Re: Tvärtom
Min poäng var nog snarare att bönders liv och leverne, och liknande ohäftiga detaljer, inte utgör kärnan i D&D-konceptet. Jag tänkte alltså att man antingen köper level-system och andra abstraktioner med hull och hår, eller så börjar man peta i det och finner en massa problem. (Skit ska man som bekant låta ligga, för det börjar lukta annars./images/icons/wink.gif) Och det torde vara ett tröstlöst jobb att försöka skapa extra- och specialregler, liksom godtyckliga undantag från reglerna, för att exempelvis förklara ur hjälte-synpunkt meningslösa detaljer som hur det kommer sig att bonden si och så har den och den leveln. Förbättringsreglerna simulerar ju inte "utveckling" ur grisodlarsynpunkt, om man säger så - på gott och ont.
Antingen använder man levelsystemet till det som det är anpassat för, eller så spelar man helt plötstligt ett annat spel. (Ändrar man tillräckligt mycket så är det till slut inte D&D längre, egentligen. Antingen för att man kör med egna regler eller för att man spelar i en helt annan anda än vad spelet är anpassat för.) Och jag föreställer mig ändå att majoriteten av de som spelar världens största rollspel faktiskt gillar succé-konceptet.
Fast nu går jag nog på tomgång i min D&D-kritik, så jag sätter punkt där.
/Baldyr