Jammin' the frame
Jag koper nastan bara album, darfor att de haller battre an losnummer, ser battre ut och sa far man mer serier at gangen. Jag kan inte riktigt med losnummerutgivningens takt, jag glommer ju att kopa nummer hela tiden.
Inget bias for eller emot japanska forutom att det finns fler bra grejer dar helt enkelt p.g.a. storre produktionsvolym. Upprakningen nedan ar dock viktad mot amerikanska grejer for att det ar jobbigt att fa tag pa intressant manga pa engelska.
Jag laser/har last:
Sandman
Absolut bast, seriernas Shakespeare (darfor att Shakespeare i min mening ar oslagbar inom teatern. Byt mot lamplig annan dramatiker om ni inte haller med. Fan, liknelser ar
svart nar man ar relativist). Gaiman ar fruktansvart skicklig. Det finns inte ett enda nummer som inte ar perfekt utfort.
Transmetropolitan
Forestall er berom med samma grad av frenesi som Chrull oser over serien ifraga. Jag har inte hunnit plocka upp alla albumen, tempererad av avstand till seriebutiker, men kare varld, sa Spider rockar!
Batman
Mest de morkare grejerna och Bisley. Jag laste A Death in the Family i losnummer som sex-sju ar gammal (minns inte exakt utgivningsdatum) och blev redan da storlycklig over att de gjort sig av med Irriterande Drygo Sidekick
Tyvarr ar numren borta T_T
Mer Bisley
Ja...oh...vad sager man? Jag hade en kompis som gillade stilen skarpt, sa jag lanade albumen. Dreddsamlingen ar rolig, sarskilt den med tomten
Ranma 1/2
Nylig, fasansfull smitta jag adragit mig har i Nihon, absurt nog i Viz oversatta version. Fruktansvart rolig, men sa latt att fa tag pa att min planbok avlider. Jag fruktar for vikten pa mitt bagage
Lider dock av en del fel, som en massa dryg onodig fanservice och att den var serialiserad i Shonen Sunday fran borjan och alltsa har en massa tradig utfyllnad ivagen for storyn. Men det gor inget i slutanden, Takahashi ar ett komiskt geni.
Franska albumserier, typ Tintin och Asterix
Fast det ar bara Asterix jag gillar namnvart, aven om Herges metoder ar intressanta.
Bone
Yupyup. Jeff Smith ar skicklig som fan. Bone ar harligt charmig och skojig. Brilliant stuff.
Elfquest
Fast bara de forsta albumen, for sedan sag jag att de hade rymddrakter och var i rymden pa nagot omslag och slutade plocka upp dem. Apbra, men stundtals dyker de dar orgierna w176 namner upp och ar i vagen (jag blev tvungen att bladdra forbi runt halva fjarde albumet).
Kalle och Hobbe
Pa engelska, i album. Whee!
Johnny the Homicidal Maniac
av Jhonen Vasquez. Marklig serie som ar hur rolig som helst, men tal man inte massor av vald ska man nog skippa den. Popular bland gothare vilket ar komiskt eftersom hela serien enligt upphovsmannen (bland annat) ar en enda lang forolampning av gothkulturen. Spretigt och eget tecknad; me like, men YMMV.
Dessutom laser jag ett tjugotal natserier (borjade med Goats, tycker bast om Bob the Angry Flower) och har glomt en massa saker jag lanat, forstas. (Blade of the Immortal ger sig genast till kanna, t.ex.)
Finns det nagon som kanner for att ge mig Mignolas gamla Lankhmar-serier ar jag for ovrigt villig att utfora bestallningsmord i utbyte
/Feliath - urgh, for manga serier
(pun not intended, utan vallad av brist pa umlaut) Sa dyyyrrrrt...