Nekromanti SH:I2 - eldlansar

Mask_UBBT

Hero
"Hur mycket krupp får folk av att det inte finns de konventionella vapnen?"

Beror på vad du hävdar att det utvecklats från. Om du bara säger att de använder vapnet för att det är jättebra kommer jag få eksem. Om du däremot ger någon form av historia bakom det, och kanske drar en paralell eller två mellan gamla vapen och konflikter, då kan jag kpa det. Jag kan exempelvis köpa att människor i framtiden skulle ha någonting i stil med blasters, men jag kan inte köpa att någon som inte genomlevt den sena renässansen och tiden efter skulle ha det...

"Hur mycket teknobabbel behövs läggas ner på för att förklara varför konventionella vapen inte finns?"

Inte ett skit. Om vapnen inte finns så har de förmodligen aldrig funnits, och då är det inte aktuellt att ens nämna dem. Det blir lite som att säga "Har står INTE ett träd" eller något.

"Hur mycket energi behövs läggas ner på att finna eller skapa vapen som fyller dagens konventionella vapens roller?"

Fråga dej själv om du anser att man verkligen behöver fylla dessa roller. Om man inte förstått eller accepterat att ett skott i huvudet är dödligt så kommer man givetvis inte böra använda vapen som är utformade för att skjuta folk i huvudet(snipervapen t ex)...

"Samt, viktigast av allt, är det en cool idé?"

Här åberopar jag rätten att säga "Mja". Känns lite gammalt, om du frågar mej. Om jag var du skulle jag se in i möjligheten av hi-tech-kedjevapen. Det skulle nog vara jävligt kool, om du frågar mej...

/Mask - har infört en egen version av ett japanskt kedjevapen i Sisu...

Mask_UBBT

Hero
förresten;

Vaför skjutvapen?

Jag menar; jag har alltid gillat när man haft förmågan att skapa något, men vara inte gjort det, eftersom det är ohederligt eller "fult". I SH tror jag det skulle passa bra...

Som britternas inställning till Ubåtar under början av 2a världskriget. Hade hela den västerländska kulturen tyckt så om armborst

... undantageet skulle kanske vara pilbågar, men varför börja med en massa andra avståndsvapen egentligen? Varför inte utvecka pilbågen till nivåer vi aldrig gjorde?

/Mask - som gillar saker som inte påminner mycket om någonting...

Rising

Vila i frid
Först vill jag bara säga att de tankar som redan lagts fram i tråden (torpedlaser och gröna pju-bedövnings-strålar) har varit skitbra.

"Hur mycket teknobabbel behövs läggas ner på för att förklara varför konventionella vapen inte finns?"

Jag skulle gärna vilja se en förklaring till varför det inte finns krutvapen. Den får gärna vara dålig, men någon förklaring vore ändå bra. Annars är det lätt hänt att rollpersonerna tar några fyrverkeripjäser och försöker bygga sina egna krutvapen.

"Hur mycket energi behövs läggas ner på att finna eller skapa vapen som fyller dagens konventionella vapens roller?"

En hel del, tycker jag. När det gäller handeldvapen så tycker jag att de med fördel kan bytas ut mot häftiga ninjavapen såsom shurikens, blåsrör och diverse kastpilar. (eller sådana där pilar som en av tjejerna i Enter the Dragon har; hon håller upp pilen (en liten metallnål med en fjädertuss i bortre änden) framför ansiktet och blåser iväg den, fullträff rakt i ett ivägkastat äpple, som landar hos Bruce Lee. Hur coolt som helst.) Fördelen med den typen av vapen är att de kan döljas på kroppen och maskeras som hårnålar och liknande. Krutvapen är skrymmande och fyller ingen praktisk funktion, således är de bara krångliga och otympliga i ett universum där folk kan behärska ninjavapen med samma skrämmande effektivitet som på våra ninjafilmer.

/Riz

Mask_UBBT

Hero
"Jag skulle gärna vilja se en förklaring till varför det inte finns krutvapen. Den får gärna vara dålig, men någon förklaring vore ändå bra. Annars är det lätt hänt att rollpersonerna tar några fyrverkeripjäser och försöker bygga sina egna krutvapen."

Fo'ur hade väl ingen vulkanisk aktivitet? eller? Och är inte vulkanisk aktivitet ett krav för att svavel ska vara tillgängligt? och är inte tillgång till svavel ett krav för att krut ska uppfinnas?

/Mask - frågar :gremconfused:

Feliath

Swashbuckler
Små coola pilar [OT]

...sådana där pilar som en av tjejerna i Enter the Dragon har...

Antingen pratar du om Fukimi-Bari, vilket är det japanska namnet för en sorts pilar man i stort sett spottar, eller så är det en vanlig blåsrörspil som hon skjuter genom att substituera röret med sin hand.

