Nekromanti Söker ett MINIMALISTISKT och stilrent universalsystem utan krimskrams. Några tips?

white-k

Veteran
Joined
4 Oct 2015
Messages
13
Jag är ny inom RPG men jag tror att det jag söker är ett MINIMALISTISKT, strömlinjeformat och enkelt universalsystem.

De jag läst hittils är FAE, Risus, Microlite20, TWERPS, Saga - men alla har varit endera onödigt komplicerade eller haft några knepiga egenheter av något slag.

Här är en skiss på ungefär vad jag är ute efter:

Character attributes:
Starting players get an initial set of "points" to distribute among the following attributes:
- Mental
- Physical
- Charisma
(-Vitality/Life)

Specialty:
Players may also choose one or two specialties for their character.
If they opt for only one specialty it will be stronger than if they opt for two.
Example of specialties:
Lock-picking, climbing, negotiating, game hunting etc.

Combat:
(If applicable) The player who is attacked by opponent is:
- Roll a dice to determine.

Opponent's damage on Player:
- Roll a dice to determine. (Miss, Some, High.)

Players take turns to state their action-attempts (unless interrupted by GM somehow).
GM evaluates difficulty of their attempt and states what needs to be rolled for either Fail, Inbetween, Success.

Player's damage on opponent:
- Roll a dice to determine.

Other action-attempts:
Fail, Inbetween, Success
- Roll a dice to determine.

Kanhända är jag naiv på grund av min bristande erfarenhet, men behövs det verkligen så mycket mer än så för att spela?
Tänkte hur som helst kolla med er om det finns något system som liknar min "skiss"?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,259
Location
Rissne
Tja, jag kan förklara Krank på ett par rader. Den version som senast kom i tryck är den som driver Rotsystem.

6st egenskaper (Avståndsvapen, Hacking, Närstrid, Rörlighet, Socialisering, Styrka). Det är såklart spelvärldsberoende; i en fantasyvärld försvinner till exempel hacking och kan då ersättas med t.ex. magi, alkemi eller något annat.

Spendera 10 poäng på 6 egenskaper (poängen ska vara något under dubbla antalet egenskaper, så med 4 egenskaper kanske man landar på 6-7 poäng).

13st expertiser. Väldigt spelvärldsberoende, i Rotsystem är det saker som Ballistik, Botanik och Zoologi.

Spendera 10 poäng på dem.

De används när rollpersoner hittar ledtrådar (vilket aldrig kräver tärningsslag; beskriver spelaren att rollpersonen letar på rätt ställe så hittas ledtråden) och ska försöka få ut information från dem. De är graderade 1-3 där 1 är amatör, 2 är yrkesmässig och 3 är expert. Om ledtråden kräver större kunskaper än gruppen besitter så får de leta rätt på en expert som kan hjälpa till.

Slag utförs med t6-pölar. Slå så många t6:or som du har värde i aktuell egenskap. Slag görs bara när det är spännande/tidspress eller i konflikter. 5-6 är lyckat. En av tärningarna ska vara av avvikande färg. Visar den en sexa så slås en tärning till, visar den en sexa slås en till etc. tills man slår en ny tärning som inte är en sexa.

I konflikter vinner personen med flest lyckade. Vid oavgjort lyckas båda.

I strid innebär det att båda gör skada; varje slagväxling (två anfall + försvar) är en konflikt där båda kämpar slår varsitt slag. Antalet lyckade tärningar är också mängden skada motståndaren får.

Det finns frivilliga extraregler för förflyttning i strid, men i vanliga fall sköter SL helt enkelt både avståndsbedömningar och turordning.

Bonusar ges av SL; +1 tärning för positiva omständigheter, -1 för negativa. SL bör inte tillåta altför många kumulativa bonusar; rimligheten avgör. Vapen ger +1, så om man har Närstrid 2 och har en kniv eller ett svärd eller en morgonstjärna så slår man 3 tärningar.

Folk tål inte så mycket. På den tredje skadan är de utslagna, på den femte är de döda. Eller om man spelar med mesreglerna: på den tredje är man utslagen ur striden, på den femte medvetslös.



Expertiser kan såklart brytas loss ifall man inte är intresserad av detektiväventyr.
 
G

Guest

Guest
Jakten på "De vises sten", alla rollspelares öde.
Säg till om du hittar den.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,663
Location
En mälarö
Vad hade du tänkt använda det till? Vilken genre och stämning? Anledningen till frågan är att oavsett vad tillverkarna hävdar så finns det inte något universalsystem som funkar till allt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,873
Cthulhu Dark tycker jag är ispirerande minimalistiskt. Det är inget universalsystem egentligen, men går att anpassa till väldigt mycket med små ändringar (som kanske kräver mycket tankearbete). Finns att läsa här (pdf).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
BRA ROLLSPEL (det hette så) är bra. Ett värde; BRA. Man står under eller lika med det med en T20 när man ska göra något. Blir man skadad går man ner ett snäpp i BRA. Kommer det ner på noll är man utslagen. Man går upp ett steg i BRA efter varje äventyr. Allt gav lika mycket skada, träff = -1 i BRA.

