Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Eller om man ska vara riktigt petig, så handlar det egentligen om "extinction of the unfit". Evolutionen är egentligen inte en rörelse mot det som är lämpligare, den är en rörelse bort från det olämpliga. Detta är viktigt, eftersom det skapar en större spridning, och därmed bättre möjlighet att någon överlever när villkoren ändras.För det andra tror jag mig veta att det påvisats många gånger om att evolution inte handlar om "survival of the strongest", utan "survival of the fittest".
Tex var de tidiga däggdjuren rätt värdelösa kritter som var rätt misslyckade jämfört med dinosaurierna, en evolutionsmässig balans på gränsen till avgrunden. Sedan kome det en meteorit som ändrade spelreglerna, och helt plötsligt var de kungarna, medan dinosaurierna var borta. Hade alla utvecklats åt optimalt håll så skulle alla gått dinosaurievägen, och det skulle inte funnits däggdjur som bygger V8-or idag.
Hmm, det där skulle man kunna göra något spel av... Kanske ett spel med kort där man har ett antal djurarter, vilka man sedan varje runda ska kombinera för att skapa en ny art med egenskaper som är en kombination av de arter man har. Ungefär som i Flux så ändras dock spelreglerna under spelets gång, vilket antingen lägger restriktioner på vissa egenskaper ("kallblodiga har det svårt, deras egenskaper får inte användas vid fortplantning", "Storlek rular, mastodonter får föröka sig en extra gång", "Istid, kallblodiga dör ut", "Stora vattenlevande rovdjur svälter och dör ut"). Antagligen skulle man lägga upp det så att varje art dels har aktiva egenskaper, men också potentialer som man kan göra aktiva om man korsar två arter med samma potential. Aktiva egenskaper påverkas av omständighetsändringarna, passiva gör inte det, de motsvarar bara en arts potential att tex få en större avkomma.
Vinnare är naturligtvis den som vid spelets slut har flest levande arter.
Det är nog dags att överdosera på naturhistoriska dokumentärer med anteckningsblocket i handen...