Re: Scenariotävling Götterdämmerung! [Edited]
"Nu är inte jag någon lagkunnig person men får man verkligen sälja en produkt som klart och tydligt är gjort för ett spel som tex Götterdämmerung. Där du använder vårt spelsystem och där det finns en klar koppling till vårt spel??"
Som privatperson, japp. Eftersom man knappast heller kan hävda att speltermer är skyddade av upphovsrättslagen (exempelvis SMI, STY, FV etc) så lär inga upphovsrättsliga problem föreligga, såvida man inte skriver av er regelbok. Då kvarstår varumärkesproblemet, och där är lagen urtydlig: en privatperson får använda ett textvarumärke för eget ändamål, så länge som inget vinstsyfte finns.
Som företagare eller med vinstsyfte, under vissa omständigheter. Jag får som företagare visa att min produkt är kompatibel med andra produkter, exempelvis genom att skriva "detta äventyr kan bland annat användas till En Garde, Götterdämmerung, GURPS eller andra motsvarande rollspel". Det finns prejudikat på detta.
Utöver det gäller upphovsrätten som vanligt, så jag får naturligtvis inte skriva av er regelbok i vanlig ordning. Eftersom Götterdämmerung utspelar sig i Europa, och om jag sätter äventyret i Europa, så kan jag utan problem använda Götterdämmerungs historiska platser och personer. Hur det är med spelvärden vet jag inte, men det går att undvika med lite lurighet, exempelvis genom att hänvisa till en generell BRP och inte er specifika version.
Däremot så får jag inte använda er logotyp, vare sig som företagare eller privatperson. Det vore defintivt upphovsrättsbrott ovh beroende på om den är formskyddad eller inte även varumärkesbrott.