Nekromanti Scenariotävling Götterdämmerung!

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Alla vinnande bidrag kommer att publiceras på RiotMinds hemsida och RiotMinds kommer att ha fullständiga rättigheter till dessa."

Jag vill ju inte verka gniden, men det ovanstående avskräcker mig från att delta rejält. Att jag skulle förlora rättigheterna till det jag skrivit helt känns inte som något jag har lust att göra.

Annars kan det mycket väl vara ett bra sätt att få fram bra och duktiga frilansare, vilket förstås är bra. Nåja, jag verkar nog rätt gniden ändå. :gremcrazy:

Krille

Super Moderator
"Annars kan det mycket väl vara ett bra sätt att få fram bra och duktiga frilansare, vilket förstås är bra. Nåja, jag verkar nog rätt gniden ändå."

Möjligen är du laglig. Det är en vanlig missuppfattning att man kan avtala till sig "fullständiga rättigheter" till något verk. Det går inte. Vad man kan göra är att avtala sig till exklusiva ekonomiska rättigheter, det vill säga ensamrätten att publicera och/eller ta betalt för ett verk, med eller utan ersättning till upphovsmannen. Men det kräver förstås att upphovsmannen går med på sådana villkor och ingår ett avtal på de villkoren.

Däremot kan man aldrig avtala bort upphovsmannens rätt att hävda "det här har jag gjort" eller publicerarens skyldighet att erkänna upphovsmannens upphov. Det är den ideella rätten, och den är enligt lag skyddad hos upphovsmannen.

Och ja, det avskräcker mig från att delta precis lika rejält.

Brunalven

Warrior
Med fullständiga rättigheter menas som Krille säger exklusiva ekonomiska rättigheter. Oavsett hur man formulerar sig är det fortfarande lagen om upphovsrätt som gäller. Vinnarens namn kommer ju fortfarande att stå som författare till verket så de ideella rättigheterna har han ju kvar.

Det är vanligt med sådan överlåtelse av rättigheter för skribenter. Vad som skiljer är tidsaspekten (dvs hur lång tid överlåtelsen gäller).

Jag förstår inte hur detta kan avskräcka er? RM kommer inte att tjäna pengar på det (annat än i indirekt marknadsföring), däremot blir det en direkt kostnad för dem. Dessutom är det bara aktuellt om man vinner. Har man oturen att inte få ngt pris så kan man ju publicera sitt scenario var man vill.

NilsK

Ligist
Tja, det avskracker inte mig det minsta.

Allvarligt, ar det bara jag eller gnalls det valdigt mycket i det har forumet?

Forst var det korrlasandet som var fruktansvart, sen var det bristen pa varldsbeskrivning, sen bristen pa spelinstruktion, sen intro avantyr. Men vafaaan.

Jag hajar inte.

Jag har lasta bada bockerna och aven om det inte ar perfekt ar det tamefan det mest intressanta svenska rollspelet sen...eh...ja nar slapptes det ett intressant svenskt lir sist egentligen?

ursakta bristen pa prickar, bor i London.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Scenariotävling Götterdämmerung! [Edited]

"Tja, det avskracker inte mig det minsta."

Att Riotminds får publicera det hur de vill, men jag, upphovsmannen, får inte lägga det på min sida eller här på www.rollspel.nu.
Att de dessutom kan sälja det utan att jag kan göra något åt det (vilket jag iofs inte tror att Riotminds skulle göra), det gör att jag vrider lite på mig.
(Och ja, jag utgår ifrån att jag har en chans att vinna, annars skulle ju inte problemet finnas och troligen inte suget att skriva heller.)
Vi kanske sätter olika värden på skrivandet, helt enkelt?

"Allvarligt, ar det bara jag eller gnalls det valdigt mycket i det har forumet?"

Det är mycket möjligt, men det är åt båda hållen.
I fallet Götterdämmerung blev jag så ohyggligt besviken på spelet. Jag hade hoppats på enkla regler och många saftiga världsbeskrivningar och kampanjuppslag. Istället är det två regelböcker med regler jag inte är överdrivet förtjust i. Bara snygga och inspirerande bilder hjälper tyvärr inte.
Å andra sidan är jag nog inte den som gnäller värst.

