Nekromanti Saker som borde bli rollspel:

Krille

Super Moderator
Re: Skuggspring

"Vänta nu, håller du med mig? Cool, jag känner mig väldigt segrande"

Inte nog med att jag håller med dig, konstruktören av spelet håller med dig också. Det var liksom på grund av hur attityden i Cyberpunk uppfattades felaktigt av kunderna och frilansarna som R. Talsorian Games gav ut Cyber Generation, som hade hur mycket attityd som helst. Och just på grund av att kunderna och frilansarna gillade sin uppfattning ("den med mest cybertech och vapen vinner") så floppade Cyber Generation.

Och det sammanfattar väl rollspelsmarknaden rätt bra. Det spelar ingen roll hur rätt du, jag och Mike Pondsmith anser oss ha. I slutändan så är det kunden som har rätt.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Språk [OT]

"Enligt en artikel i Bild & Bubbla häromåret ska det mesta finnas utgivet på danska."

Detsamma uppger Fantomen, där förövrigt Linda&Valentin går som biserie (det enda stället du lär finna serien översatt till svenska...).

Dimfrost

Special Circumstances

Detsamma uppger Fantomen, där förövrigt Linda&Valentin går som biserie (det enda stället du lär finna serien översatt till svenska...).
Va? De första 16 albumen finns ju på svenska, även om de tidigare inte är så lätta att få tag i alla gånger.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Re: Du har så rätt

Hur kunde jag missa Day of the Triffids! (snip)
Och MASH.
Du hade antagligen inte samma systematiska metod som jag: Jag gick genom min lista över TV-serier jag har och serier jag har samt kompletterade ur min sjuka fantasi.

Day of the Triffids har jag dessutom kört några gånger (tror det var två i mitt förra egna spel och två i GURPS) med olika spelgrupper. Det var ett av de tillfällena som myntade uttrycket "Hämta en häftapparat"...

Kanske ett dejtingrollspel, där man spelar en person som jagar dejtar. Du skulle nog gilla Leisure Suit Larry, eller hur?
Ja! Larry är ju bara så jäkla bra! Älskar humorn i de spelen, även om den bitvis är väldigt amerikansk (tex i ettan när han ska köpa kondomer). När vi ändå är inne på Sierra så måste man ju nämna Space Quest med hjälten(?) Roger Wilco, städare extraordinär!

Berserk

Warrior
Achilles Wiggen
Den gamla tecknade serien som gick i Fantomen i början av 90-talet. (Kan ha återkommit, men jag har inte läst tidningen sedan 95.) En rymdodyssé som skulle få till och med mig intresserad av rymdrollspel. Massor av konstiga världar, varelser (spelar- och spelledarpersoner), maskiner och monster.

James Hund
Eftersom Bacon&Ägg redan nämndes måste jag inflika denna underbara serie. En fullständigt galen värld där vad som helst kan hända och också händer! Mysterier löses bäst på de mest korkade sätten, men det hela ger ändå ett intryck av att vara sansat och väl uppbyggt.

Stargate
Den rätt lökiga scifi-filmen och -serien. Även om själva filmatiseringarna inte är de i särklass främsta så har de ändå ett upplägg som är som gjort för rollspel. Grupper om 4-5 personer skickas genom en portal för att utforska nya, okända världar. I slutet av varje äventyr återvänder de till sin utgångspunkt och allt fortsätter antingen från noll eller med ett litet steg i någon utvecklande riktning. Poängen är att det är lätt att hitta på äventyr, och lätt att ersätta rollpersoner samt att motivera deras samhörighet med gruppen.

/Berserk som skriver sitt första inlägg på mycket länge, och i det använder ordet "lökig" för första gången i sitt liv. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Stargate...

Om du kikar här så märker du att det är gjort redan. Om det gjordes rätt... tja... jag är tveksam. Har inte tittat på det själv. Men det finns i alla fall... :gremtongue:

Staffan

Myrmidon
Ökenfantasy

Jag gillar öknen. Det är sand, sol, palmer, oaser, fula djur med pucklar, kroksablar, tält, flygande mattor och hela baletten. Beduiner, harem, barberare, 40 rövare och snabelskor. Det är fina fisken det.
Till gamla versionen av D&D hade de en värld som hette Al-Qadim, som var just fantasy-Arabien. Riktigt bra gjord faktiskt. Fast sedan finns det ju konstiga människor som är allergiska mot AD&D, så...

