Nekromanti Saker som borde bli rollspel:

Rising

Vila i frid
En del rollspel presenterar inte någon ny idé, utan fungerar mer som en sorts kulturella digestivekex: När man sett en bra film så kan man dessutom spela ett rollspel som (stämningsmässigt) tar vid där filmen slutar. När man sett färdigt Star Wars så blir man sugen på att själv vara en Jedi (eller vanligare: en bounty hunter) så då kan man leva ut de känslorna i ett Star Wars-rollspel.

Nå, vilka "matspjälkningsrollspel" tycker ni att det saknas? Här är mina:

Ninjafantasy a la Tigerns väg
...men det har jag redan pratat om.

Ace Trucking
I gamla Magnum fanns det en serie som var så djäkla grym: Det handlade om en åkeribransch i rymden med en massa coola rymdvarelser. Det häftiga med den serien var att den fångade tradarkänslan så bra: Det handlade aldrig om att vara flashig eller att åka ut på äventyr för äventyrs skull, utan det var alltid kämpigt och jobbigt. Ace Trucking balanserade alltid på konkursens brant och kunde närsomhelst köpas upp av jätteföretaget Yellow Line. Men ballast av allt var att serien bjöd in läsaren till en värld där allting inte skulle förklaras så mycket. Tvärtom så talade alla karaktärer en tradarslang som gjorde att man i början knappt hajade någonting. Det strömmade ut uttryck i stil med "salta saften", "voxbox", "smuggellugg", "blippa geparder", "plasmapartaj" osv, och allra tydligast bland tradarjargongen var de olika koder som utgjorde grunden i deras vardagliga tal: "10-4, broder" är exempelvis ett sätt att säga "ok", och 10-13 är "problem". I den allra första serien fick man se en lista på koderna och deras betydelser, men jag (som läste dem bakifrån) förstod de flesta faktiskt ändå bara genom sammanhanget. Det var det som gjorde Ace Trucking så häftigt; alla delar var och en för sig var nästan obegripliga, men tillsammans så målade de upp ett rätt rikt och ballt universum. Det är gladrymd när den är som allra gladast; med snigeloider, bläckfiskvarelser, skeletoider, amöbor, tentakelgrunkor, slemmisar, reptilvarelser och idel robotar. Ace Trucking vore grym förlaga åt ett rollspel, men jag skulle gärna se att man behöll känslan och de bra delarna, men bytte ut vissa andra saker som inte fungerade lika bra i serien.

(Och om ni vill veta vad jag pratat om; gå iväg till ett serieantikvariat och leta bland Magnum-tidningar från mitten av nittiotalet.)

Tuttaction
Återigen, Magnum. De hade två långkörare som hette Cat Claw resp. Axa som på många sätt definierade Magnum och gav tidningen dess (kanske välförtjänta) dåliga rykte. Det viktigaste i serierna var att huvudpersonerna (och ibland även antagonisterna) alltid visade brösten till slut. Det fyllde samma effekt som axelskott i 80-talsactionfilmer. Poängen är ju att hjälten ska få en skada som får honom/henne att bli ballare. Ett axelskott gör inte att man börjar halta eller att man inte längre kan slåss, och på samma sätt så hindras inte hjältinnorna i Tuttaction av att deras BH:ar går sönder. På sätt och vis kan man faktiskt säga att de blir bättre när de slåss barbröstade. Det är som sådana där specialtekniker som finns i vissa FF-spel: När man tål litet så blir man grymmare.

Men de nakna brösten hade också en annan effekt: De poängterade att man läste en undergroundserie som inte behövde följa några konventioner. I Axa fungerade det inte (den serien var rätt lökig), men i Cat Claw var det tydligt: Man visste aldrig vad som skulle kunna hända i framtiden. Skurkarna kunde lika gärna förklä sig till pumpor och följa efter en tjej med gargantuanska rattar, vara muterade råttor, eller besitta psykiska krafter och husera i värsta Hitech-laboratoriet. Cat Claw hade varit bra inspirationskälla till ett riktigt grymt Tuttaction-spel.

Das Boot
Ubåtar är som negresser; hur dåliga filmer de än är med i så blir det aldrig aktuellt att lämna biografen. Det blir nästan automatiskt bra så fort man har med ubåtar. Konstiga rysare som Below lämnade mig visserligen överlag besviken, men ubåtsscenerna fungerar så bra att jag ändå rös under större delen av handlingen.

