Nekromanti Så vi kan inte diskutera eller kritisera spel öppet längre alltså?

Minimoni

Homelander
Håller med Rymdhamster, dock tror jag att rena supportforum kommer att minska intresset snarare än att öka det, men det är en ren åsikt och inget jag kan backa upp med fakta.

Självklart måste kritiken vara saklig och inte ren trollning, trodde det gått fram att det varit min åsikt hela tiden.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Fast blir det inte jättekonstigt om exempelvis Sagagames har ett eget forum här, men trådar som specifikt handlar om Fantasy! sprids över det, Rollspel och Rollspelsmakande beroende på hur och vad man vill diskutera kring spelet?

De officiella forumen har ju egna moderatorer. Det vore väl inte konstigt om dessa moderatorer bestämmer att enskilda användare inte får skriva i deras forum? (stödjer vB5 sånt, förresten? Kanske inte...) Frågan om huruvida officiella forum får ha egna regler har ju diskuterats innan, men jag minns inte vad det utmynnade i.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Länka till en tråd som inte skulle klara sig från den där nya regeln som inte God45 är med i eller är gammal som gatan, typ Caligula Troberg d20 tiden
Finns det inte ett gäng sådana så är väl det här en ganska onödig (typisk i och för sig) diskussion

cogitare

Swashbuckler
Björn Wärmedal;n132100 said:
Frågan om huruvida officiella forum får ha egna regler har ju diskuterats innan, men jag minns inte vad det utmynnade i.
Om jag kommer ihåg rätt så fick de INTE ha egna regler utan lyder under de allmänna regler som finns på rollspel.nu.

Lite kan jag tycka att det genom Krilles moderering dock skapades en ny speciell regel för de här forumen...

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Krille;n132082 said:
Samtidigt har ju de officiella spelforumen en specifik supportfunktion. De måste kunna fungera som sådana utan att deras kunder skräms bort av hetsiga diskussioner. Kan de inte det så drar de härifrån, och tar sina användare med sig, och det gör forumet mindre aktivt och attraktivt.

Så vänligen, ta de hetsiga diskussionerna där det inte stör supportfunktionen (exempelvis forumet Rollspel), eller på ett sätt som inte stör supportfunktionen.
Det syns inte ens på mobila plattformar vad som ligger i vilket forum och det syns inte vad som ligger i vilket forum i högerspalten. Tanken att forumet ska vara en ren tjänst till företagen och inte en hjälp till folket som faktiskt spelar spelen är också destruktiv mot spelarna. Om man börjat spela Fantasy! och vill ha mer Crunch, ska man inte kunna fråga om sätt att kunna cruncha upp det då utan att bli avstängd? Och ska vi inte kunna varna spelare innan de köper ett dåligt spel?

Det här är en regel som ställer sig helt på spelskaparnas sida och struntar i om konsumenterna (som du tänker på dem, spelarna som jag tänker på dem) får en bra upplevelse eller ordentlig information.

Sedan är jag oklar på vad du menar med "Support funktion" för något sådant har jag knappt sätt där. Frågor som vad man skall göra i fall man fått en felaktig produkt skickad till sig dyker inte upp här. Och att spelare skulle "Skrämmas bort" av hetsiga diskussioner är dessutom ren fabrikation. Det här är en ren move för att skydda spelskapare som skapat undermåliga produkter från att andra varnas från att införskaffa dem.

Det här är ärligt talat mer skadligt för forumet än om det infördes faktisk reklam för spelskaparna på sidan. Det är ett krasst vikande till kapitalistiska intressen istället för ställa sig på spelarnas sida. Eller så är det att hålla specifika personer om ryggen.

Krille

Super Moderator
Zoth-Ya;n132106 said:
Länka till en tråd som inte skulle klara sig från den där nya regeln som inte God45 är med i eller är gammal som gatan, typ Caligula Troberg d20 tiden
Finns det inte ett gäng sådana så är väl det här en ganska onödig (typisk i och för sig) diskussion
Åskfågeln och SagaGames har drabbats av ett par sådana trådar.

Minimoni

Homelander
Jag personligen älskade att läsa den kritik som Fantasy! Fick när omslagsbilden visades, Arfert fick förklara vad han ville att den skulle symbolisera och jag som kund fick en möjlighet att inse att det var mer än bara en snygg bild. Detta trots att tråden var hetsig, ja förmodligen för hetsig men trots det så gav det mig som kund en uppfattning att bygga vidare på och undersöka om spelet var för mig.

Finns snällare trådar än just den som givit samma effekt på mig som kund, att köpa eller inte köpa. Om kritiken aldrig funnits så finns det risk att det stått betydligt färre spel i min hylla. Men detta är jag, andra tänker självklart helt annorlunda och det är så det skall vara och det är kul och intressant och ibland även åsiktsförändrande att få delta eller bara observera dessa diskussioner.

