Nekromanti SH:I2 - eldlansar

Krille

Super Moderator
  • Hur mycket krupp får folk av att det inte finns de konventionella vapnen?
  • Hur mycket teknobabbel behövs läggas ner på för att förklara varför konventionella vapen inte finns?
  • Hur mycket energi behövs läggas ner på att finna eller skapa vapen som fyller dagens konventionella vapens roller?
  • Samt, viktigast av allt, är det en cool idé?

Nightowl

Champion
"Hur mycket krupp får folk av att det inte finns de konventionella vapnen?"
Jag vet inte om jag är folk, men annars inget alls...

"Hur mycket teknobabbel behövs läggas ner på för att förklara varför konventionella vapen inte finns?"
Uhm... inte särskilt mycket.

"Hur mycket energi behövs läggas ner på att finna eller skapa vapen som fyller dagens konventionella vapens roller?"
Där tycker jag det bör finnas några motsvarigheter till annat än... eldlansen är väl ett gevär, ungefär. Finns det ingen som behöver bära med sig ett bekvämare vapen (eldsdolk?) motsvarande en pistol? Långdistansvapen? Jagar folk? Jagar folk STORA saker? Finns det något man kan använda om man inte vill ha ihjäl folk (det kanske man vill jämt?)?

"Samt, viktigast av allt, är det en cool idé?"
Asså, det där om att det inte finns några dumma frågor... :gremwink:

Erik

Krille

Super Moderator
"Finns det ingen som behöver bära med sig ett bekvämare vapen (eldsdolk?) motsvarande en pistol?"

Nä, folk är civiliserade. De kan slå eller sparka ihjäl varandra utan vapen. :gremwink:

"Jagar folk? Jagar folk STORA saker?"

...förutom ett och annat jaktskepp så är det väl inte så mycket man jagar. Och jaktskepp jagas som bekant av andra jaktskepp... :gremwink:

"Finns det något man kan använda om man inte vill ha ihjäl folk (det kanske man vill jämt?)?"

Tja, till exempel...

...diplomati? Har du någonsin försökt prata med din opponent?
...judo? "Kast med liten japan" är en pyjamassport som heter duga.
...etikett? Världen skulle vara ett mycket bättre ställe om folk hade vett att uppföra sig.

Så, nog med oseriositeter. Jag har funderat på en hel del vad man behöver avståndsvapen till, och har väl kommit på någon form av slutsats att man har k-pistar, pistoler, gevär, ksp mm för att de löser ett problem. Pistoler och k-pistar klarar av att ha ihjäl folk nära och i trånga utrymmen. Gevär klarar av att ha ihjäl folk på långt håll. Ksp används för understöd för en grupp genom att vräka iväg mycket eld på ett och samma område. Et cetera.

Vad jag mest är ute efter är väl någon slags bortförklaring framför allt till varför man inte använder k-pistar och pistoler för att ha ihjäl folk på kort håll i trånga utrymmen, samt vad man använder istället, under förutsättning att man nu har ihjäl folk på kort håll i trånga utrymmen alls. Stridskonster och samurajsvärd är coola, men räcker det? Elddolken gillade jag på så sätt, faktiskt. En annan idé som jag kom på just nu är ett slags... um... målsökande kastvapen, som kan dräpa fienden eller eventuellt nöja sig med att slå ut honom medelst chock, elstöt eller något liknande.

Kontentan är väl att jag är ute efter en annorlunda vapenfilosofi än den normala testosteronstinna "stort vapen, mycket ont, stort vapen bra". Göra folk civiliserade, helt enkelt.

Cybot

Mest spelbar
Liknande teknik kan appliceras på andra roller också, men jag funderar på att nöja mig med ett gruppunderstödsvapen som kräks ut jefligt mycket pjä över en yta (ksp-motsvarighet, med andra ord).

NEJ!!! Så snart du får automat vapen så blir det helt mindre heroiskt, något som Space Opera författare har fattat. Enkel skott gör det möjligt för hjältar att agera hjältemodigt utan att det blir löjligt så som Rambo.

Hur mycket krupp får folk av att det inte finns de konventionella vapnen?