Inte för att jag vet hur det är relevant... :gremblush:

ripperdoc

Myrmidon
Varför inte säga att konventionella eldvapen, eller motsvarande, blev oanvändbara på grund av en teknisk uppfinning? Med lite teknobabbel kan man då förklara varför specialbyggda närstridsvapen fungerar bättre.

Kanske uppfanns ett kraftfält som lätt klarar av att stoppa föremål med liten massa (en typisk kula), oavsett rörelseenergi? Men att skölden av tekniska skäl itne har en chans mot tyngre grejer, ex. ett större närstridsvapen. Det gör ju inget heller om ex. denna eldlans skulle vara mkt tung, eftersom man kan bygga in anti-gravitation. Detta kan man dock inte göra i kulor, eftersom de är för små. Vips så blir alla vapen som bygger på principen "små föremål i hög hastighet" oanvändbara och försvann förmodligen snabbt.

Ta även chansen med helt nya vapenkoncept, som "specialvapen" vid sidan om dessa närstridsvapen du redan föreslagit. Exempelvis användande av kraftfält, eller pillande med "hjärnvågor" och liknande. En annan intressant sak, om vi talar om teknoninjor, vore kraftfältsförstärkt obeväpnad strid. Man skulle då kunna tänka sig att två kombattanter kunde slåss med varandra på avstånd. En mojäng på kombattanten utsänder ett kraftfält, som kan användas både offensivt och defensivt. Genom att en dator eller motsvarande tolkar ens rörelser kan kraftfältet omformas och koncentreras mot vissa punkter. Detta tvingar motståndaren att med andra rörelser parera detta. Man skulle kunna få en scen där två smidiga kombattanter står 10 meter från varandra, med ett pulserande skimmer runt dem, och utför en dansliknande kamp mellan två kraftfält.

/RipperDoc - plötsligt intresserad av Space Opera

Krille

Super Moderator
"Jag skulle gärna vilja se en förklaring till varför det inte finns krutvapen."

En tanke som kan vara värd att fullföljas är att krutvapen redan var utfasade när Fo'ur koloniserades ca 2500 ekr och ersatta av energivapen (dvs sådana som säger "pjä"). När Fo'ur sedan kom att bli tekniskt avancerat igen så fanns det huvudsakligen mest energivapen kvar att ta inspiration av, så folk försökte bygga energivapen istället. Krutvapen kom man liksom aldrig att tänka på, eftersom det redan fanns en förebild som inte var krutvapen. Folk är remarkabelt opåhittiga ibland.

"När det gäller handeldvapen så tycker jag att de med fördel kan bytas ut mot häftiga ninjavapen såsom shurikens, blåsrör och diverse kastpilar."

Målsökande shurikens är ju faktiskt en riktigt cool idé.

Mask_UBBT

Hero
Blev förvirrad av det här ;

"Med åttio dagars omloppsbana borde Fo'ur vara en frusen boll på grund av avsaknad av vulkanisk aktivitet."

men jag hade glömt avslutningen;

"Men det skiter jag i."

/Mask - har ett gott minne, men är ganska virrig....

Nightowl

Champion
Målsökande shurikens...

En polare skrev ihop en SF-kampanj som använde moddade Drakar-regler någon gång på 80-talet. Där fanns små kast-diskar som såg ut som en kaststjärna av hårdplast: man tryckte in en knapp mitt på för att aktivera dem, och sedan exploderade de vid impact.

Sedan fanns det en larv-kass SF-.rulle om aliens som pumpar folk fulla med heroin för att sedan stjäla deras nervsubstans som tydligen är värst knarket på deras hemvärld; de där alien-langarna använde mycket kraftfulla 'målsökande shurikens'.

Erik

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Målsökande shurikens... (ot)

Sedan fanns det en larv-kass SF-.rulle om aliens som pumpar folk fulla med heroin för att sedan stjäla deras nervsubstans som tydligen är värst knarket på deras hemvärld; de där alien-langarna använde mycket kraftfulla 'målsökande shurikens'.
I Come in Peace, kanske? Och visst var den larv-lass :gremsmile:

Nightowl

Champion
Han menar kanske att med åttio dagars omloppsbana skulle det inte bli någon vulkanisk aktivitet, och det skulle göra planeten mycket kallare - men det skiter han i, så det finns vulkanisk aktivitet.

Eller?

Erik

Mask_UBBT

Hero
ungefär så tolkade jag åxå det, men det här sas för ett ganska bra tag sen, och allt som dök upp i huvvet var
"Fo'ur... ingen vulkanisk aktivitet", typ...

