla forum, läst alla svar och påbörjat en dossier som kommer kostar er grova pengar för att den inte skall nå pressen! *bwahahaha*

Eller, den tråkiga versionen: har varit här, har inte känt något tryck på att skriva bara. :gremsmile:

"Vill du ha respons/åsikter/speltest m.m. så ställer jag gärna upp. Jag kanske kan bidra med lite oväntade synpunkter då jag gärna ser på regler på ett lite annorlunda sätt. Dessutom är jag fascinerad av kortspelsregler."

Femtio2 ligger varmt om hjärtat, det var det första system jag gjorde som verkligen ersatte allting annat. Lite äckligt friformigt bara, bygger i princip bara på att avgöra "tvister", med en liten fnurr i samspelet mellan kortets värde och färg. Därmed inte sagt att det är bra. Jag har bestämt mig för att göra klart en "riktig" version och lägga upp på nätet. Någon gång. Skall tänka på dig när jag känner att det blir dags! :gremsmile:

"Som reklamare måste jag säga att AlltidAttack nog är bättre. Jag gillade namnet "Alltid Attack" från första stunden jag såg det, då det är lite punkigt mopsigt, väldigt annorlunda, och nästan lite provocerande i sin enkelhet. "Indigo" är svårt att skilja från fuzion och andra intetsägande namn. "Alltid Attack" är däremot en rak vänster som golvar betraktaren. Dessutom är AA en rolig förkortning."

Jo, jag kan hålla med om det där, delvis, och det var inget lätt val att ta. Flera saker spelade in i namnbytet där den främsta var att jag började tröttna på att förklara hur det hängde ihop mellan Alltid Attack Förlag, Alltid Attack: Rollspelet och det då planerade Alltid Attack: Äventyrsspelet. Det blev för rörigt helt enkelt. Dessutom pratade jag med lite folk inom olika kedjor och så och det var väl ingen som tyckte att "Alltid Attack" klingade rätt som namn på en spelprodukt mot deras målgrupp. Eftersom jag då - och fortfarande - skissar, räknade och budgeterade på en mer "brädsspelsaktig" box (Äventyrsspelet alltså) så kändes det inte riktigt som en bra utgångspunkt.

Sedan kan man fråga sig om det inte är positivt med ett lite mer anonymt och generellt namn på ett universellt system? Då kan man lägga betydligt mer tyngd på respektive supplement istället, vilket är tanken (något som kommer bli oerhört uppenbart med tanke på hela konceptet). Jag vet inte, det blir lättare att ge tyngd till världar som Splatter, Atomvinternatt och Älvdalen om regelsystemet inte står ivägen. Kanske. Vi får se. Tack för dina synpunkter hur som helst - jag är alltid intresserad!

"Sist men inte minst önskar jag lycka till åt dina projekt och ser fram emot vad det blir av dem. Och så... hmmm... ber jag om ursäkt för att jag inte orkat/hunnit skriva någon Splatter-artikel ännu... Men hmmm... Det kanske kan bli en Splatter Plus-artikel istället? He hee... *gräver huvudet i sanden*"

Tackar, räknar med glada synpunkter (helst med ett glädjande budskap också, men det är inget krav!) när det väl rullar ut. Du är välkommen att bidra till Drakens Tand med Splatter-material. Eller något annat för den delen. Släng iväg ett mejl om du känner att du vill tillföra något - vi kan defintivit ha nytta av dig! :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Ahh, yes.

"Flera saker spelade in i namnbytet där den främsta var att jag började tröttna på att förklara hur det hängde ihop mellan Alltid Attack Förlag, Alltid Attack: Rollspelet och det då planerade Alltid Attack: Äventyrsspelet. Det blev för rörigt helt enkelt. Dessutom pratade jag med lite folk inom olika kedjor och så och det var väl ingen som tyckte att "Alltid Attack" klingade rätt som namn på en spelprodukt mot deras målgrupp."

Mycket smarta synpunkter. Jag håller med.

"Sedan kan man fråga sig om det inte är positivt med ett lite mer anonymt och generellt namn på ett universellt system?"

Jo, det har du nog rätt i. "Splatter" var ju enormt skickligt marknadsfört, och det handlade om små saker som konceptet och loggan, m.m. Det hade säkert bara blivit rörigt om du kommit med för mycket saker på en gång. Så okej, om du kan profilera Atomvinternatt och Älvdalen lika bra som du gjorde med Splatter, då är det helt okej om de alla har en lite anonym regelkärna som kallar sig Indigo. Helt okej. (fast jag skulle allra helst välja ett namn som är mer svenskt om du inte är intresserad av en engelskspråkig marknad.)

Jag ska försöka knåpa ihop en artikel förresten. Ser fram emot att få se några sköna rollspel från dig i framtiden, oavsett om det står "indigo" eller något annat på dem. :^)

/Rising