Nekromanti Saker som borde bli rollspel:

Simon

Swashbuckler
Kuppspel
Lite Rififi, lite Oceans Eleven (den ursprungliga versionen med ett bakfullt ratpack i huvudrollerna), lite Jönssonligan och ingen Naken-Janne. Man ska bryta sig in på en plats, sno något och ta sig ut utan att väcka vakterna, dra igång larmet eller göra bort sig. Våld är inget man ska ta sig till och om man mot all förmodan gör det så är det en blydagg mot ett bakhuvud, that's it.
Mums

Aha! Du menar Shadowrun?

- S

rax

Swordsman
Re: Metabarons [AOT/ANT]

Jag känner bara till en serie som heter Linda och Valentin och misstänker att det är samma som övriga refererar till i tråden. Om det är den du tänker på så kan jag inte se att den egentligen har något gemensamt med Metabarons.

En sammanfattning av Linda och Valentin hittade jag här ifall du är intresserad...

/Rax, i all välmening :gremsmirk:

Storuggla

Champion
Skuggspring

"Aha! Du menar Shadowrun?"

Njäeee... inte så som jag sett Shadowrun i alla fall. Jag har alltid sett Shadowrun som Cyberpunk 2020 fast med dvärgar. En sunkig mix med andra ord. Jag vill ha ett spel där man sitter och letar igenom ritningar, gör avancerade/bisarra planer och sedan misslyckas, helt utan automatkanonerna, cyberögon och samurajsvärd. :gremwink:

Storuggla, saknar gnomer i Shadowrun

Bunny

Crazy like a fool
Men Krille då...

"V - ett renodlat V som lyckas ta vara på seriens stämning, så som man upplevde den när den gick för första gången. TV-serien suger."

Vad har hänt? Varför länkar inte Krille till sin egen sida när han får chansen? Varför påpekar han inte i vanlig syrlig ordning att han been there, done that?

Skäms han över sitt verk? :gremconfused:

Krille

Super Moderator
Re: Men Krille då...

"Varför påpekar han inte i vanlig syrlig ordning att han been there, done that?"

För att det kan göras mycket bättre.

Krille

Super Moderator
Re: Skuggspring

"Jag vill ha ett spel där man sitter och letar igenom ritningar, gör avancerade/bisarra planer och sedan misslyckas"

Som i Cyberpunk/Shadowrun/Millennium's End, då.

"helt utan automatkanonerna, cyberögon och samurajsvärd."

Ah. Det är fluffet som du hänger upp dig på. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Språk [OT]

En sammanfattning av Linda och Valentin hittade jag här ifall du är intresserad...
Någon som vet om de album som inte är översatta till svenska finns på något icke-franskt språk?

Mattis

Swordsman
"Ökenfantasy

Jag gillar öknen. Det är sand, sol, palmer, oaser, fula djur med pucklar, kroksablar, tält, flygande mattor och hela baletten. Beduiner, harem, barberare, 40 rövare och snabelskor. Det är fina fisken det."

Redan gjort! Mitt dogmarollspel Arabiska Natt är påväg.

Johan K

Gammal & dryg
Jo, jag skulle nog åxå kunna tänka migett rent u-båtsrollspel faktiskt.. SSkulle ju vara klart coolt att lira ett senarion som utspelade sig i 2:a världskrigetmiljö !!
Sedan så vette katten om jag kan komma på nått själv, kan inte påstå att jag kan hitta nån film som inte redan jag skulle kunna knö in i nått av de genrer som jag redan lirar..
Skulle kanske då vara nått utpräglat scottskt rollspel då.. Som utspelade sig i & omkring Stirling unde 13-1400-talet.. Det skulle vara klart spännande !!!

Simon

Swashbuckler

. Jag vill ha ett spel där man sitter och letar igenom ritningar, gör avancerade/bisarra planer och sedan misslyckas

Så brukar vi spela Shadowrun, med eller utan automatkanonerna, cyberögonen och samurajsvärden. Allt det där beror bara på vilka rollpersoner vi gör. Shadowrun är ett underbart spel. Det rymmer allt! :gremgrin:

En sunkig mix med andra ord.

Jag skulle nog säga, ett bizarrt koncept att börja med (något sunkigt i sig, kanske) som man sen har dragit intelligenta och långtgående slutsatser utifrån, och åstadkommit en spelvärld som inte bara är konsekvent och sammanhängande utan dessutom dynamisk och i ständig förändring. Det är helt enkelt ett ruggigt bra rollspel.

/Simon

(Psst! Gnomer finns i Shadowrun Companion! De är en subtyp av dvärgar...)

Troberg

Sinister eater
Ett till...

Roco Vargas
Ett spel där man spelar rymdhjälte i bästa Flash Gordon-stil. Naturligtvis är marsianer krigiska, naturligtvis är neptunus vattentäckt och har amfibiska invånare och så vidare. Kan det bli bättre?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du har så rätt

Hur kunde jag missa Day of the Triffids! Ja, boken alltså. Den klår verkligen allt i efterdomedagskänsla!

