Nekromanti Saker som borde bli rollspel:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Historiska rollspel

Tänk att få lära sig vår egen samtidigt som man spelar rollspel. Inte bara pedagogiskt utan även underhållande.

Vardags-sci-fi

Rollpersonerna lever kanske i skuggan av universums mäktigaste imperium men sysslar med något helt trivialt såsom smuggling, uppsamling av rymdskrot, handel etc. och bara låter de stora händelserna vara en bakgrund som emellanåt påverkar spelandet på olika sätt. Soft.

Grisodling

Mer sådant oavsett rollspelsgenre.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Skuggspring

"Och det sammanfattar väl rollspelsmarknaden rätt bra. Det spelar ingen roll hur rätt du, jag och Mike Pondsmith anser oss ha. I slutändan så är det kunden som har rätt."

Och kunden vill alltid ha massor av cybertech och vapen? De flesta jag känner skalar oftast bort dylikt trams. Finns det inga rollspel för vuxna? Varför måste så ofta ta ett befintligt rollspel och skala bort hälften av allt de grunk som bara finns med av coolhetsskäl? Är folk över 20 för snåla för att vara intressanta som rollspelsköpare? Jag personligen har aldrig bränt så mycket pengar på rollspel som jag gör just nu.

Troberg

Sinister eater

Och kunden vill alltid ha massor av cybertech och vapen? De flesta jag känner skalar oftast bort dylikt trams.
Jag tror att man ska skilja på vad som triggar köpimpulsen och vad man egentligen vill ha. Jag köpte tex en bärbar dator för att den var billig, trots att jag egentligen visste att jag inte ville ha en Compaq (och den har gång på gång bevisat att det var en korkad ide att köpa den). Vem har inte köpt något mot bättre vetande för ett häftigt omslag?

Balla bilder med stora vapen säljer, även om man vet att man inte kommer att använda det så.

Krille

Super Moderator

"De flesta jag känner skalar oftast bort dylikt trams."

Jag är rädd att "de flesta jag känner" är lite tunt statistiskt underlag, i synnerhet om man jämför med R. Talsorian Games och Atlas Games samlade kundunderlag.

"Finns det inga rollspel för vuxna?"

Handen upp alla som faktiskt äger ett Nobilis!

Ze poäng: Nobilis brukar allmänt hyllas som det mest vuxna rollspelet någonsin. Hur många här äger ett, eller ännu bättre, har spelat det?

Ska man vara krass, rent marknadsekonomiskt så lever rollspelsindustrin på utövarnas nostalgiska "waow"-minnen från deras första rollspelsupplevelse. Det som säljer är sådant som påminner om den där första upplevelsen. Undantag, som till exempel Nobilis eller Cyber Generation, floppar ekonomiskt hur mycket än kännarna hyllar dem, eller skrivs om och muterar till fjortisstadium, till exempel Cyberpunk.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Skuggspring ANT

"Och vem vill vara vuxen? Inte jag i alla fall!"

Guud va du är barnslig!

Storuggla

Champion
"Rollpersonerna lever kanske i skuggan av universums mäktigaste imperium men sysslar med något helt trivialt såsom smuggling, uppsamling av rymdskrot, handel etc. och bara låter de stora händelserna vara en bakgrund som emellanåt påverkar spelandet på olika sätt. Soft."

He' e' ju' Traveller.

Storuggla, åt upp hallonbusken

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Ze poäng: Nobilis brukar allmänt hyllas som det mest vuxna rollspelet någonsin. Hur många här äger ett, eller ännu bättre, har spelat det?"

Jag förstår inte varför vuxen så ofta likställs med pretantiös navelskådare. Är man vuxen så ska man egentligen inte alls syssla med rollspel och om man ändå gör det så ska det helst vara i någon märklig teaterform som man själv anser är synnerligen högt utvecklad. :gremsmile:
Nämen seriöst, många rollspel känns väldigt mycket som våta tonårsfantasier nästan oavsett vilken ålder de riktar sig mot egentligen. Och visst går det att skala bort rätt enkelt men det är ändå frustrerande. Det måste väl gå att göra ett rollspel som är bara lite annorlunda och inte helt motsatt de existerande?

"Ska man vara krass, rent marknadsekonomiskt så lever rollspelsindustrin på utövarnas nostalgiska "waow"-minnen från deras första rollspelsupplevelse."

Det skulle alltså innebära att en majoritet av rollspelarna är konservativa nostalgiker som rent spelmässigt stått still sedan de började. Det är väl okej antar jag även det ändå är lite tråkigt. I curse you evil Nostalgia!

"Jag är rädd att "de flesta jag känner" är lite tunt statistiskt underlag, i synnerhet om man jämför med R. Talsorian Games och Atlas Games samlade kundunderlag."

Bra då att jag inte använde min bekantskapskrets som ett exempel på hur hela rollspelssverige kan tänkas fungera. Behöver det verkligen påpekas att min subjektiva uppfattning av hur det borde vara inte nödvändigtvis överensstämmer med rollspelsföretagens marknadsundersökningar?

Bunny

Crazy like a fool

"Är folk över 20 för snåla för att vara intressanta som rollspelsköpare? Jag personligen har aldrig bränt så mycket pengar på rollspel som jag gör just nu."

Yaes, det är bara att konstatera att jag aldrig varit så resursstark samt investeringsvillig när det gäller min hobby som nu.

Det är när studiebidragen ersätts av lönekuvert och/eller studielån som man kan börja köpa fler av de spel som intresserar en, tidigare räkte ju knappt stålarna till veckans utekväll... :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Och vem vill vara vuxen? Inte jag i alla fall!"

