Men jag är av en annan (delvis biologistisk) åsikt: kön (genus) är inte bara konstruktioner. Jag anser alltså att kultur och kön delvis är sprunget ur biologin; hannar och honor är från början olika. Vad jag förstår är detta också något som stöds av bla nyare hjärnforskning.
Ja, det är klart att kön och kultur har med biologi att göra.
Men att "problematisera en dikotomi" är inte detsamma som att förneka en biologiskt grundad skillnad. En dikotomi är till att börja med något ideologiskt, något vi tillskriver fenomenen, snarare än något som finns i fenomenen själva. Verkligheten är alltid kontinuerlig och sammanhörande, skuggan kan inte finnas utan ljuset, men vi människor måste dra gränser och därför styckar vi upp världen i ömsesidigt uteslutande kategorier. Att problematisera dikotomin manligt kvinnligt skulle t.ex. kunna innebära att, istället för att studera hur "manligt" och "kvinnligt" konstrueras i våra diskurser, diskutera varför vi har ett behov av att göra en sådan skarp uppdelning till att börja med. Och detta innebär, nota bene,
inte att utgå från att slutsatsen är negativ, att vi
inte behöver dikotomin. Det innebär bara att man gör dikotomin till ett problem -- att man
problematiserar den.