Och MASH.

Några av de andra kan jag slippa, men de två ovanstående är briljanta!

Kanske ett dejtingrollspel, där man spelar en person som jagar dejtar. Du skulle nog gilla Leisure Suit Larry, eller hur? :gremlaugh:

M.

Storuggla

Champion

"Jag skulle nog säga, ett bizarrt koncept att börja med (något sunkigt i sig, kanske) som man sen har dragit intelligenta och långtgående slutsatser utifrån, och åstadkommit en spelvärld som inte bara är konsekvent och sammanhängande utan dessutom dynamisk och i ständig förändring. Det är helt enkelt ett ruggigt bra rollspel."

Det var aldrig mitt intryck, men det är nog stoff för en annan tråd.

"(Psst! Gnomer finns i Shadowrun Companion! De är en subtyp av dvärgar...)"

Va? En subtyp? Vilken förolämpning!

Storuggla, gillade dock steampunkshadowrun

Krille

Super Moderator
Re: Du har så rätt

"Hur kunde jag missa Day of the Triffids!"

Det är inte svårt att missa saker och ting. Själv missade jag till exempel Harry Turtledoves "Worldwar" (året är 1942, och hurtiga pojkar och flickor tjänar fäderneslandet i fält, och då plötsligt anfaller utomjordingarna!) och John Christophers "The Tripods" (som War of the Worlds, romanen alltså, fast tvåhundra år senare och med premissen att utomjordingarna och deras trebenta krigsmaskiner vann).

Och för den delen, Max Headroom.

Storuggla

Champion

"Som i Cyberpunk/Shadowrun/Millennium's End, då."

Trubblet är att de där spelen har böcker som är fullsmockade med folk som är tuffare än tåget och vapenmasturbation. Vilket är fel sorts kupper, det är den andra sortens kupper jag är ute efter. Mer Jönssonligan än SWAT, DOOM och shootouten i Heat.
Jag antar att jag kan spela det ändå, men tråden var ju om vad jag ville se som spel, inte vad som redan fanns om jag moddade ett befintligt.

Storuggla, utan strumpbyxor i Milano

Storuggla

Champion
Missade ett spel!

Verdun: The Trenching

Skyttegravar, gasanfall, usel mat, råttor, regn, elaka befäl, sadistiska underbefäl, obegripliga generalstaber, artillerianfall, kulsprutesmatter, inga rustningar, trenchfoot, shellshock, lort, aldrig tre på en tändsticka, brev hemmifrån och menlösa anfall. Där snackar vi ångestrollspel!

Storuggla, Agaton Sax i en låda

Krille

Super Moderator

"Trubblet är att de där spelen har böcker som är fullsmockade med folk som är tuffare än tåget och vapenmasturbation."

Jupp, och till och med Mike Pondsmith själv konstaterar att det är det stora problemet. Inte att det innehåller vapenrunk och tufftuff-folk, utan att Cyberpunk egentligen inte var tänkt att innehålla det. Det kom till mest för att folk uppfattade frasen "attityd är allt" som "mest vapen och cybernetik vinner".

Och Charles Ryan själv ansåg att den perfekta filmförebilden för Millennium's End är filmen Sneakers, och om jag minns den filmen rätt så avfyras två pistolskott genom hela filmen. Däremot så kryper man förbi rörelsesensorer, mixar ljudband med kodord, hackar datorer och knäcker RSA-krypton. Men det är väldigt lite Doom-shootouts i den.

Rosen

Myrmidon
Re: Språk [OT]

Någon som vet om de album som inte är översatta till svenska finns på något icke-franskt språk?

Enligt en artikel i Bild & Bubbla häromåret ska det mesta finnas utgivet på danska.

--
Åke

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Språk [OT]

Åtminstone 17 och 18 finns på tyska; jag äger nr 18, men jag har inte riktigt orkat stava mig igenom den än... Det är möjligt att någon av dem finns på danska också. Det kan löna sig att kolla www.carlsen.lämplig landsändelse.

/Dimfrost

Storuggla

Champion

"Jupp, och till och med Mike Pondsmith själv konstaterar att det är det stora problemet. Inte att det innehåller vapenrunk och tufftuff-folk, utan att Cyberpunk egentligen inte var tänkt att innehålla det. Det kom till mest för att folk uppfattade frasen "attityd är allt" som "mest vapen och cybernetik vinner"."

Vänta nu, håller du med mig? Cool, jag känner mig väldigt segrande :gremgrin:

"Och Charles Ryan själv ansåg att den perfekta filmförebilden för Millennium's End är filmen Sneakers,"

Ja! Perfekt inspiration till Kuppspelet!

Storuggla, kvällstidningskuppar