Gurgeh;n118146 said:
Drakar och demoner är ju på tapeten igen, och alla gamla stofiler på forumet, och även de flesta yngre stofiler på forumet, har en dröm om hur spelet egentligen borde se ut. Vilka grundegenskaper, yrken och färdigheter ska det innehålla? Ska man slå med 1T100 eller 1T20. Är spelvärlden Ereb Altor, Chronopia, Trudvang eller ingen alls? Kan man spela ankor? Ska magikerna vara dåliga eller jättedåliga?
Yrken och färdigheter
Jag vill inte se några yrken, annat som exempel och "snabb-SLP-templater". Istället vill jag att man fritt ska få skapa en karaktär med det yrke man vill. När det kommer till färdigheter däremot så vill jag se en ganska heltäkande lista men hyfsat snäva färdigheter. Jag vill exempelvis kunna skapa tio olika krigare, och när man jämför rollformulären kommer ingen vara den andra lik. Detta gäller för alla olika sorters karaktärskoncept. Sammtidigt måste det vara avvägt så man inte är tvungen att bara göra "one trick ponies". Självfallet köps allting för poäng eller dylikt så man verkligen kan bygga sin rollperson så som man vill ha den.
Grundegenskaper
Jag vill gärna se att grundegenskaperna finns kvar, för jag har lite svårt att släppa sargen när det kommer till dem, men jag är inte så kinkig när det kommer till vilka som finns och hur de används. I grunden vill jag väl att man ska kunna skilja på starka personer, snabba/smidiga personer, smarta personer och charmiga personer, men en del av det här kan ju kanske lösas bättre genom olika färdigheter. Det jag väl egentligen vill se att man kan hitta en balans mellan unga och gamla rollpersoner där gamla rollpersoner kan ersätta sina tynande fysiska egenskaper med erfarenhet och skicklighet
Spelvärld
Jag vill definitivt ha en spelvärld som är skiljd ifrån regelboken i alla fall, även om jag också vill ha en tillhörande världsbok och i den vill jag ha något i stil med Trakorien. Dvs inte hela världen, men en ganska stor, och så kanske enstaka avlägsna länder som har nån form av anknytning.
Tärningar
För färdighetsslag är jag kluven, för även om T20 tilltalar mig mer estetiskt och håller nere på talen man kanske måste räkna på så tycker jag T100 har många tekniska fördelar som gör att det inte går att räkna bort den helt. Det viktigaste är att den som väljs utnyttjas till sitt fulla potential! I övrigt är jag inte så kinkig med om hela tärningsskalan finns med eller om man löser allting med hjälp av få sorters tärningar. Men variation är ju roligt =)
Ankor
Åååå, jag är kluven. Jag gillar ankor! Och i Ereb tycker jag de definitivt ska finnas med. Men de är inte för alla eller för alla settings. Jag skulle nog vilja ha grundurvalet på Människa, Orch, alv och dvärg i grundboken
(nej, inga halvlängdsmän. Däremot vill jag gärna se dvärgarna tillräckligt diversifierade i sin presentation för att det ska gå att skapa hobbitkonceptet med en dvärg), och sen resten presenterat i en separat varelsebok som innehåller typ ALLT mellan himmel och jord så man kan välja och vraka vad man ska ha med i sin värld om man hittar på en egen. Allt i den boken behöver inte ens finnas med i den värld som presenteras i världsboken (även om jag tycker det ska vara så pass öppet att man kan stoppa in det om man vill). Eventuellt har man bara med människor i grundboken, och presenterar allt annat i varelseboken.
Magiker
Emedan jag ofta ogillar magiker som rollpersoner så kan jag kanske acceptera att man kan göra dåliga magiker.