Nekromanti Skärmdump

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Ändrat skrivbord ...

Fast jag tror inte krank jämför med out of the box-XP utan med detta.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Fast jag tror inte krank jämför med out of the box-XP utan med detta.
Alldeles riktigt.

Det jag inte förstår är varför man tar out-of-the-box-XP och fyller skiten med ännu mer fulgräslig, systemkrävande grafisk lullull.

Jag har aldrig förstått begreppet "tråkigt" när det applicerats på datorprogram eller operativsystem. Operativsystem ska fylla en mycket specifik funktion - de ska göra det enkelt och smidigt att göra det man vill göra med sin dator. Starta spel och program, filhantera och administrera. Allt utöver det ser jag som komplett onödigt lullull. Om man har "tråkigt" får man väl dra igång ett spel eller nåt. Skrivbord ska inte vara "roliga".

Dante

Staff member

krank said:
Det jag inte förstår är varför man tar out-of-the-box-XP och fyller skiten med ännu mer fulgräslig, systemkrävande grafisk lullull.
Tja, i mitt fall tycker jag att Macens docka är en rolig och praktiskt grej – hence RocketDock. Ikonerna blir stora och tydliga. De genvägar jag har där är sådant jag använder i stort sett varje dag. Enkelt och snabbt att komma åt.

Google gadgets la jag till för att jag glömde att gå på lunch och gå hem för dagen när jag gömt aktivitetsfältets klocka. Och när jag lagt till klockan kunde jag lika gärna lägga till lite fler gadgets jag har nytta av. Gmail Icon visar om jag fått mail på mitt Gmail-konto; Scratch Pad är mycket praktisk som kom ihåg-lista; Calculator Gadget la jag till för att min sista reklamminiräknare pajat och jag faktiskt behöver en i mitt arbete; Weather Gadget – okej, den är väl mest en kul pryl.

Så för min del är det ett ytterst praktiskt skrivbord.

Dante

Staff member
RocketDock och Google Gadgets (NT)

NT = Nejonögon Tapetserar

krank

Tja, i mitt fall tycker jag att Macens docka är en rolig och praktiskt grej – hence RocketDock. Ikonerna blir stora och tydliga. De genvägar jag har där är sådant jag använder i stort sett varje dag. Enkelt och snabbt att komma åt.
...och jag tycker inte att den är tillräckligt praktisk för att ursäkta dess våldsamt störiga beteende (du vet, att man måste brottas mot ikoner som ändrar storlek och har sig).

Mitt alternativ för att lätt komma åt mina program:

Launchy. Jag trycker ner alt-enter, skriver de tre första bokstäverna på programmet jag vill starta, trycker enter, och så klart. Går mycket snabbare än att hålla på och pilla med musen, särskilt om jag dessutom måste brottas mot Mac-dockan.

Google gadgets la jag till för att jag glömde att gå på lunch och gå hem för dagen när jag gömt aktivitetsfältets klocka.
Det finns mindre systemkrävande alternativ som lägger klockan direkt på skrivbordet.

Gmail Icon visar om jag fått mail på mitt Gmail-konto;
Mitt Gmail-konto är kopplat till Thunderbird, och om jag skulle känna att jag måste veta precis när jag får in ett mail kan jag ha thunderbird igång i bakgrunden.

Calculator Gadget la jag till för att min sista reklamminiräknare pajat och jag faktiskt behöver en i mitt arbete;

Vad är problemet med Kalkylatorn?

Jag menar helt enkelt att man skulle kunna göra även ditt skrivbord MER praktiskt samtidigt som man använder MINDRE systemresurser.

Dante

Staff member

krank said:
Jag menar helt enkelt att man skulle kunna göra även ditt skrivbord MER praktiskt samtidigt som man använder MINDRE systemresurser.
Jag har systemresurser så det sprutar ur öronen, så det är inget problem. Dessutom tycker jag dockan är tuff.

I övrigt får du väl leva med att the krank way of doing stuff inte nödvändigtvis är vad alla vill ha.

Dante

Staff member

Linux: Orkar inte. Vet inte om alla de program jag behöver funkar.