[Edited]: Och just det, angående tävlingsregeln så hade jag gnällt lika mycket oavsett vilket företag som hade gjort det. Det är sunk att göra så vem som än gör det.

Krille

Super Moderator
"Det är vanligt med sådan överlåtelse av rättigheter för skribenter."

Jo, men en sådan överlåtelse brukar då åtföljas av en någorlunda schysst ersättning också, och femhundra spänn tillgodo i butik är dåligt till och med om man jämför med rollspelsförfattararvoden.

"Jag förstår inte hur detta kan avskräcka er? RM kommer inte att tjäna pengar på det (annat än i indirekt marknadsföring), däremot blir det en direkt kostnad för dem."

Huruvida RiotMinds tjänar pengar på mitt verk är inte mitt problem. Det är deras eget, helt och hållet. Problemet är att så fort jag ingår det där avtalet med Riotminds så avsäger jag mig all möjlighet att jag ska kunna tjäna pengar på det, eller ens publicera det vidare. Jag gillar inte det avtalet.

Helmgast
Korrläsande [OT]

Allvarligt, ar det bara jag eller gnalls det valdigt mycket i det har forumet?

Forst var det korrlasandet som var fruktansvart, sen var det bristen pa varldsbeskrivning, sen bristen pa spelinstruktion, sen intro avantyr. Men vafaaan.

Om nu folk har klagat på Riotminds bristfälliga korrektur i DoD6 i ena andetaget och sen berömt dem för hur inspirerande Trudvang är så tycker jag att det är fullt rimligt att vissa blev lite besvikna när korrekturen var bristfällig även i Götterdämmerung. Man måste få klaga på saker som är mindre bra även om stämningen och illustrationerna är toppen.

Nu är jag inte vidare insatt i Götterdämmerung, men det jag skrivit baseras på antagandet att stämningen och illustrationerna är bättre än korrekturen. Om det är fel så upplys mig gärna. Det där med mysterierollspel låter hursomhelst intressant, jag å Klaminder spånade lite över en öl över mysterierollspel under renässansen, och Götterdämmerung borde väl vara ganska nära (trenderna under renässans och upplysning är ganska lika trots allt).

NilsK

Ligist
Re: Korrläsande [OT]

Klart man far klaga pa korrekturen, det ar inte det jag menar. Men det kanns som det blir lite uppblast. Jag har last igenom bada bockerna (ok skumlast en del) och jag har i arlighetens namn bara hittat ett storande fel (kladtabellen). Visst vi funkar alla olika, men jag tycker bara att det ar en smula trist en del far det att framstallas som en spelforstorare.

Igen, jag kan ha fel, men ibland far jag kanslan av att en del mer eller mindre letar fel hos RMs grejer. Jamfor mottagandet av Andra Imperiet, inte fan var det samma urneggande dar. Jag ager det ocksa och visst finns det fel i den boken ocksa, av ungefar samma kaliber. Missforsta mig inte, jag gillar Andra Imperiet (alskar all bra SF) och tycker det har ett schysst genomfort koncept.

Sen nar forvantar vi oss att ett nyslappt rollspel ska vara perfekt? Alla spel dras med barnsjukdomar som filas bort med tiden, det ar
en naturlig del av skapande processen. Eon ar inne pa tredje varianten av grundreglerna, Mutant pa andra, Westerna slapps snart i ny utgava. Spel patchas hela tiden.

GD ar inte vad jag forvantade mig, men det ar bra.

NilsK

Ligist

Att Riotminds får publicera det hur de vill, men jag, upphovsmannen, får inte lägga det på min sida eller här på www.rollspel.nu.
Att de dessutom kan sälja det utan att jag kan göra något åt det (vilket jag iofs inte tror att Riotminds skulle göra), det gör att jag vrider lite på mig.
(Och ja, jag utgår ifrån att jag har en chans att vinna, annars skulle ju inte problemet finnas och troligen inte suget att skriva heller.)
Vi kanske sätter olika värden på skrivandet, helt enkelt?
Ja, jag antar det. Jag blev bara sugen pa att delta. Beror val pa vad man vill ha ut av sitt scenarioskrivande. Jag nar inga drommar om att tjana pengar pa att skriva korta aventyr, tror inte heller att jag kommer att ge ut mina samlade aventyr i bokform. Sa jag ser inte riktigt problemet. Hade jag haft en websida sa vore det val inga problem att lanka?