God45

#PrayersForBahakan
Minimoni;n132114 said:
Jag personligen älskade att läsa den kritik som Fantasy! Fick när omslagsbilden visades, Arfert fick förklara vad han ville att den skulle symbolisera och jag som kund fick en möjlighet att inse att det var mer än bara en snygg bild. Detta trots att tråden var hetsig, ja förmodligen för hetsig men trots det så gav det mig som kund en uppfattning att bygga vidare på och undersöka om spelet var för mig.

Finns snällare trådar än just den som givit samma effekt på mig som kund, att köpa eller inte köpa. Om kritiken aldrig funnits så finns det risk att det stått betydligt färre spel i min hylla. Men detta är jag, andra tänker självklart helt annorlunda och det är så det skall vara och det är kul och intressant och ibland även åsiktsförändrande att få delta eller bara observera dessa diskussioner.
Det här är vad jag snackar om! Idéernas öppna marknad är bra för alla.

Krille

Super Moderator
God45;n132108 said:
Tanken att forumet ska vara en ren tjänst till företagen och inte en hjälp till folket som faktiskt spelar spelen är också destruktiv mot spelarna. Om man börjat spela Fantasy! och vill ha mer Crunch, ska man inte kunna fråga om sätt att kunna cruncha upp det då utan att bli avstängd?
Det är en typisk supportfråga om du ställer den på det sättet, och passar ypperligt på forumet ifråga.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Minimoni;n132096 said:
Självklart måste kritiken vara saklig och inte ren trollning, trodde det gått fram att det varit min åsikt hela tiden.
Absolut. Jag tänkte mest på att i verkligheten har den ganska ofta inte varit saklig, och det är nog något man får räkna med i fortsättningen också.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag håller med Cog om att det här kan leda till jobbig särhantering av de officiella forumen. Dessutom tycker jag att det beteende som vill stävjas redan täcks in av Regel 2:
Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.
Dessutom, var drar man gränsen för vad som är supportfrågor? Kan man ställa frågan "Eon vs Symbaroum" i Helmgasts forum, egentligen? Det är ju faktiskt en fråga som ber om både negativa och positiva synpunkter på spelen som nämns. Får de negativa synpunkterna om Symbaroum komma fram om frågan ställs i Helmgasts forum men inte om den ställs i Järnringens? Skitsvår och konstig regel. Och som sagt tycker jag att det redan täcks in av existerande forumregler, och banningar kan alltid utdelas vid överträdelser.

Sen är det ju olyckligt att vissa användare fortsätter bete sig på samma sätt så fort de kommer tillbaka från upprepade avstängningar. En diskussion om var gränsen för permabanning ska dras kan inte jag tillföra något till, däremot.

God45

#PrayersForBahakan
Jag är fortfarande osäker på vad som menas med ren trollning. Man får alltså inte kritisera rollspel på konstnärliga, emotionella, smakliga eller politiska grunder utan bara klaga på att tärningskurvor och skit är icke-optimala? För det låter som om det är precis vad den här regeln är till för att trycka igenom. Att dra ut tänderna på kritik och debatt så att den är meningslös är värre än att bara öppet redogöra för att man har vissa rollspel och företag som heliga kor. Det vore i alla fall ärligt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Zoth-Ya;n132106 said:
Typexempel.

Tråden flyttades senare (och delades upp) då den gled över till en mer allmän diskussion.

Intressant nog är den också ett exempel på tidigare tvetydigheter i användning av de officiella forumen, som stärker mig i min åsikt om att att redaktionen bör ta sig en allvarlig funderare över formuleringen för forumsbeskrivningarna och kanske ändra de officiella forumen till en mer supportspecifik funktion (om än kanske inte "officiell support". Kanske något istället med "Officiella forum: för frågor riktade specifikt direkt till spelskapare och för spelspecifik support i allmänhet.").

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45;n132108 said:
Och ska vi inte kunna varna spelare innan de köper ett dåligt spel?
Jo men rimligen utan att gå till personangrepp mot de som inte håller med om din subjektiva åsikt om hur dåligt det är.

God45;n132108 said:
Det här är en regel som ställer sig helt på spelskaparnas sida och struntar i om konsumenterna (som du tänker på dem, spelarna som jag tänker på dem) får en bra upplevelse eller ordentlig information.
På vilket sätt förbättras spelarnas upplevelse av att du går in som en väderkvarn och skriker okvädningsord mot alla som gillar ett spel, samt antyder att alla som inte håller med dig är lågbegåvade undermänniskor?

God45;n132108 said:
Och att spelare skulle "Skrämmas bort" av hetsiga diskussioner är dessutom ren fabrikation. Det här är en ren move för att skydda spelskapare som skapat undermåliga produkter från att andra varnas från att införskaffa dem.
Snarare ett sätt att begränsa utrymmet för användare som inte kan ge sig in i en "hetsig diskussion" utan att förolämpa sina motståndare.

krank

God45;n132117 said:
Det här är vad jag snackar om! Idéernas öppna marknad är bra för alla.