I just den här diskussionen likställer jag vuxen med att vara intresserad av att åtminstone pröva att låta rollspelandet vara lite mer än bara en kort stunds avkoppling. Det behöver inte innebära att jag plötsligt bara kan spela alkoholiserade, enbenta transvestiter i olika Norén-dramer. Men kanske, kanske börjar några spelare längta efter rollspel med problem som liknar deras egna eller åtminstone känns mer vuxna efter några år med enkla val. Eller så är det bara jag som är vanskapt? :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt

Egentligen blir hela vår diskussion snedvriden ifrån början eftersom vi knappast representerar ett tvätsnitt av de svenska rollspelarna här på forumet. De flesta av oss äger säkert fler och annorlunda spel än genomsnittsspelaren och spenderar mer pengar på vår hobby. Och sedan är vi i betydligt högre utsträckning spelledare. Jag menar, vilka utom de mest hängivna(korkade?) skriver tusentals och åter tustentals inlägg på ett internetforum? Men det hade ändå varit kul att få hålla i något rollspel som inte i rent marknadsföringssyfte stoppat in alla tänkbara klichéer utan vågade vara konsekventa. Jaja, som jag babblar.

Krille

Super Moderator

"Det måste väl gå att göra ett rollspel som är bara lite annorlunda och inte helt motsatt de existerande?"

Njä. Resultatet blir nämligen att man kallas för "en blek D&D-kopia som saknar originalets flexibilitet", alternativt "ett D&D för den vuxna publiken, men som inte kommer att tilltala dussinspelaren", alternativt "en pretentiös D&D som saknar originalets pojkaktiga charm".

"Det skulle alltså innebära att en majoritet av rollspelarna är konservativa nostalgiker som rent spelmässigt stått still sedan de började."

Inte nödvändigtvis helt sant. Jag tror att en majoritet av rollspelarna är konservativa nostalgiker som inte ids söka sig bortom det spel de började med, men som har utvecklat spelstilen inom det spelet en hel del.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Gangsters

Tänk att få spela mellan säg 1890 och 1960 som kriminell eller polis i USA. En tid när det fortfarande fanns mäktiga maffia-familjer, utsvävande excentriska miljonärer och tommy-guns. Säga vad man vill om USA, men ur rollspelssynpunkt är det ett rätt bra land ändå. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Inte nödvändigtvis helt sant. Jag tror att en majoritet av rollspelarna är konservativa nostalgiker som inte ids söka sig bortom det spel de började med, men som har utvecklat spelstilen inom det spelet en hel del."

Det tror jag också, men det är ändå tråkigt att det än en gång är de enskilda spelarna som får förändra stora delar av ett existerande koncept. För att inte tala om alla missförstånd det leder till när man diskuterar kring rollspelet eftersom man egentligen inte spelar samma version.

"Njä. Resultatet blir nämligen att man kallas för "en blek D&D-kopia som saknar originalets flexibilitet", alternativt "ett D&D för den vuxna publiken, men som inte kommer att tilltala dussinspelaren", alternativt "en pretentiös D&D som saknar originalets pojkaktiga charm"."

Du är väldigt negativ och pessimistisk för att vara en person som gett ut ett eget rollspel och har fler på gång. :gremsmile:
Det är väl klart att man inte ska ruiniera sig på projekt som bara uppskattas av ett fåtal galningar, men samtidigt tycker jag inte att man ska sitta på sina höga hästar och säga: "Hade det inte varit för alla idioter och tråkmånsar så hade rollspelandet sett sååå mycket annorlunda ut. Suck! Om ändå alla var som mig." Eftersom så många spelar de stora rollspelen som D&D så är det självklart rätt naturligt att de använder det som referens. Det gör också att andra kan förstå rätt snabbt hur spelet fungerar(naturligtvis beroende på hur de själva spelar D&D).

Johan K

Gammal & dryg
Oooohh !! M*A*S*H !
Hur kul hade inte det varit spm rollspel !
& ja, kan nog hålla med om resten åxå, de hde nog varit en upplevelse som rollspel... :gremtongue:

Simon

Swashbuckler

"Njä. Resultatet blir nämligen att man kallas för "en blek D&D-kopia som saknar originalets flexibilitet", alternativt "ett D&D för den vuxna publiken, men som inte kommer att tilltala dussinspelaren", alternativt "en pretentiös D&D som saknar originalets pojkaktiga charm".

En klockren analys, tycker jag. Det här, med omkringliggande fallgropar, är ett retligt stort problem när man gör rollspel.

S

Troberg

Sinister eater
Hoppas du inte...

ja, kan nog hålla med om resten åxå, de hde nog varit en upplevelse som rollspel...
...inkluderade Mein Kampf i det omdömet...

Krille

Super Moderator

"Du är väldigt negativ och pessimistisk för att vara en person som gett ut ett eget rollspel och har fler på gång."

Eller så är jag negativ och pessimistisk på grund av att jag har gett ut ett eget rollspel. Eller erfaren nog att anpassa mina förväntningar efter verkligheten. Eller smart nog att beräkna utgivningen efter verkligheten. Eller korkad nog att inte ge upp ambitionen att ge ut ett rollspel som jag gillar. Eller allihop, samtidigt.

Fast jag är rätt imponerad av mig när jag uppskattade marknaden för Västmark till ca 250 ex, och planerade produktionen därefter. Och det är faktiskt så många som jag har sålt.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Kort svar

Men böckerna är ju skrivna då de speltade äventyren och speltestade världen. Därför de har en del skumma saker med. =^_^=

Fast det stämmer nog att äventyren kom före första regelboken till Dragonlance.

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Oroa dig inte !

...inkluderade Mein Kampf i det omdömet...
Nej, det behöver du inte oroa dig för !!!
Jag borde ha skrivit att inte inkludera detta.