Hmm, nu hanger jag inte med. Menar du att RM klagar pa forumiterna :gremconfused:

I fallet Götterdämmerung blev jag så ohyggligt besviken på spelet. Jag hade hoppats på enkla regler och många saftiga världsbeskrivningar och kampanjuppslag. Istället är det två regelböcker med regler jag inte är överdrivet förtjust i. Bara snygga och inspirerande bilder hjälper tyvärr inte.
Fair point. Det var val ungefar vad jag forvantade mig ocksa. Men nar jag val laste igenom harket sa tyckte jag att var mycket bra. Ta fardighetsbeskrivningarna, suckade tungt nar jag sag hur manga dyrbara sidor de tog upp, tills jag laste igenom dom. Tyckte det var alldeles lysande hur de forankrades i varlden.

Å andra sidan är jag nog inte den som gnäller värst.
Sant. :gremsmile:

NilsK

Ligist
Huruvida RiotMinds tjänar pengar på mitt verk är inte mitt problem. Det är deras eget, helt och hållet. Problemet är att så fort jag ingår det där avtalet med Riotminds så avsäger jag mig all möjlighet att jag ska kunna tjäna pengar på det, eller ens publicera det vidare. Jag gillar inte det avtalet.
Jag forstar problematiken men inte tillampningen. Vi snackar om ett aventyr pa 5-10 sidor. Hur hade du tankt tjana pengar pa det? Var skulle du publicera det? Visst om det vore ett fullfjadrat aventyr pa sag 40-50 sidor eller en varldsmodul som RM ville ha sa vore det kanske en annan femma. Men nu ar det ju inte det.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Jag nar inga drommar om att tjana pengar pa att skriva korta aventyr, tror inte heller att jag kommer att ge ut mina samlade aventyr i bokform. Sa jag ser inte riktigt problemet. Hade jag haft en websida sa vore det val inga problem att lanka?"

Tja, jag höll på att skriva att det var principen, men då skulle jag ju bryta mot min egen princip att inte ha några principer.

Däremot handlar det om möjligheten.
Möjligheten finns att jag vill tjäna pengar på det.
Möjligheten finns att jag släpper mina äventyr i bokform.
Möjligheter som tas ifrån mig om det skulle visa sig att jag deltog och vann.
(Och ja, möjligheterna är yttepytteynkliga, men det handlar inte om vad som kan hända utan vad jag får göra)

Och javisst, det går att länka, men det känns konstigt att jag inte får ha mitt material på min sida.

"Hmm, nu hanger jag inte med. Menar du att RM klagar pa forumiterna :gremconfused:"

Tja, dels framstår www.rollspel.nu som ett gnällställe av det jag läst på Riotminds forum, men det var framförallt att det gnälls rätt bra på de som gnäller också, se bara första tråden om Götterdämmerung som kom här på sidan.

Magnus Malmberg

Veteran

Nu är inte jag någon lagkunnig person men
får man verkligen sälja en produkt som klart och tydligt är gjort för ett spel som tex Götterdämmerung. Där du använder vårt spelsystem och där det finns en klar koppling till vårt spel??

/magnus

Ackerfors

Alas, your rapids!

"får man verkligen sälja en produkt som klart och tydligt är gjort för ett spel som tex Götterdämmerung. Där du använder vårt spelsystem och där det finns en klar koppling till vårt spel??"

Jag lär inte få använda varumärkena Götterdämmerung och Riotminds, men i övrigt bör det vara hyffsat lugnt (om jag förstått allt rätt). Det gör visserligen att möjligheten som jag skrev om i tidigare inlägg blir något begränsad, men det handlar om formulerningar tror jag.

Får jag behålla publiceringsrätten om jag ändrar i mitt potentiella vinnande bidrag till något där det inte står att det är till Götterdämmerung, men i övrigt är samma samma?

Oron om vad man gör med ens saker kanske är ömsesidig?