Idéernas öppna marknad funkar bättre om man ser till att det är idéer snarare än rena osakliga förolämpningar och personangrepp som saluförs. Idéernas öppna marknad bryter rentav samman och blir rent destruktiv när okvädningsorden börjar hagla. Då är det inte längre diskussioner, utan gräl. Den som är ute efter att mucka gräl förstör alltså all möjlighet till faktisk diskussion och meningsutbyte. Ju hårdare ton, desto sämre argumenterar folk - det blir bara känslomässigt, taggarna utåt. Inte en speciellt bra grund för konstruktiv eller givande diskussion. Sådana brukar snarare kännetecknas av ömsesidig respekt och nyfikenhet.

krank

God45;n132129 said:
Jag är fortfarande osäker på vad som menas med ren trollning. Man får alltså inte kritisera rollspel på konstnärliga, emotionella, smakliga eller politiska grunder utan bara klaga på att tärningskurvor och skit är icke-optimala? För det låter som om det är precis vad den här regeln är till för att trycka igenom. Att dra ut tänderna på kritik och debatt så att den är meningslös är värre än att bara öppet redogöra för att man har vissa rollspel och företag som heliga kor. Det vore i alla fall ärligt.
Kritik som bara går ut på att den som spelar ett visst spel är dum i huvudet är redan helt tandlös, såtillvida att den är osaklig och oanvändbar.

Liksom,det här är inte raketkirurgi: respektera andras åsikter även när du inte håller med, låt bli personpåhoppen och låt bli att påstå att spel du inte gillar är typ brott mot mänskligheten. För fram din kritik sakligt och utan okvädningsord. Så funkar det finfint.

Om du faktiskt är ute efter diskussion snarare än gräl funkar också ovanstående instruktion utmärkt.

God45

#PrayersForBahakan
krank;n132136 said:
Kritik som bara går ut på att den som spelar ett visst spel är dum i huvudet är redan helt tandlös, såtillvida att den är osaklig och oanvändbar.

Liksom,det här är inte raketkirurgi: respektera andras åsikter även när du inte håller med, låt bli personpåhoppen och låt bli att påstå att spel du inte gillar är typ brott mot mänskligheten. För fram din kritik sakligt och utan okvädningsord. Så funkar det finfint.

Om du faktiskt är ute efter diskussion snarare än gräl funkar också ovanstående instruktion utmärkt.
Du menar att jag ska skapa en specifik tråd där jag går igenom spelet i fråga och gör specifik kritik tillexempel? Oh, jag gjorde det och sedan blev den ned stängd. Det går inte att göra någon kritik alls mot EON med den nuvarande moderatorkåren och när det är samma konsekvenser för gå mot rött och råna en bank, varför inte bara vara ärlig? Det är tydligen inte ok med någon kritik så då kan man lika bra säga vad man verkligen tycker.

krank

God45;n132141 said:
Du menar att jag ska skapa en specifik tråd där jag går igenom spelet i fråga och gör specifik kritik tillexempel? Oh, jag gjorde det och sedan blev den ned stängd. Det går inte att göra någon kritik alls mot EON med den nuvarande moderatorkåren och när det är samma konsekvenser för gå mot rött och råna en bank, varför inte bara vara ärlig? Det är tydligen inte ok med någon kritik så då kan man lika bra säga vad man verkligen tycker.
Om du tycker att "ge kritik" förutsätter att man kan vara extremt otrevlig och gå till personangrepp, och att förbud mot att vara jävligt otrevlig betyder att man "inte kan ge någon kritik alls"... så nä, då kan man inte ge någon kritik alls till Eon på det här forumet.

Vi andra, som tycker att "kritik" för att vara legitim behöver rensas från dylikt och istället vara så tydlig, konkret och gärna välformulerad som möjligt, och helst innehålla så få emotionellt laddade förolämpningar som möjligt, har inga problem alls att framföra kritik.

PAX

Jordisk Äventyrare
God45;n132141 said:

Om jag minns rätt så stängdes den tråden på grund av att du använde personangrepp i din kritik.

Det finns ju andra alternativ till att ge kritik i din typ av jargong, genom att starta en egen blogg eller eget forum som du kan länka till härifrån. Då får du åtminstone den egna friheten i val av språkbruk.

God45

#PrayersForBahakan
krank;n132142 said:
Om du tycker att "ge kritik" förutsätter att man kan vara extremt otrevlig och gå till personangrepp, och att förbud mot att vara jävligt otrevlig betyder att man "inte kan ge någon kritik alls"... så nä, då kan man inte ge någon kritik alls till Eon på det här forumet.

Vi andra, som tycker att "kritik" för att vara legitim behöver rensas från dylikt och istället vara så tydlig, konkret och gärna välformulerad som möjligt, och helst innehålla så få emotionellt laddade förolämpningar som möjligt, har inga problem alls att framföra kritik.
Det spelar inte någon roll vilken typ av kritik jag har framfört mot EON, resultatet har alltid varit det samma. Omedelbar hämnd genom avstängning för att våga ifrågasätta spelet eller skaparna av det. Något som inte drabbat de som ifrågasätter andra spel eller spelskapare. Att tonen som använts vid avstängningar och modereringar har varit förolämpningar och okvädesord från moderatorer är bara ett steg längre i det.