Inte så mycket. Vapenfetishister får väl nippran men o andra sidan så har väl vapenfetishister inte så mycket att göra i en space opera?

Hur mycket teknobabbel behövs läggas ner på för att förklara varför konventionella vapen inte finns?

Ett par rader kanske. Något om det här är tekniken som finns för att tränga igenom rustningar. I och med att det är singelskott så har vapnet också en roll som närstridsvapen...osv.
Eller bara att det är det Traditionella vapnet helt enkelt.

Hur mycket energi behövs läggas ner på att finna eller skapa vapen som fyller dagens konventionella vapens roller?

Inget...Det är spaceopera och inte Phoenix Command.
Det är Teknosamurajer..eller hur?

Samt, viktigast av allt, är det en cool idé?

Japp.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
En annan idé som jag kom på just nu är ett slags... um... målsökande kastvapen, som kan dräpa fienden eller eventuellt nöja sig med att slå ut honom medelst chock, elstöt eller något liknande.

Star Wars Episode IV: "Set for stun" ... och Leia faller ner. Funkar väl bra i den värld du tänkt dig. :gremlaugh:

Vindhand

Myrmidon

Föga, men någon typ av litet diskretare vapen borde finnas även om det så är ett övervintrat projektilvapen. Tvåmeters-grunkor lämpar sig inte för fordonsförare och officerare vars primära uppgift inte är att slåss.

Hur mycket teknobabbel behövs läggas ner på för att förklara varför konventionella vapen inte finns?

Mummla om kvanttal spinn och nödvändigheten att ha minst två meter linjäraccelerator.

Hur mycket energi behövs läggas ner på att finna eller skapa vapen som fyller dagens konventionella vapens roller?

Tja, du har redan karbinen, understödsvapnet och fordonsbestyckningen så du saknar bara minor, granater & eldhandvapen IMHO... Men det skadar inte att skrota dem om man är villig att fundera ut de taktiska implikationerna av det.

Mycket. Kan inte olika färger låta olika? Maffigt mysigt om folk dyker i skydd när ett speciellt högfrekvent tjutande hörs!

Krille

Super Moderator
"Star Wars Episode IV: "Set for stun" ... och Leia faller ner. Funkar väl bra i den värld du tänkt dig."

...förutom att stormsoldaten använder ett pistol/k-pist-liknande vapen.

Vindhand

Myrmidon
En sak till

Om man ger dem en viss tröghet mellan skotten så slipper man massa "nedhållande eld"-fjuppande som inte är coolt eller snyggt.

Om man ger dem en _minimiräckvidd_ (som torpeder) slipper man att folk försöker använda dem i närstrid. Magnetfältet kanske behöver 10 meters virituell accelerator framför pipan eller något. Mål närmare än så får dem att säga fjutt och överladda ett par minuter framåt :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: En sak till

"Om man ger dem en _minimiräckvidd_ (som torpeder) slipper man att folk försöker använda dem i närstrid. Magnetfältet kanske behöver 10 meters virituell accelerator framför pipan eller något. Mål närmare än så får dem att säga fjutt och överladda ett par minuter framåt"

Det där var en verkligt råkool idé! Det skulle också kunna förklara varför det inte används avståndsvapen inomhus - svärd och stridskonst är helt enkelt mer effektivt. Sen får man väl skylla på tradition eller ren slump att ingen har återuppfunnit krutvapen igen. :gremwink:

Nightowl

Champion
Eldlansar i närstrid

De kan ju förstås vara användbara i närstrid ändå - de kanske är så stadigt byggda att man kan klubba folk med dem.

Så vad man nu har istället för poliser kan knata omkring med två-meters batonger. Vanligt bus ger man batong; blir det farligt skjuter man på dem.

Min japan-fu är för kass för att jag skall komma ihåg vad en sådan där stridsstav (?) heter, eller den kanske bara finns i ninjafilmer. :gremwink:

Erik

Nightowl

Champion
Elddolk

En elddolk (eld-dart?) kan vara utformad som, säg, en solfjäder eller något annat flådigt. Mitt emellan en kommando-batong och en solfjäder.