Det fanns en liten ruta på rollformuläret, 5x5 cm ungefär. Man kunde ha lika mycket prylar som man fick plats med att skriva i rutan.

Häpp!
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror du hade kunnat gilla Solar system. Det är min personliga go-to så fort jag vill ha ett minimalistiskt universalsystem, och det känns väldigt mycket som vad du letar efter, om än med en twist. Man har tre pölar (tex mental, physical och social) samt färdigheter och 'secrets' (som kan vara det du kallar speciality tex), poäng från pölarna spenderas sedan på att få bonustärningar i viktiga situationer. Strid (och alla andra typer av konflikt) sker som motsatta slag gentemot motståndaren, där man använder fudge-tärningar, dvs tärningar med tre möjliga utfall; plus, minus, och blankt, och det gäller att få så många plus som möjligt med tärningarna + sitt färdighetsvärde. Det som gör det här systemet awesome är två saker; dels så använder det konfliktsresultion, det vill säga, man deklarerar sina avsikt med tex en strid innan man påbörjar den. Vinner man har motståndaren valet att antingen ge med sig och låta en få igenom sin avsikt, eller att eskalera konflikten till ett allvarligare läge som kallas "bring down the pain", där man börjar ta skada. Den andra saken som är awesome i systemet är "keys", som är karaktärsdrag man vill spela på för att få xp, och har ett häftigt upplägg som naturligt låter en byta ut dem över tid genom att göra en "buyoff" där man köper bort dem för en stor klump xp när man i berättelsen har uppnått något riktigt häftigt.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,131
Location
Sthlm
Harry S;n128664 said:
Är inte Whitehack väldigt OSR:igt? Ingen kritik, bara undrar.
Det skiljer sig väldigt mycket från resten av OSR-spelen, det är inte klon på en gammal version av d&d men nån skillnad här eller där utan mer ett nytt spel byggt på osr-tankar.
Det är lätt att tex hanterar det "specialförmågor" på ett sätt som är nära det trådstartaren är inne på, det är lätt att köra i valfri kampanjvärd (ca 3 av bokens kanske 50 sidor behandlar kampanjvärldar och genrer) och en massa annat praktiskt.
 
G

Guest

Guest
Tim grays NUGGET, försöker vara precis vad TS söker.
Det är synnerligen välskrivet rent textmässigt, och sammanfattar på två sidor vad vissa inte får med på det tiodubbla.
Dessutom är det gratis. Det fanns tidigare på Silverbranch Games sida, men nu tror jag att det måste laddas ned från drivethru.
Även HURSAGMU kan vara värt att leta upp, gratis det med.
F.ö.vill jag tillägga att jag inte menade att vara spydig med min tidigare kommentar om de vises sten.
Vad jag menade var att de flesta rollspelare, mig själv inräknad, verkar gå igenom vissa faser, varav sökandet efter det kompletta, superenkla universalsystemet är en. Ofta leder det till ett frenetiskt läsande av olika regelsystem, förr eller senare kombinerat med skapandet av flera egna system.
Enbart positivt med andra ord.
Lycka till!
 

white-k

Veteran
Joined
4 Oct 2015
Messages
13
Nu har jag en del att läsa igenom!

Tackar så jättemycket för alla tipsen!
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
DeBracy;n128628 said:
Cthulhu Dark tycker jag är ispirerande minimalistiskt. Det är inget universalsystem egentligen, men går att anpassa till väldigt mycket med små ändringar (som kanske kräver mycket tankearbete). Finns att läsa här (pdf).
Japp, håller med DeBracy. CD är extremt enkelt och mycket elegant, så det kan jag varmt rekommendera.
Rollpersonen består i princip av enkla uppgifter (vem är du, vad jobbar du med) och en skademätare (madness). Systemet täcker inte strid i originalutförandet, men det finns flera hacks på CD som lägger till detta.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Regelmotorn i "End of the World" kanske passar dig.

Där har man 3 categories: Physical, Mental, Social.
Och i varje kategori finns två Characteristics: en offensiv och en negativ.

Sedan får man även välja ett par features, som kan vara positiva eller negativa och som gör man skiljer sig från de andra rollpersonerna.

I strid slår den som anfaller ett offensivt Physical Test för att se om denne träffar.
Skadan beror i grunden på hur bra man lyckades med sitt Test (modifierat av vapen/rustning), det finns alltså inget ytterligare skadeslag.

Spelet använder tärningspölar, men dessa är små, normalt 2-3 tärningar.
Spelet är från början post-apokalyptiskt, men det går utmärkt att spela i vilken miljö som helst.
I spelet är det tänkt att man ska spela sig själv, men det kan man givetvis skippa så man kan spela vem man vill. Då kan man även skippa att de andra spelarna röstar hur ens rollperson ska vara (man får välja det själv istället).
Det spelar ingen roll vilket av de fyra spelen man väljer, regelmotorn är identisk i alla fyra.
Även om de flesta scenarierna kan spelas färdigt på en kväll finns det regeler för och går utmärkt att spela längre kampanjer.
Läs mer här: https://www.rollspel.nu/threads/63252#post113938
 
Top