Nå, den bästa ubåtsfilmen (och kanske den bästa krigsfilmen) är förstås Das Boot. Det är märkligt att jag aldrig sett något renodlat ubåtsspel. Det är en så extremt lämplig miljö att rollspela i. Isolationen, spänningen, förväntningarna, paniken... Den underbara känslan av suspense när sjunkbomberna börjar falla. Kanske skulle jag egentligen vilja ha något ubåtsspel där man kunde vara frilansare istället för att slåss för sitt land; så att man kunde hänga på hak och ta olika jobberbjudanden, men det viktigaste vore att hålla den där ubåtskänslan intakt. Ett muntligt spel där man kan låta tystnaden tala, tänk bara på hur ballt det vore.

/Rising
som också tänkte nämna Trap Door, TV-serien White Picket Fences, serien Top 10, Cris Claremont-mutantångest och Bone.

Krille

Super Moderator
Rising, Rising, Rising... du har ännu inte insett din fulla potential.

Naturligtvis så måste tuttaction och ubåtar kombineras i en fejkfyrtiotalsmiljö med überonda naxister med gatlingkanoner i ett. Lite "Cat Claw" vs "Crimson Skies" vs "Das Boot" vs "Hitler vs Stalin" vs ummm... jag vet inte, Hellboy, kanske? Eller så som jag inbillar mig att "Sky Captain and the World of Tomorrow" är?

Och för övrigt, renodlade ubåtsspel suger. Jag har provat. Eller snarare, jag har spelat SF-spel som egentligen varit taskigt kamouflerade Das Boot fast med vacuum och cloaking devices istället för vatten och... ummm vatten (det första i form av vad som läcker in och det andra i form av vad man gömmer sig i). Det brukar nämligen sluta med att alla utom kaptenen skriker och har ångest, kaptenen gormar order och försöker att låta bli att ha ångest, och mekanikern slår lite slag för att reparera ubåt och har ångest. Skittrist!

Rising

Vila i frid
Krigsångest:

renodlade ubåtsspel suger. Jag har provat. Eller snarare, jag har spelat SF-spel som egentligen varit taskigt kamouflerade Das Boot fast med vacuum och cloaking devices istället för vatten och... ummm vatten (det första i form av vad som läcker in och det andra i form av vad man gömmer sig i). Det brukar nämligen sluta med att alla utom kaptenen skriker och har ångest, kaptenen gormar order och försöker att låta bli att ha ångest, och mekanikern slår lite slag för att reparera ubåt och har ångest. Skittrist!
Körde du med en vettig militär organisation? (med en tydlig chain of command och arbetsfördelning där alla vet sin plats och sin funktion?) För jag gissar att det kan vara en del av problemet. Man får inte riktigt något egentligt deltagande om man inte får tolka order efter eget huvud eller pyssla med något annat än det man blivit tillsagd att pyssla med. Då blir sessionen mest en form av uthärdande och jag kan förstå att det kan sluta som en ren ångestkavalkad.

Med en lite friare organisation, och där det finns ett större utrymme för personliga initiativ, då tror jag att det kan bli en helt annan stämning, utan att man för den sakens skull behöver göra avkall på isolationen och cellskräcken.

Fast det blir ju inte mycket Das Boot kvar av konceptet; man får något helt annat som enbart till vissa delar liknar traditionella ubåtshistorier. Jag skulle helst vilja ha kvar sjunkbomberna, syrebristen, "periskop upp/ner", och det där med att ens viktigaste källa till förnimmelser plötsligt blir ljud; att få höra fiendens jagare komma allt närmre, och att få invänta ljudet av att ens torpeder skall träffa fiendens skepp. Det är heff-tigt.

Man spar de bra delarna, sedan gör man frilansar-rymdskeppsaction av resten.

Marukusu

Hero
"Ninjafantasy a la Tigerns väg"

Varför inte ett seriöst samurajrollspel som för tankarna till Kurosawafilmer som Yojimbo och De Sju Samurajerna?
Enormt koolt med intrigerande daimyo, utsugna risbönder och bistra ronins som säljer sina svärd till högstbjudande... och så naturligtvis elaka spanjorer och giriga holländare som för sina egna krig mot varandra och vill dra in de japanska klanerna på sin sida. Där kan också man skildra slitningen mellan kristna och buddhister/shinotister, och varför inte slänga in inkvisitionen i soppan?
Sen kan man ju skildra mongolinvasionerna eller Hokkaidos kolonisation, Japans industrialisering, kriget mot Korea, Oninkrigen, etc. Bara det apokalyptiska slaget vid Sekigahara vore ju sataniskt intressant...
Vill man komplicera situationen ytterligare så kan man ju låta RP spela som eta (utstötta) eller ainu (Japans urfolk), eller varför inte som utlänning. I vilket fall så får de nog kämpa för att bli accepterade av samhället, annars sitter nog deras huvuden löst...