Den kan kasta ut en kort stråle för extrem när-avståndsstrid; den bärs av, eh, ädlingar och dylikt, och av offciella personer som kan behöva vara beväpnade (polisbefäl? tullare?). Den är minst lika mycket en statussymbol som ett vapen.

Extremt flummigt, ursäkta...

Erik

Feliath

Swashbuckler
Re: Eldlansar i närstrid

Min japan-fu är för kass
Min är starkare :gremgrin:

Antingen tänker du på en bo, alltså en tvåmeterspinne i ek, eller så tänker du på en jo, en kortare pinne. Du skulle kunna mena en tetsubo också; det är en sorts järnförstärkt och ofta knölig klubba.

Feliath

Swashbuckler
"You don't want to sell me deathsticks..."

Jag får ingen alls, jag blir förmodligen bara road/impad om det inte är Toonvapen i ett allvarligt spel. Men jag får alltid höra att jag inte beter mig som folk :gremgrin:

Tja, jag är i alla fall högtolerant. För min del behövs bara "de passar inte in i stämningen". Det känns som om det har blivit lite fel om man plötsligt kastar sig in i tekniska beskrivningar i en space opera (se också: Midi-Chlorian Disaster), och utanför spel har väl spelarna inget behov av att veta det? Litar de på ett rollspel som tillförlitlig källa till kvantfysikfakta har de nog andra bekymmer :gremwink:

Ingen alls. Känns det inte mer främmande och äjlijen-igt om det inte funkar som man är van vid?

Jodå, men den känns plankad av Stargate :gremwink:

Apropå stun-grejen nedan: kan inte stavarna ha en kort vridbar sektion mitt på som växlar mellan "Bedövning" och "The bread says TOOOAAST", och så är dödsstrålarna rödorange och säger "pjä", medan stunstrålarna är gröna och säger "pju"?

Krille

Super Moderator

"De kan ju förstås vara användbara i närstrid ändå - de kanske är så stadigt byggda att man kan klubba folk med dem."

...vilket faktiskt är ett rätt bra skäl till att bygga dem två meter långa. Då kan man dessutom ha en sån där cool specialeffekt på dem som i Stargate. Ska man slå med dem så är det en två meter lång pinne med en klump i var ände. Ska man skjuta så säger det kaklonk-WHUUUMP, ena änden öppnas (med rotoscopad effekt) och en mynning visas. Sen kommer pjä:na flygande!

Nightowl

Champion
Re: "You don't want to sell me deathsticks..."

Apropå stun-grejen nedan: kan inte stavarna ha en kort vridbar sektion mitt på som växlar mellan "Bedövning" och "The bread says TOOOAAST", och så är dödsstrålarna rödorange och säger "pjä", medan stunstrålarna är gröna och säger "pju"?
Instämmer med föregående talare!

RP: 'De skjuter Röda Skott! Man vill se oss Döda!'

(Melodramat blir förstås värre om man istället har:
RP: De skjuter Skott som Säger Pjä-pjä-pjä-pjä ! Man vill se oss Döda!')

Erik

Krille

Super Moderator

"(Erik kanaliserar sin inre tolvåring) Som man kan snurra så där fräckt, whoosh whoosh whoosh!"

...jag tror du har greppat miljön. :gremwink:

In med samurajsvärd, söta flickor i kimono och svärmar med jaktskepp som dogfightas i närheten av kilometerlånga slagskepp modell bepansrad igelkott med ståfräs, så tror jag du har det.

Storuggla

Champion
Det där verkar ju äppelpaj ju. Stor otymplig stavgrunk att panga med, det låter fint. Sen om det inte, vilket det verkar som i inlägg nedanför denna, finns mindre varianter utan man tvingas ta till svärd, tomma handen eller rent av tala med lede fi (hemska tanke!) så är det finfint.
Sen varför det inte finns normala pangpang-vapen? Tja, i rymden är det ju inte svårt att motivera, vacum utanför skrovet och skrovet gillar inte små hål av metall typ... Fast på planeterna? Ja, sociala faktorer skulle jag gissa. Vad fasen skulle en grupp samurajer tycka om pangpangbössor som vilken bonnläpp som helst kan använda och rent av besegra honom med?

Storuggla, lätt osammanhängande