Necross said:
Så du jämför min åsikt om att man inte behöver linda in allt man säger i bomull med att kalla homosexuella för bögjävlar? Tycker du det var en bra jämförelse?
Japp, det tycker jag. Jag har stött på ganska många som tycker att det är "att linda in det" att kalla bögjävlar för homosexuella, nämligen. Jag får exakt samma argument från dem som från dig, även om ni inte delar åsikter.
Necross said:
När du skriver så här, tycker du inte att det låter lite som ”öga för öga, tand för tand”? Är det din vanliga inställning till allt möjligt i livet? När nån gör nåt dumt ska man göra dumt tillbaka?
Nu hittar du på nåtslags moralisk ansvarsdimension du vill påskinna mig här. Det vill jag bestämt ta avstånd från. Jag säger inte vad man "ska" göra. Jag menar att, rent konkret, såhär funkar det: Visar man respekt, så ökar chansen att man blir visad respekt. Man kan tycka att det är fel, dåligt, förkastligt, välja att bryta mot det, vara ett undantag, eller bara tycka att det är helt OK men köra på ändå - men det är en ganska grundläggande grej som man, tror jag, har svårt att komma ifrån.
Jag brukade också gå på som en ångvält. Sen insåg jag att mitt ångvältande skrämde bort de människor jag ville prata med. Det kanske var hemskt dumt av dem, men sådant är livet. Mitt val blev då att antingen ge upp att diskutera med de personerna eller ändra mitt sätt att uttrycka mina åsikter. Jag valde det senare. Du verkar gilla att välja det förra. Det är helt OK för min del, det är ditt val helt och hållet. Men du bör vara medveten om att om du inte visar respekt, så minskar chansen att du får någon respekt tillbaks.