I övrigt så får du nog vänta läääänge innan något av dina andra önskemål släpps som rollspel.

MVH
マルクス

Krille

Super Moderator
Klättra på väggarna

"Med en lite friare organisation, och där det finns ett större utrymme för personliga initiativ, då tror jag att det kan bli en helt annan stämning, utan att man för den sakens skull behöver göra avkall på isolationen och cellskräcken."

Nja. Problemet var inte organisationen, utan att all interaktion var antingen i form av ångest spelarna emellan, eller så var det spelledarförmedlade sinnesintryck som hade gjort sig bättre med bild och ljud istället för en sunkig berättare. Problemet är helt enkelt att det finns en stor saftig vägg mellan spelgruppen och det där utanför. Det gör att det enda som spelarna kan agera mot är varandra och spelledarens ynkliga försök att skaka soffan och mullra.

Det är därför som jag föredrar jaktstrid framför ubåtsstrid, fartygsstrid, bombarstrid eller vad man nu vill ha. Jaktskeppen är egentligen en glorifierad häst, eller snarare en kombination av en mithrilrustning, en Gatling +4 och en Ring of Flying. Det hindrar inte spelarna från att ge sig i kast med fienden, utan hjälper dem till och med.

En ubåt, ett ytfartyg eller en bombare är en stor jävla vägg som separerar besättningen från det som de ska ge sig ikast med. Därför suger ubåtsstrid i rollspel, oavsett hur man maskerar det.

"Jag skulle helst vilja ha kvar sjunkbomberna, syrebristen, "periskop upp/ner", och det där med att ens viktigaste källa till förnimmelser plötsligt blir ljud; att få höra fiendens jagare komma allt närmre, och att få invänta ljudet av att ens torpeder skall träffa fiendens skepp."

Vad du vill ha är en surround-anläggning. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
"Varför inte ett seriöst samurajrollspel som för tankarna till Kurosawafilmer som Yojimbo och De Sju Samurajerna?"

Därför att det redan har gjorts, och varje försök har sugit getpung.

Nu senast (för några år sedan) kom Sengoku från Gold Rush Games, och... tja, låt oss säga att det bästa som det dög till var som bakgrundsmodul till Usagi Yojimbo. Som självständigt rollspel... näe. Inte när konstruktören har inställningen att om man inte kan buga som en reinkarnerad femtonhundratalsjapan inför spelledaren så är det taskigt rollspel och sepukku med en rostig kökskniv vore en för stor ära för en sådan usel hund.

Dessutom missar du poängen. Rising är inte ute efter seriösa spel. I så fall hade jag föreslagit "1989: rollspel i ett ockuperat Europa".

Feliath

Swashbuckler
Har vi inte haft den här tråden redan? :gremsmirk:

Anyway, vi kör:

John Carter of Mars

I förra veckan köpte jag andra albumet av League of Extraordinary Gentlemen, och det första jag insåg då var att Kevin O'Neill borde teckna John Carter-serier istället.
...eh. :gremblush: Nå, i alla fall, något senare insåg jag att jag vill ha ett sådant spel också. I själva verket finns det redan ett som passar bra, och jag har det till och med (ex. regler), nämligen Iron Lords Of Jupiter till d20 Modern. (Det fanns i Polyhedron 160.) Jag skulle nog ändå vilja se ett John Carter-spel, gärna just till d20. Jag har bara läst en bok och det var länge sedan, men jag har för mig att d20:s svårbankade hjältar passar ganska bra in där.

