Nekromanti Saker som borde bli rollspel:

Pom

Swashbuckler
Re: Kort svar

I DL-äventyren är det inte mer skumma saker än i andra äventyr, om du med skumma saker menar regelbrott. Om du menar skillnader mellan böckerna och äventyren var åtminstone en del fullt avsiktliga, men några detaljer verkade mera vara förbiseenden.
Däremot var regelboken Dragonlance Adventures rätt skum, dels för att den kom med nya regler som inte användes i något av de 12 klassiska äventyren och dels för att reglerna inte var balanserade alls.
SAGA-systemet åter har jag faktiskt aldrig spelat, men det var i vilket fall betydligt senare än både äventyren och DLA.

Det var hur som helst riktigt häftigt att som DM läsa böckerna som följde äventyren och på så sätt kunna använda saker i boken som var skoj och inte nämndes i modulerna. Hård som jag var förbjöd jag spelarna att läsa böckerna förrän de relevanta modulerna var genomspelade.

Hm, nu börjar jag glida OT så det är bäst jag avslutar inlägget.

Krille

Super Moderator
Vad som helst av Masamune Shirow

Dominion: Tank Police fanns ju från Guardians of Order, men jag vill ha resten också: Appleseed, Ghost in the Shell, Orion, Black Magic och för den tuttfixerade även hans erotica. Och har vi väl börjat med Ghost in the Shell så kan vi lika gärna ge oss på Stand Alone Complex också!

Zaphod_UBBT

Swordsman
Litteratur som borde bli rollspel:

Alice i underlandet
Sofistikerad knarkberättelse för barn som säger att alla är annorlunda och har sina intressen, fast att det egentligen inte är fel på någon av oss.

Narnia-böckerna
Riktigt bra fantasy, och dessutom inte det vanliga, tråkiga högmedeltida mixeravfallet. Stundom perfekt för rollspelsmediet.

Oliver Twist
Höll på att bli rollspel, först i Mogges regi, och sedan i min. Båda projekten ligger på is (eller är nedlagda, kanske?). Varför vet jag inte, för det är fanken inte spelmiljön och förutsättningarna som brister. Här finns massor av både social och kroppslig action att hitta, och antalet äventyrsuppslag går uppåt i en exponentiell kurva, ju fler av Charles Dickens ingredienser man lägger i.

Zap

Basenanji

Postd20modernist
Du sa det!

Du är dessvärre rätt vanskapt. :gremsmirk:
Därtill kan man tillägga att du har helt fel preferenser vad rollspel beträffar. :gremgrin:

Bär man spelar rollspel första gången gillar man grottröj.
Sen blir man lite sofistikerad och diggar Kult typ.
Sedan börjar man experimentera med friform och egna regler.
Sedan...lägger man av med rollspel. Eller så viger man sitt liv åt hobbyn. Se tex Krille.
Sedan så inser man värdet av nostalgin och återvänder till grottröjandet, för man har inte tid åt nåt annat. Som jag.
Alltså, man fegspelar lite rollspel ibland, sådär lagom mycket så att man har ryggen fri. Så att man alltid kan svara sanningsenligt: "Va, om jag spelar rollspel?! Näe, inte såå ofta nuförtiden (flina)..."

Blir du sugen på att viga ditt liv åt hobbyn?
Farligt, farligt. Om rollspel är töntigt och nördigt att spela kan du själv räkna ut hur töntig du blir om det är det som du tänker lägga ned din själ i.

Kan du se dig själv gå ut ur villan, skälla på hunden och ta dina snoriga barn till dagis, för att sedan gå hem och hitta på ett scenario som innehåller...dvärgar och ankor. Och då gör du det på allvar! :gremooo:

Shit... Varning alla! Låt Krille hålla på med det där, dessutom mättar han marknaden alldeles perfekt av sig själv!

/Basenanji, skojfrisk värre!

Helmgast
Västmark tillexempel

Men det hade ändå varit kul att få hålla i något rollspel som inte i rent marknadsföringssyfte stoppat in alla tänkbara klichéer utan vågade vara konsekventa.

På Rävsvansforumet har det klagats en del på ett icke-passande (coolt?) språk i Västmark, men i övrigt så har ju spelet ganska få coola grejer. Jag har för mig att spelet sålt i 300 exemplar, vilket är mindre än var och en av Krilles Eonmoduler. Så, Krille coolhetsteorier stämmer nog dessvärre. Å andra sidan så har det lagom coola spelet Eon hållt längre än det übercoola spelet DoD Chronopia. Så nån måtta finns det väl.

Och jag kommer aldrig, aldrig sätta in coolhetsreferenser i min del av Barbarer & människofolk.

Troberg

Sinister eater
Ytterligare en (som jag skäms över att ha glömt)

The Stainless Steel Rat (Harry Harrison)
James Bond i rymden, the Addams Family way! Kan det bli bättre?

Nero_UBBT

Warrior
borde bli egen tråd!

Morsning!
Du borde lägga upp det som en egen tråd - D & D-äventyren till Alice i Underlandet... Åtminstone jag skulle gärna komma med en kommentar om ett sånt scenario...

Staffan

Myrmidon
Re: borde bli egen tråd!

Äh, jag har inte så mycket att säga om dem egentligen - har inte spelat dem själv, vet mest att de finns till och kan laddas ner gratis. Men låt inte mig hindra dig från att starta en egen tråd, gärna inne på D&D-forumet. Där är det ju inte trångt så det stör direkt heller.