Jag tror det mesta finns att ladda ner på www.rpgnow.com för $5 per pryl. Grundgrejerna är "Arabian Adventures" (som innehåller reglerna) och "Land of Fate" (som har själva världen).

Storuggla

Champion
Jo tack, jag vet. Äger en del av det där också, men jag är inte allergisk mot AD&D, jag är allergisk mot pdf. Som formulär, visst. Äventyr, sure. Men regelböcker och settingböcker? Nej tack, jag vill ha inbundet.

Storuggla, mellanmjölkens paladin

chrull

Stockholm Kartell
Behövs väl knappast ett helt rollspel egentligen. men visst vore det roligt med ett ordentligt cyberpunkspel med en islam-modul?

Jag tror faktiskt jag ska skriva upp det här på min att-göra lista.

bör vara klart innan jag dör, annars har jag misslyckats.

chrull

Bunny

Crazy like a fool

"Va? De första 16 albumen finns ju på svenska, även om de tidigare inte är så lätta att få tag i alla gånger."

Kom just på att jag blandar ihop serien med Thorgal... :gremblush:

<font size="1">... som om det fanns några likheter dem emellan, ignorera mig snälla...</font size>

rax

Swordsman
Behövs väl knappast ett helt rollspel egentligen. men visst vore det roligt med ett ordentligt cyberpunkspel med en islam-modul?

Duger When Gravity Fails (efter George Alec Effingers trilogi) till Cyberpunk 2020?

/Rax

chrull

Stockholm Kartell
Jag har ingen aning, men kanske skulle kolla upp det.

Kan du berätta mer om böckerna eller modulen?

chrull

Troberg

Sinister eater
Två till

Vet inte hur jag kunde glömma dem, sorry:

Metalzoic
Underbar serie om en postapokalyptisk framtidsvärld där maskinerna tagit över efter att ha evolverat liknande djuren. Så totalt annorlunda att man inte kan låta bli att älska den!

Psycho Dad
Al Bundys favoritshow. Ledmotivet säger allt:

Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun !
Psycho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad !
He's quick with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad !

A little touched or so we're told.
Killed his wife 'cause she had a cold.
Might as well, she was gettin' old.
Psy-cho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.
He's quick with a gun, and his job ain't done.
Killed his wife by twenty-one, he's Psy-cho Dad !

Who's that riding in the sleigh.
Who's that firing along the way.
Who's got the most popped on christmas day ?
Psy-cho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Who is the tall, dark stranger there.
The one with the gun and the icy stare.
The one with the scalp of his ex-wife's hair.
Psy-cho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad !
He's a durn good pa, but he hates the law.
He's likes to eat it raw, Psycho Dad !

Who's that ridin' across the plain.
Who's lost count of the wives he's slain.
Who is the man who's plum insane !
Psy-cho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad !

OK, en viss risk för urspårning i den, men ett visst underhållningsvärde finns det trots allt i att löpa amok ibland.

Berserk

Warrior
Ja, det var då själva...

.., men så borde jag ju förstås ha räknat ut att det redan fanns. Jag menar, om de har gjort rollspel baserat på Dragonlance-böckerna så är väl inget annat heller omöjligt. :gremwink:

/Berserk

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Ja, det var då själva...

.., men så borde jag ju förstås ha räknat ut att det redan fanns. Jag menar, om de har gjort rollspel baserat på Dragonlance-böckerna så är väl inget annat heller omöjligt.
Erhm, spelet kom först. Sedan kom böckerna. =^_^=

/Ulfgeir

Eksem

Champion
Re: Ja, det var då själva...

Kom inte äventyren först, böckerna sen, och spelet ännu senare?

Pom

Swashbuckler
Kort svar

Kom inte äventyren först, böckerna sen, och spelet ännu senare?
De första äventyren och första böckerna kom samtidigt (till 1st ed AD&D) 1984.
SAGA systemet kom precis som du säger betydligt senare.