Ett riktigt sagofantasy-spel

Fantasy har vi ju gott om, och det är trevligt för det mesta, bortsett från att det gör att vi får uthärda besserwissrar och miffon som muttrar om "fjantasy" och "kloner". Men ett riktigt sagofantasyspel har jag aldrig sett, vilket jag tror beror på att det är mycket svårare att förmedla stämningen rätt. Vad menar jag med sagofantasy, då? Intuitivt skulle de flesta säkert säga Narnia, men för mig är det en ren saga, så faktiskt inte. Vad jag vill åt är snarare en sorts självklarhet och enkelhet, som inte tyngs ner av en massa onödiga bullshit-förklaringar, parat med massor av fantasi och lekfullhet. Ett spel där det räcker med "Oh my god! Greve Röd har tillfångatagit den kloka Glödbesten!" utan långa utläggningar om de nationalekonomiska anledningarna, eller djuplodningar i grevens persolighet. Ett spel som inte tar sig självt på så mycket allvar.
Stora delar av Faëpolistråden är ett bra och lättåtkomligt exempel, även om jag är osäker på hur väl den världen står sig utanför just den berättelsen.
Det närmaste jag kan komma på som finns ute nu skulle väl vara Castle Falkenstein, fast det är inte särskilt nära det heller. Men matinéer har en hel del av den där otvungna glädjen jag vill åt.
Det är extremt svårt för mig att förklara vad det är jag är ute efter egentligen, men försöket får stå kvar i alla fall.

De Omutbara

Välj själva vilken av filmerna eller serierna. Trettiotalsgangsteraction är bara så fruktansvärt jätteläckert. Yum yum. Framförallt just det där med att vara snutar som ska försöka spränga gangstrarnas organisation är väldigt lockande, även om det inte går av för hackor att vara gangster själv heller.
Jag kan inte ens komma på mer att säga om den tanken, så jag struntar i det och sätter punkt här.

/Feliath - notera hur jag undvek den närmast obligatoriska Staden-pluggningen :gremsmirk:

Marukusu

Hero
"Därför att det redan har gjorts, och varje försök har sugit getpung..."

Well, varför inte skapa ett bra japsarrollspel då? Det var ju det jag menade... hrmmhåhåhå, jag skall gå till historien som den förste att göra ett bra Japanrollspel, kosta vad det kosta vill!

"Dessutom missar du poängen. Rising är inte ute efter seriösa spel."

F'låt, då.

MVH
Marukusu, krälar skamset tillbaka till det hål han kom ifrån...

Krille

Super Moderator
"Well, varför inte skapa ett bra japsarrollspel då?"

Det finns. Det har tre saker som gör det bra:

1) Det tar inte sig själv på så blodigt allvar.
2) Det är enkelt och snabbt, och kläggar inte ner sig i en läbbans massa detaljer.
3) Kaninsamurajer och kattninjor!

Jajjemen, det är Usagi Yojimbo vi talar om! Historiens enda riktigt lyckade Japan-rollspel!

Rising

Vila i frid
Dessutom missar du poängen. Rising är inte ute efter seriösa spel.
Well, jag var ute efter att höra vilka saker ni skulle vilja se som spel, ni behöver ju inte ha samma smak som jag.

Att jag personligen inte vill se ett verkligt samurajspel är dock ingen nyhet.

Krille

Super Moderator
Det var en gång... rymden

Jag har nästan börjat skriva ett sådant själv jag vet inte hur många gånger. En del av känslan kommer väl in i Andra Imperiet, eller så får jag väl försöka börja om igen.

Ronin

Ja, filmen alltså: postkallakrigsagenter som försöker klara sig utan sina arbetsgivare i en väldigt osäker nutid, och som tack vare diverse etnisk och religiös terrorism och organiserad brottslighet trots allt har en plats i samhället. Frågan är bara vilken sida.

Ronin

Den här gången tar vi serien av Frank Miller och Lynn Varley. Mörkt strax efter apokalypsen, med bioteknik, samurajsvärd och underliga demoner och där man inte är riktigt säker på om det är samurajfantasier eller bioteknikmardröm som är verkligheten...

Linda och Valentin

Jag skulle bli pipglad i knoppen om någon ville göra det här till rollspel!

Nightowl

Champion
Bacon & Ägg
Dvs det serieuniversum (jmf Marvel etc) som fanns i den gamla tidningen. Precis som sådana där trikåtidningar i USA har man en genomlöpande stämning i tre helt olika genrer: skum urban vardagsfantasy (Bacon & Egg), skum technothriller (James Hund), skum ockult thriller (Hieronymus Bosch). Men alla existerar i samma universum, sas. (Att jag sedan skulle vilja se en crossover mellan hr Bosch och nån sådan där överspänd Vertigoserie är en annan sak; om nån gör ett rollspel av det kan jag ändå låta Hieronymus och Nathaleia möta Preacher, eller the Invisibles, eller John Constantine... :gremtongue:)

Lånarna
Inse, samma överlevnadskänsla som i Mutant, samma "oja jag är annorlunda och måste gömma mig för människorna, o ve" som i alla WOD-spel, samma back-to-nature-känsla som i Bunnies & Burrows... vad kan gå fel?