/Mask

Mask_UBBT

Hero
"Målsökande shurikens är ju faktiskt en riktigt cool idé. "

Återigen, jag tycker du ta det lungt med avståndsvapnen. Närstrid i sci-fi-miljö är ju så ohyggligt mycket tuffare än i andra genrer, och garanterat mindre uttjatat än att skjuta ljusstrålar och målsökande porjektiler...

/Mask - gnälltant

Krille

Super Moderator
"Han menar kanske att med åttio dagars omloppsbana skulle det inte bli någon vulkanisk aktivitet, och det skulle göra planeten mycket kallare - men det skiter han i, så det finns vulkanisk aktivitet."

Exaktamundo. Det står till och med i ett stycke om vetenskapliga knasigheter i Skymningshem.

Krille

Super Moderator
"Återigen, jag tycker du ta det lungt med avståndsvapnen. Närstrid i sci-fi-miljö är ju så ohyggligt mycket tuffare än i andra genrer, och garanterat mindre uttjatat än att skjuta ljusstrålar och målsökande porjektiler..."

Fast målsökande närstridsprojektiler är ju inte så vanliga, åtminstone inte på film, eftersom det är mycket lättare att rotoscopa in ett "pjä" än att tricka in en målsökande grunka. Eller var åtminstone, innan CGns inbrott i filmskapandet.

Hur som helst, målsökande projektiler har en fördel - de går att blockera eller hugga av i luften med ett närstridsvapen, utan att behöva rotoscopa in ett surrande energifält kring klingan. Tänk er scene, plötsligt surrar det till i luften och en rymdsamuraj i kimono med massor med band i håret ropar "Shuriken!!!", drar sitt svärd och kapar en flygande teknisk appagrunk med massa vassa spetsar i en och samma rörelse. I nästa sekund de-cloakar en svartklädd ninja med ljusförstärkare ur tomma luften...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
SciFi med närstridsvapen, need i say more ?

Alltså...
Science Fiction med närstridsvapen visar verkligen att denna SciFi är absolut inte "Hård"-SciFi. Utan snarare rymdopera, och det är ju det som du siktar på med andra imperiet.

Personligen tycker jag att det är otroligt stämningsskapande, episkt, snyggt och snyggt att använda nygammla vapen. Visst, det är ett Katana, men det innehåller naniter som skarpslipar det om och om igen.
Visst, det är en pilbåge men pilspetsarna är skarpa nog att skära igenom stål, och bågen har ett kikarsikte från bortre helvetet.
Visst, det är Bo, men den ger elstötar när den träffar sitt mål...

Osv. En slags nostalgisk patriotism som gör att man vägrar byta bort sina gamla vapen, men man måste förbättra dom för att kunna slåss på dom nya villkoren.

Inte realistiskt, inte verklighetstroget, men så väldigt väldigt vackert.

Kör på det.

/Naug

Mask_UBBT

Hero
Fast målsökande närstridsprojektiler är ju inte så vanliga, åtminstone inte på film, eftersom det är mycket lättare att rotoscopa in ett "pjä" än att tricka in en målsökande grunka. Eller var åtminstone, innan CGns inbrott i filmskapandet.

Beror ju givetvis på hur du definierar en projektil. Lysande bluppar finns det många av. Jag menar; fotontorpeder etc... :gremtongue:

Just målsökande små metallgrejer skulle jag kunna acceptera utan större svårigheter, just eftersom det är små metallgrejer och inte små ljuspluppar. Det är även därför jag ogillar eldlansen. Vad den gör är ju att den säjer "pjä" och sen e det inget mer med det. Vad kan en samuraj göra åt det? Inte mycket. När det kommer till energivapen kan jag tänka mej den där grejjen som aiaten har i Jonny Mnemonic, men inte mer avancerat än så...

Tycker dock fortfarande att närstrid ska vaara så centralt som möjligt,, alternativt pilbågar/armborst eller något...

/Mask - som åxå hade tankar på ett rollspel med sci-fi samurajer förut, och som inte skulle ha någe emot att hjälpa till me SH2 på nån vänster... :gremtongue:

Feliath

Swashbuckler
Yakkies och tummar [OT]

När det kommer till energivapen kan jag tänka mej den där grejjen som aiaten har i Jonny Mnemonic

Det är inget energivapen, det är bara fulgjort i filmen (den har en novell som förlaga, om förtydligande behövs). Det är en monofilamentpiska (alltså, en molekyl bred och rakbladsvass) som han har byggt in i en cybertumme; yttersta leden är piskans motvikt. För att demonstrera detta kände filmmakarna av någon anledning att den behövde glöda, istälelt för att som i novellen bara få det att se ut som om hans tumspets svävade :gremsmile:
Jag kan i och för sig sympatisera med idén av det skälet att användaren kan vilja veta hur vapnet sträcker sig, så han inte kapar sig själv, men det verkade ju inte hjälpa :gremlaugh: