Du har nog rätt i att det inte handlar om individuella spelgrupper. Få har invändningar mot att rollpersonerna kan få vara undantag från världens konventioner. Näst senaste DoD är väl ett undantag som har regelskillnader mellan män och kvinnors värden. Men det verkar finnas en hyggligt stor grupp spelare som gillar sådant och ser t ex G R R Martins strukturella misogyni som en självklarhet i genren lågmagisk och karg medeltidsfantasy.solvebring said:Å andra sidan tycker jag fantasy kan vara ganska bra på att hålla det "jämställt" (kanske fel uttryck?). I alla fall vad det gäller rollspel, där det oftast inte speler någon roll om man spelar man eller kvinna - man är en cool äventyrare hur som helst. Man kan spela magiker, krigare, tjuv, lönnmördare - whatever - könet kommer aldrig i vägen. Förutom vad det kanske gäller vissa religiösa yrken och klasser iof. Där är det riktigt dåligt med kvinnlig fägring. Hm, kom just på att man nog är ytterst konservativ i det avseendet.
Hur som haver ser jag oftare att spelarna själva gör upp de här normerna vid spelbordet än att spelmakare faktiskt skriver dem. Eller är jag naiv nu eller möjligen oerfaren - alltså att jag spelat för få spel?
No kidding. Jag känner till ETT bra bokomslag som går emot strömmen.krank said:Kolla lite mer fantasybilder, vettja. Hur många kvinnor i aktiva roller och med t.ex riktig rustning snarare än ringbrynjebikini hittar du? Hur många exempelrollpersoner och SLP:er som är tjejer, och som beskrivs specifikt utifrån manligt perspektiv (snygg/söt/stora bröst). Hur ofta är exempelbilden på den prostituerade en man? Hur ofta är exempelbilden av en riddare kvinna? Och så vidare...solvebring said:Eller är jag naiv nu eller möjligen oerfaren - alltså att jag spelat för få spel?
Det är sällan rollspels<span style="font-style: italic;">reglerna</span> som är problemet.
I Office 2007 finns ingen "File" alls. Du har Office-symbolen och Word-alternativ. Där finns Språkinställningar, men det är bara det som man skriver i, inte UIts språk. MS support säger att vill man fixa det så får man binda om snabbtangenter.Olav said:I Office 2010 åtgärdas detta genom File > Options > Language. Jag gissar att det går att göra i 2007/2008/2011 också, för allt annat som jag tyckt "FAN vad bra" om i Office 2010 har jag efterhand upptäckt är möjligt i 2007 också - bara dolt bakom en osmaklig leksaksliknande layout.
Håller med 100 %. Skitjobbigt. Det borde finnas nån inställning för detta, dvs checkbox "Vill du använda engelska eller svenska kortkommandon".Krille said:Svensk och engelsk word: Av någon skum anledning tyckte någon översättare i forntiden att man inte skulle slå ctrl+b för fetstil, utan ctrl+f, varför sökfunktionen (ctrl+f) fick läggas på ctrl+b. Resultat: total förvirring när man växlar mellan jobbets Office och hemmets.
Håller med. Sjukt störande, men ändå var det väl detta som premierades på konvent förr om åren. Eller fortfarande?Krille said:Hoppjärkor: Och det blir inte mer stämning för att ni springer runt i spelrummet heller. Sitt ner, för helvete!
Jag håller inte med om det här. Det är inte nödvändigtvis så att det är den som skriver saker på internet som måste linda in allt i bomull, det tar allt för lång tid. Det är lika mycket upp till den som läser att tolka det välvilligt. Social kompetens innefattar att man inte tar första bästa tillfälle att gå i försvarsställning.krank said:Folk som trampar andra på tårna.</span> Det handlar mest om folk som omedvetet trampar på tår genom att liksom utgå från att deras bild av världen automagiskt också stämmer för andra. "Såhär är det" jämfört med "såhär upplever jag det". Jag inser att alla inte kan sitta och ha lika hög grad av internet-social kommunikativ kompetens, men jag skulle önska att en del kanske tänkte efter lite innan de postade eller sade saker. Det här gäller inte bara på forum utan i verkliga livet också. Jag tycker inte om tvärsäkra uttalanden. Vill man ha konstruktiv dialog är det inte så clever att börja med att få övriga att gå i extrem försvarsställning.
Det här håller jag däremot med om. Rollspelssmak är helt individuell. What ever makes you tick, brukar jag säga.krank said:I rollspelssammanhang handlar det här ofta om att den egna smaken i spel är "mer utvecklad" eller "mer rätt" eller "finare" än andras.
Tänk, det hade jag kunnat gissa utan att du skrivit det.Necross said:Jag håller inte med om det här
Allt tar lång tid när man är ovan att göra det.Necross said:Det är inte nödvändigtvis så att det är den som skriver saker på internet som måste linda in allt i bomull, det tar allt för lång tid.
Att det inte var ditt fel att debatten gick åt helvete innebär fortfarande att debatten gick åt helvete. Hurvida båda har ett ansvar eller inte ändrar inte på det faktum att om du är oförsiktig så kommer folk överreagera. Det finns bra sätt att framföra saker på och det finns dåliga. Använder du ett dåligt sätt så är det större risk för att du blir missförstådd och/eller att folk tar illa upp. Du kan tala om att "alla har ett ansvar" tills du blir blå i ansiktet, det är fortfarande så det fungerar.Necross said:Det är lika mycket upp till den som läser att tolka det välvilligt. Social kompetens innefattar att man inte tar första bästa tillfälle att gå i försvarsställning.
Jag avskyr "Sommaren är kort" och "Wake me up before you go-go", för de är världens sämsta låtar.solvebring said:Hur är det med det vi ogillar då, och varför?
... Nu tycker jag allt att du är lite gnällig!DeBracy said:Jag avskyr "Sommaren är kort" och "Wake me up before you go-go", för de är världens sämsta låtar.solvebring said:Hur är det med det vi ogillar då, och varför?
Jag ogillar att sitta och gnälla över saker för sakens skull. Jag tycker inte det känns särskilt konstruktivt, utan ser det väl mest som ett sätt att hantera frustration. Därför gnäller jag helst i noga utvalt sällskap.
Jag ser gnällandet ur en helt annan synvinkel jag kan bra gnälla bara för att gnälla. Det är lite som terapi, för oavsett hur fånigt det där gnälandet än kan vara så tycker iaf jag att det på något vis känns bättre efteråtDeBracy said:Jag avskyr "Sommaren är kort" och "Wake me up before you go-go", för de är världens sämsta låtar.solvebring said:Hur är det med det vi ogillar då, och varför?
Jag ogillar att sitta och gnälla över saker för sakens skull. Jag tycker inte det känns särskilt konstruktivt, utan ser det väl mest som ett sätt att hantera frustration. Därför gnäller jag helst i noga utvalt sällskap.
Det handlar inte om vad "man måste", eller vems "ansvar" det är eller vad du nu verkar vilja få det till.Necross said:Men allvarligt talat, har vi inte kommit längre nu, efter typ 15-20 år med internet, än att vi måste inleda varenda mening med "Min åsikt är att..." ? Jag tycker iaf inte det är arrogant och omoget.
Av hur många provinser totalt?Niklas73 said:Provinsen Femme i Starchallenge är en provins styrd av kvinnor som hatar och vill utrota män... Kan det va nåt?