Olaf Stapledon-SF
Eller WH Hodgson, eller Peter Nilson... och det är förstås helt omöjligt, men den där sortens SF där man får en vision över hela universums utveckling fram till de naturligt utvecklade frysta kvävedatornerna som uppstår efter universums värmedöd. Så jävla ospelbart som det bara går, men Pierce Brosnan är straight och jag kilar stadigt men det hindrar en inte från att drömma, right?

Remington Steele
Apperopå Brosnan; jag tycker inte det finns något bra spel för TV-deckare av den där mysiga sorten. OK; det fanns ett som hette Mean Streets and Mean Villains gratis på nätet, som åtminstone hade ett stridssystem anpassat till den sortens historier, men annars var det inte tillräckligt kul. Andra deckare jag skulle vilja vara med i är Simon & Simon, Sally Privatdeckare, Magnum PI (givetvis!) och Spanarna (gammal svensk deckare).

Gösta Berlings saga
Eller ja, gotisk romantik fast utan vampyrer. Gärna i Värmland för jag har just läst om den och den rockar. Och även om det inte finns vampyrer finns det folk som gjort pakter med djävulen, dömd och dramatisk kärlek, tvättäkta förbannelser, uråldriga sägner och stora granfyllda skogar med så dramatiska djur så att Kipling själv skulle få ståfräs.

Akazukin Chacha
En japansk tecknad filmserie för barn om hur det är att gå lågstadiet i en mycket skruvad sagovärld. De första säsongerna var egentligen magic girl-serie men de tog till slut livet av storskurken och insåg att det vara som att göra Vänner till ett sjukhusdrama genom att ge Phoebe cancer eller så, och så koncentrerade man sig på dramakomedi. Fast skurken hade några av de mest märkliga underhuggarna med de mest mystiska motiveringar fram till dess (inklusive Stephen Hawkings onda kusin) så det skulle gå att dra in det Mörka Kungariket om man absolut MÅSTE ha en metaplott bortom "klara matteprovet".

Erik

DarkMystic

Swordsman
Mad Max som kommer bli det ända bra efter katastrofenrollspelet(Mutantrollspelen är lite för gay).
Och sedan kommer det aldrig gå att göra ett bra Japan Samurai hoppa runt och slåss rollspel för ingen person i Sverige kan spela en bra karaktärgestaltning av en samurai!

/DarkMystic som kanske stavar som en blind samurai...

Selly

Level 5 Laser Lotus
*hrm* ...

För det första så antar jag att du menar "gay" i betydelsen "glad", för särskilt mycket homo-vibbar finns det väl inte i Mutant. Inte mer än vanligt i vart fall. Jag tänker helt kallt utgå ifrån att du inte använder ordet som en nedsättande benämning, eftersom det bara är idioter som gör såna korkade saker.

För det andra så känns det inte som om Sveriges rollspelares förmåga till karaktärsgestaltning har nåt att göra med huruvida man skulle kunna göra ett bra samurairollspel eller ej. I synnerhet med tanke på att det görs rollspel även utanför Sverige.

För det tredje så gissar jag att du inte spelat med samtliga Sveriges rollspelare, så låt gärna bli att generalisera. För övrigt så var samurajer bara vanliga dödliga, så jag begriper inte riktigt varför det skulle vara så ohemult svårt att gestalta sådana.

Dimfrost

Special Circumstances
Bara League of Extraordinary Gentlemen skulle bli ett schysst rollspel också. Det är därför jag gillar Space: 1889. :gremgrin: (Då slipper man dessutom Kevin O'Neills teckningar. Jag har inte införskaffat andra volymen just eftersom jag inte tål hans teckningsstil.)

Sagofantasy, ja. Jag hoppas att Flux kommer att bli precis ett sådant spel. Rising, se till att få färdigt spelet så vi kan testa! :gremlaugh:

Planetary känns också väldigt rollspelsinbjudande. Konceptet med super-"hjältar" som reser omkring i världen och undersöker märkliga lämningar är väldigt bra. (Och serien är fruktansvärt bra, så se till att läs den om du inte har gjort det!)

/Dimfrost

Duddmannen

Hero
Metabarons [AOT/ANT]

Linda och Valentin

Jag skulle bli pipglad i knoppen om någon ville göra det här till rollspel!
Är inte Metabarons lite i samma stil? Eller tänker jag på fel Linda och Valentin?

Ulfgeir

Swashbuckler
Vad vill jag se:

Rollspel i den värld som beskrivs i Neil Gaimans bok NeverWhere. Även Stardust är intressant. VAd finns egentligen i London below eller i världen bortom Wall.

Rollspel a la Matrix (första filmen)...
Det är mörkt, skítigt och så mycket cyber det bara går att få det.

Och vad gäller "John Carter, första människan på Mars". håller med om att det var en bra serie. Borde gå att göra i Space 1899 eller liknande. Blanda med en dos Conan.

/Ulfgeir

DarkMystic

Swordsman
öhhh va?

För det första så antar jag att du menar "gay" i betydelsen "glad", för särskilt mycket homo-vibbar finns det väl inte i Mutant. Inte mer än vanligt i vart fall. Jag tänker helt kallt utgå ifrån att du inte använder ordet som en nedsättande benämning, eftersom det bara är idioter som gör såna korkade saker.

Bara för att det finns folk som tycker gay alltid betyder bög och sånt så behöver inte betyda att jag tänkte så. Det jag menade med gay var att de mutant jag har spelat är ofta lite för glatt för att jag skulle tycka om dem.

För det andra så känns det inte som om Sveriges rollspelares förmåga till karaktärsgestaltning har nåt att göra med huruvida man skulle kunna göra ett bra samurairollspel eller ej. I synnerhet med tanke på att det görs rollspel även utanför Sverige. För det tredje så gissar jag att du inte spelat med samtliga Sveriges rollspelare, så låt gärna bli att generalisera. För övrigt så var samurajer bara vanliga dödliga, så jag begriper inte riktigt varför det skulle vara så ohemult svårt att gestalta sådana.

Jag skulle allt vela spela ett samuraispel som du skulle karaktärsgestalta en samurai vet du hur dem tänker? För jag tror samuraierna tänkte i helt andra banor i nån här i sverige har och kommer tänka, och därför kommer aldrig någon kunna spela en riktigt bra samurai fast det är bara vad jag tror.

Och om det sårade någon att jag generaliserade så får jag väl sluta med det och be om förlåtelse till gud och andra snubbar men jag gillar det ändå och kommer också alltid att gilla det.

/DarkMystic som gillar att överdriva och generalisera

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: öhhh va?

"Bara för att det finns folk som tycker gay alltid betyder bög och sånt så behöver inte betyda att jag tänkte så. Det jag menade med gay var att de mutant jag har spelat är ofta lite för glatt för att jag skulle tycka om dem."

Ja, det var ju det jag antog, vilket jag också skrev. För som sagt, det är bara korkade idioter som ser termer för homosexualitet som nedsättande. Så bra att du inte tillhör den skaran.

"Jag skulle allt vela spela ett samuraispel som du skulle karaktärsgestalta en samurai vet du hur dem tänker? För jag tror samuraierna tänkte i helt andra banor i nån här i sverige har och kommer tänka, och därför kommer aldrig någon kunna spela en riktigt bra samurai fast det är bara vad jag tror."

Well, jag har faktiskt bara läst 50 gymnasiepoäng psykologi, så jag anser mig inte direkt vara nån expert beträffande hur människor tänker. Med det sagt så tänker jag ändå hävda att du tror fel. Nej, jag tänker antagligen inte exakt likadant som en samurai i det feodala Japan gjorde. Å andra sidan så tänker jag heller inte exakt likadant som Agda, 56 år gammal och bosatt i Flen. Ej heller som slumpmässig WoD-bosatt vampyr. Ej heller som en Jedi. Och såhär kan jag hålla på ett bra tag. Poängen är att samurajer inte är svårare att gestalta än nån annan gruppering. För övrigt så tänker inte alla svenskar på samma sätt, så den missuppfattningen kan du ju göra dig av med på en gång. Sist jag kollade så var riket ingen hive mind.

"Och om det sårade någon att jag generaliserade så får jag väl sluta med det och be om förlåtelse till gud och andra snubbar men jag gillar det ändå och kommer också alltid att gilla det."

Vad du gillar och inte är ganska irrelevant. Generaliseringar av den där typen är rent felaktiga, och därför inget man bör syssla med. Det kan hända att folk blir irriterade när du drar alla över en kam, så du kanske skulle fundera över att lägga av med det. Gud har inte ett dyft med saken att göra.