Krille

Super Moderator

"Nu är inte jag någon lagkunnig person men får man verkligen sälja en produkt som klart och tydligt är gjort för ett spel som tex Götterdämmerung. Där du använder vårt spelsystem och där det finns en klar koppling till vårt spel??"

Som privatperson, japp. Eftersom man knappast heller kan hävda att speltermer är skyddade av upphovsrättslagen (exempelvis SMI, STY, FV etc) så lär inga upphovsrättsliga problem föreligga, såvida man inte skriver av er regelbok. Då kvarstår varumärkesproblemet, och där är lagen urtydlig: en privatperson får använda ett textvarumärke för eget ändamål, så länge som inget vinstsyfte finns.

Som företagare eller med vinstsyfte, under vissa omständigheter. Jag får som företagare visa att min produkt är kompatibel med andra produkter, exempelvis genom att skriva "detta äventyr kan bland annat användas till En Garde, Götterdämmerung, GURPS eller andra motsvarande rollspel". Det finns prejudikat på detta.

Utöver det gäller upphovsrätten som vanligt, så jag får naturligtvis inte skriva av er regelbok i vanlig ordning. Eftersom Götterdämmerung utspelar sig i Europa, och om jag sätter äventyret i Europa, så kan jag utan problem använda Götterdämmerungs historiska platser och personer. Hur det är med spelvärden vet jag inte, men det går att undvika med lite lurighet, exempelvis genom att hänvisa till en generell BRP och inte er specifika version.

Däremot så får jag inte använda er logotyp, vare sig som företagare eller privatperson. Det vore defintivt upphovsrättsbrott ovh beroende på om den är formskyddad eller inte även varumärkesbrott.

Krille

Super Moderator
"Jag forstar problematiken men inte tillampningen. Vi snackar om ett aventyr pa 5-10 sidor. Hur hade du tankt tjana pengar pa det? Var skulle du publicera det?"

Hur jag vill tjäna pengar på äventyret är mitt problem. Jag kanske vill publicera en antologi med fem korta sjuttonhundratalsäventyr, eller ge ut en tidning med äventyr i. Så som reglerna för tävlingen är nu så får jag inte göra det.

NilsK

Ligist

Däremot handlar det om möjligheten.
(Och ja, möjligheterna är yttepytteynkliga, men det handlar inte om vad som kan hända utan vad jag får göra)
Ok, om det ar viktigt for dig sa forstar jag din poang. Jag kanske overreagerade en smula men jag fick intrycket av att det klagades pa RM for att...de ar RM.

Tja, dels framstår www.rollspel.nu som ett gnällställe av det jag läst på Riotminds forum,
Jag har lurkat ganska lange pa bada forumen och aven om jag foredrar wrpnu sa tycker jag nog att de har en poang har. Om det ar nagot som internet forum som medium har bidragit till sa tycker jag det ar den enorma mangden av negativ kritik som moter vara vanner pa andra sidan hobbyn. Det ar val ifsig att foredra framfor rena fanboy forum men kan bli lite trottsamt i langden. Sen tycker jag att manga har skriver valdigt bra, jag bara onskar att man kunde spara lite pa krutet ibland.

men det var framförallt att det gnälls rätt bra på de som gnäller också, se bara första tråden om Götterdämmerung som kom här på sidan.
Jo, jag kommer ihag den dar traden. Men jag minns det som nan som bashade RM for att de gjorde ett spel med liknande koncept och sen fick en massa skit tillbaka for det. Det var val ratt omotiverat angrepp som jag minns det.

Brunalven

Warrior
Jo det får du, du får bara inte ha med det enda äventyr som du bidragit till med i tävlingen i det fall att ditt bidrag skulle vinna och därmed publicerades på RMs hemsida.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fast...

...Man måste ju kunna utgå från att man har en chans att vinna, annars är ju både diskussionen och tävlingen fullkomligt meningslös.

Brunalven

Warrior
Då är det alltså priserna som inte taggar dig, och det är väl förståeligt om du är en vuxen, arbetande person.

500 spänn för 5 sidor är ändå rätt bra ersättning när det gäller rollspelsbranschen. Det är iaf min erfarenhet.