Jag kanske inte borde...
...uttala mig mer på det här forumet, då jag faktiskt ogillar D&D mer för varje gång jag läser någonting som har med spelet att göra!/images/icons/wink.gif
Det Reynolds skriver är exempelvis ren nonsens. Dumheter.
Eftersom jag trots allt inte är speciellt insatt i D&D så tänkte jag göra en analogi med DoD6 istället, som alltså också har levels ("yrkesnivåer") och XP ("äventyrspoäng"). Det Reynolds skriver skulle alltså kunna uttryckas ungefär såhär av RiotMinds om de skulle dela den tidigares åsikt:
Eftersom man endast kan bli bättre genom att äventyra så blir paradoxalt den äventyrande hantverkaren exempelvis "mästare" inom det aktuella yrket, medan gesällen som faktiskt sliter i verkstaden dagarna i ändå, år i och år in, inte får några äventyrspoäng alls. Men detta är enbart synbart, eftersom hantverkaren i verkstaden faktiskt får äventyrspoäng genom att verka inom sitt yrke! Varje vecka ska denne nämligen slå ett slag för sin färdighet för hantverket ifråga, vilket alltså motsvarar ungefär ett litet äventyr. Om han lyckas så får han 5-10 äventyrspoäng beroende på vad han har gjort. Han kan ju skada sig i yrket!
Det är alltså ungefär så jag uppfattade Reynolds inlägg, fast omtolkat till DoD6-regler. Det enda man uppnår med sådana resomang är att man bevisar vilka brister ens regelsystem har, tycker jag.
Äventyrspoängen i DoD6 skulle jag exempelvis hellre uppfatta som någonslags "hjältepoäng" som enbart "äventyrande yrkesmän" får. Vanliga arbetare som lever sina mundana liv får alltså inga "äventyrspoäng" (eftersom de inte ger sig ut på äventyr) men deras avancemang inom sina respektive yrkesområden skulle istället lyda under helt eller delvis andra regler. (Dessa regler är inte ens speciellt intressanta eftersom de inte påverkar rollfigurerna - spelet är kontruerat för att simulera äventyr - inte yrkesutövande.)
Eller tycker ni på D&D-forumet att Reynolds resonemang verkar vettigt?!?/images/icons/yikes.gif
/Baldyr, som överväger att lämna D&D-folket åt sitt öde.../images/icons/crazy.gif