Nekromanti SAGA 2nd Edition...

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...mitt lager av Saga är på upphällningen, så det är dags att ta tag i en andra edition. Tänkte sätta igång när Fantasy! är tryckklart...

Några tankar:

Reglerna är rätt bra som de är, tänkte bara göra mindre ändringar. Till exempel:

Användandet av Hjältepoäng ska förtydligas och utökas. Så det blir klarare hur man kan använda dem för att påverka historien. Lite som i Supernatural RPG. De ska bli lättare att få tillbaka.

På något sätt ska man kunna använda Fördelar och Nackdelar för att antingen få Erfarenhetspoäng eller Hjältepoäng eller båda. Lite som i Fate.

Leker med tanken med skriptad strid a la BW som extraregel.

Andra tankar:

Mer kampanjmaterial, mer fluff, mer "culture-gaming"-känsla. Nya introäventyr.

En eller två böcker? Trycka in allt en fet volym, eller två böcker? En regel/spelarbok som då blir tunnare, och en tjockare SL/världsbok? Fördelen med det senare är att man kan köpa fler billigare regelböcker.. till spelarna.. Och butikerna blir gladare; mer i hyllan.

------

Vad vill ni ha med? Några tankar?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Kul att spelet säljer!

Jag gillar Saga mer än jag spelar det, om man säger så, men jag tar ändå chansen att hävda lite synpunkter.

Fördelar/Nackdelar. Dessa skulle kunna bli lite fler till antalet. Det är alltid trevligt med många.

Strid. Ett alternativt stridssystem kan vara en bra idé. Jag saknar något litet mer variation av hur man kan attackera/försvara. Skriptad strid är svårt att bedöma.

Hjältepoäng. De planer du har låter bra!

En eller två böcker. Boken är i trevligt format, men jag skulle nog säga två böcker. Alltså, det blir väl en spelarbok (regler mm) och en kampanjbok (värld) då. Skäl:
- Som helhet går det att få in lite mer, du nämner världsbeskrivningar och annat.
- Trots det skulle spelarboken kunna vara "allt som behövs för att spela". Den skulle då kunna bli ett ännu bättre insteg för den som vill prova.
- Genom att dela system/värld tror jag det upplevs lättare att använda Saga med en alternativ värld, eller världen med andra regler. Alltså, det går ju utmärkt ändå, men det presenteras då med lite lösare koppling. Jag tror det är en fördel eftersom Saga har en ganska allmängiltig värld, liksom det har ganska generellt användbara regler.

När man ändå är inne på antalet böcker, vad sägs om TRE böcker? Okej, nu drar jag iväg, men ändå. Intro-äventyret kan vara separat, tillsammans med ett par extra-monster eller liknande. När man spelleder ett äventyr, särskilt om man är ovan, kan det vara skönt att ha det separat. Vågar man tänka på att bundla i box (med en T20 och 2t6)?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
i den bästa av världar vore tre böcker och en box toppen, som du beskrivit det.. men det faller på ekonomin. Två böcker är nästan i dyraste laget.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Vet du vad? Och detta skriver jag med stor ödmjukhet. Kan du inte byta namn på motorik? Argh. Det är det enda som hindrar mig från att köpa Saga. Jag vill gilla Saga men jag står inte ut med motorik.
Alternativt kan jag gå i KBT. Jag tror vi kan komma överens.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
rjonas said:
Vet du vad? Och detta skriver jag med stor ödmjukhet. Kan du inte byta namn på motorik? Argh. Det är det enda som hindrar mig från att köpa Saga. Jag vill gilla Saga men jag står inte ut med motorik.
Alternativt kan jag gå i KBT. Jag tror vi kan komma överens.
Vad sjutton ska det heta i stället då?
Det heter ju Motorik.. :gremsmile:
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Arfert said:
Vad sjutton ska det heta i stället då?
Det heter ju Motorik.. :gremsmile:
Du är inte så tillmötesgående märker jag. :gremwink:

KBT alltså.

Men för att ta tråden på lite allvar. Jag tycker det är viktigt med äventyr. Gärna flera. Introduktionsäventyr tycker jag ska vara kompletta och inte bara en encounter.

Dessutom är jag riktigt nyfiken på vad du menar med skriptad strid.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
rjonas said:
Dessutom är jag riktigt nyfiken på vad du menar med skriptad strid.
Att man i förväg väljer vilka ens närmaste handlingar kommer vara från ett antal manövrar. Exempelvis kanske jag börjar med att knuffa på dig med skölden, för att sen finta, och till sist komma med ett hugg.

Strid ála Fight! i Burning Wheel alltså, om det säger dig något.

Arfert har lagt upp ett utkast i en tidigare tråd: ta en titt!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Andy said:
Synonymer.se och Word 2007 säger att. . .
Motorik = Rörlighet

Så, kanske Rörlighet.
Det blir fel... Rörlighet är en sak, Motorik handlar om hur man behärskar sin rörlighet, som i finmotorik (typ urmakeri, till exempel, eller att dyrka upp ett lås).

Rörlighet betyder hur mycket man röra sina armar ben och liknade... men inte hur man behärskar dem.

Motorik är ett vedertaget begrepp för just det egenskapen med samma namn ska beskriva i Saga, kontrollen av händer till exempel, inte en sentida inlåning från engelskan om någon trodde det.

Så det får vara kvar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
rjonas said:
Arfert said:
Vad sjutton ska det heta i stället då?
Det heter ju Motorik.. :gremsmile:
Du är inte så tillmötesgående märker jag. :gremwink:

KBT alltså.

Men för att ta tråden på lite allvar. Jag tycker det är viktigt med äventyr. Gärna flera. Introduktionsäventyr tycker jag ska vara kompletta och inte bara en encounter.

Dessutom är jag riktigt nyfiken på vad du menar med skriptad strid.
Tänkte att ha minst två nya äventyr med i nya boken. Och de i gamla regelboken ska läggas ut på webben gratis samtidigt.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
207
Håller med motorik tycker jag låter så otroligt oinspirerade, det för tankarna mer mot fordon än en människa för mig. Även om det är "korrekt" att använda det så tycker jag det måste finnas stämningsfullare alternativ för ett fantasy rollspel.

Jag har inte spelat Saga. Har aldrig riktigt lockats eftersom jag inte gillat bokformat eller illustrationerna.

Så mitt tips om det är någonting värt så är det att satsa på snygga illustrationer. Gärna en hårdinbunden bok som är lite större alá dod6, expert eller reviderade.

Då skulle nog jag köpa det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Wikipedia är din vän.


Illustrationerna får du leva med, för det är jag som gör dem... :gremgrin:

Och om man ska ha en person som Bonner som illustratör, eller nån med samma kapacitet, då kostar det multum. Och det har jag inte råd med. Att komma upp i "nästa nivå" är inte ekonomiskt försvarbart...

Kommer tyvärr inte ha råd med en inbunden bok heller.

(...det är nog också anledningen att Riotminds slutar med böcker, det är för jävla dyrt att köra med de illustratörerna de gjort, och samtidigt göra tryckta alster. Jag vet ju vad Alvaro tar för en bild... Så det man kan säga är att det var bild-kvaliteten som "dödade" Riotminds som bokutgivare.)

Så jag får nog glömma dig som kund, tyvärr.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mer kampanjmaterial, mer fluff, mer "culture-gaming"-känsla. Nya introäventyr.
Yay! Definitivt mer fluff, värld och kultur.

En eller två böcker? Trycka in allt en fet volym, eller två böcker? En regel/spelarbok som då blir tunnare, och en tjockare SL/världsbok? Fördelen med det senare är att man kan köpa fler billigare regelböcker.. till spelarna.. Och butikerna blir gladare; mer i hyllan.
En lite större SL/Kampanjbok och en mindre Spelarbok låter finfint.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, det är ju schysst om man kan få med tillräckligt med nytt material för att även en del de som har första boken ska kunna tänka sig att köpa den nya.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Tjuvkikade lite på prevjun:

Nytt rollformulär. Ny karta över Albion, gärna i färg. Jag gillar det som finns men en ny upplaga kräver nya tag. En tydligare port in i världen. Till exempel placera värdshuset och dess invånare först av allt i boken. Superskurkar (ja, fast utan superförmågor). Lite mer galopp, helt enkelt.

Styr upp den skriptade striden en smula. Säg inte att man får välja vilka grejer man vill från en lista. Säg att man får välja ett av flera skript (som innehåller grejer). Mm. Det är vad jag kommer på just nu.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
En bok!

Jag vill att Saga ska fortsätta vara ett stand-alone rollspel i ett härligt portabelt format. En av anledningarna att jag alltid blir provocerad av att man som spelare förväntas köpa en spelarens bok är att den sen inte duger till att spela med. Tryck en regelbok/grundbok och gör sen en spelledarbok för sig. Spelledarboken kan innehålla tips på hur man använder regler, husregler, olika spelstilar, spelledarstilar och förstås en djupare presentation av spelvärlden.

Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att Saga är det allra mest lämpade nybörjar-rollspelet som finns på svenska. Det beror på mycket på formatet. Jag tycker t.om du kan banta grundboken lite grann för att sen göra spelledarboken mer påkostad. Regelsystemet och allt som krävs för att spela, inklusive lite spelvärld, ska däremot finnas i Grundboken. Spelledarboken ska vara för de som är redo att ta nästa steg.
Därför vill jag att du ska försöka pressa in så många bilder du har och orkar rita. Gärna några som kommer upplevas fräcka av de unga spelarna och som ger visioner om hur man kan spela; jag ser framför mig t.ex en bild av en grupp rollpersoner som står vid krönet av en bro och på andra sidan kommer bad guys springande.
Saga, i ett ännu kompaktare och strömlinjeformat utförande skulle vara helt ultimat för den som vill inviga sina 12-13 åriga småkusiner(t.ex) i rollspel. Ett spel som är lätt att greppa och förstå.

Om jag drev en spelförening och 5 killar och tjejer kom och sa; vi vill pröva det här med rollspel - då skulle jag köpa 5 st Saga och veta att de var en bit på vägen.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Saga - nybörjarrollspelet

Jag inser att jag utan att tänka på det lyfte fram Saga som ett nybörjar-rollspel. Ser fler än jag Saga som det?
Hur ser du på det Arfert? Har det nånsin varit tanken?

För mig skulle gärna Saga kunna få gå ännu mer åt det hållet och heta typ "Saga - Fantasyrollspel för nybörjare och erfarna". Det är verkligen inte menat som något nedsättande utan är en komplimang. En anledning till att jag tänker så här,förutom bilderna som har ett mysigt stuk, tror jag är att spelet ger en känsla som av gamla Drakar och Demoner. Utan att vara dåligt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Saga - nybörjarrollspelet

Det är inte första gången Saga lyfts fram som ett nybörjarrollspel. Det röstade ju fram till Sveriges bästa nybörjarrollspel av Fenix för några år sedan. Det var tydligen recensenten (Dante) som tyckte att SAGA var Sveriges bästa nybörjarrollspel, inte hela tidningen som röstade fram det.

Reglerna är mycket enkla. Världen är lättgreppbar. Och det följer med introduktionsäventyr.

Men jag saknar bättre genomgångar av vad spelare, spelledare och rollpersoner förväntas göra. Skulle jag läst Saga när jag var 13 och på egen hand började med rollspel istället för DoD6:R så hade skillnaden inte varit så stor.

Jag skulle verkligen gilla rejäla spelledartips, vad spelet går ut på osv.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Saga - nybörjarrollspelet

Nero said:
Jag inser att jag utan att tänka på det lyfte fram Saga som ett nybörjar-rollspel. Ser fler än jag Saga som det?
Hur ser du på det Arfert? Har det nånsin varit tanken?

För mig skulle gärna Saga kunna få gå ännu mer åt det hållet och heta typ "Saga - Fantasyrollspel för nybörjare och erfarna". Det är verkligen inte menat som något nedsättande utan är en komplimang. En anledning till att jag tänker så här,förutom bilderna som har ett mysigt stuk, tror jag är att spelet ger en känsla som av gamla Drakar och Demoner. Utan att vara dåligt.
Saga är inte skrivet med tanken "nu ska jag göra ett nybörjarspel", utan "nu ska jag skriva ett medeltids-fantasy-rollspel som är komplett och inte nedlastat med regler".

Från början trodde jag att det var mest äldre rollspelare, "veteraner", som tröttnat på en massa regler som skulle köpa Saga. Det kombinerat med en mer "verklig" värld än säg Ereb eller Forgotten Realms skulle göra det till "Ett rollspel för vuxna". När jag skrev världen Arcaria var det som en reaktion till lapptäckesvärldar som just Ereb där många länder har en massa gimmicks för sig, och inte håller ihop som helhet. Jag ville mer ha en värld som Harn eller Mythic Europe.

Sen har det visat sig att de som köper spelet är antingen rena nybörjare (SF-bokhandeln rekommenderar det till dem, vet jag, eftersom spelsystemet är enkelt och man får med allt) eller just mer erfarna trad-spelare som tröttnat på regeltunga system, utan vill ha mer culture gaming.

Men som sagt, Saga är tänkt som ett regellätt rollspel, inte som ett nybörjarrollspel. Om det hade varit tanken hade jag skrivit mycket mer om "så här spelleder du" och sånt. Att det blev ett rent nybörjarrollspel i mångas ögon blev faktiskt en överraskning för mig. Jag trodde att den "semi-historiska kampanjvärlden" enbart skulle locka mer vana och/eller äldre spelare. Såna som kanske spelat rollspel massor förr, men inte längre, men nu ville ha ett spel för "casual-spelande".
 
Top