Mac: För dyrt. Krångligt med blandade nätverk. Finns inget jag kan göra på en Mac jag inte kan göra på en Windows-maskin.

Bunny

Crazy like a fool
Punkt?

Ska vi nöja oss med att smaken är som baken och gå vidare, eller ska jag bryta ut detta till en egen tråd? (Meddela moderator)

krank

Jag har systemresurser så det sprutar ur öronen, så det är inget problem. Dessutom tycker jag dockan är tuff.
Men alltså.... Äh. Troberg vet vad jag snackar om när det gäller systemresurser, och vad gäller "tuff" så har jag redan sagt vad jag tycker om sånt.

Det får vara nog nu, tror jag.

//Krank, som nyligen tog bort sin sidomeny och funderar på att helt kapa startmenyn - han använder ju den ändå inte numera - hurra för launchy

Arfert

Facit

har en känsla av att du inte riktigt är uppdaterad om det där med blandade nätverk... har det både här på jobbet (35 personer och betydligt fler datorer) och hemma, och det funkar finfint.

Mac är inte dyrare än PC numera, det är en myt. Inte om man jämför likvärdiga burkar, och framför allt inte om man pratar livslängd. På jobbet använder jag en 6 år gammal mac, med Adobe CS3 och andra tyngre program, som Final Cut. No problem. Hemma har jag en LC från 1991 som jag kan köra Photoshop och Illustrator på... versioner från 2001.

..och visst kan jag göra samma sak på min PC som min Mac. Det tar bara längre tid, mer friktion med operativsystemet.

Angående Linux så går det säkert att jobba med, men det blir mer strul med standarder (som typsnitt)... har testat påde Gimp och Scribus..

Bunny

Crazy like a fool
Ämnet

Ni har slutat diskutera skärmdumpar, mina herrar.

Så avrunda den här deltråden nu.

krank

Mac är inte dyrare än PC numera, det är en myt.
Är det här början på ännu en "Mac vs Windows"- debatt? Har vi inte lessnat på sådana redan?

Men OK, fixar Mac att man själv går in och meckar och framförallt bygger ihop sin egen dator från delar (det är vad som gör mina egna PC-burkar billiga)? Att man uppgraderar hårdvara själv? Har de börjat med tvåknappade möss och hårdvaruknapp för att få ut CD-skivan?

//Krank, som har en kamrat med dator från -99 nångång som kör Photoshop CS3 utan problem. I Windows. (Så visst kan jag göra samma sak på Mac som jag kan på PC. Fast i många fall med sämre kvalitet (eftersom många program måste köras med Wine). Det tar dcessutom längre tid, eftersom operativsystemet motarbetar en och skapar friktion...)

Bunny

Crazy like a fool
Är jag osynlig?

Det är andra gången idag du, krank, fortsätter på en deltråd jag avrundat. Det ska inte vara någon mer diskussion i den här deltråden, starta en ny tråd istället.

krank

OK, igår hittade jag nåt som fick mig att bli riktigt glad - BBLean, Blackbox för Windows. Enkelt förklarat så slänger man ut hela Pyttemjuks interface till förmån för något annat. I det här fallet - min favvo-WindowManager för Linux.

Fördelar:
* Ingen startmeny
* Workspaces (i windows! Halleluja!)
* Drar mindre system (OK, 20 mb RAM kanske inte verkar mycket, men...)
* Plugin-baserat - du tar vad du vill ha och skiter i resten
* Lättskinnat - vem som helst kan skapa ett skin, och det finns massor därute - är det skins för fluxbox, blackbox eller någon annan *box så kan man använda skinnet. Själv kör jag med samma skin jag har på min server (där kör jag blackbox).

Sånt som kanske inte syns på skärmdumpen:
* Menyn ni ser kommer bara fram om jag högerklickar på skrivbordet.
* När ett program är maximerat, lämnar det ändå ett par pixlar "skrivbord" längst till vänster, för att jag ska kunna få fram just den menyn.
* Jag kan byta workspace genom att ha musen på skrivbordet och scrolla med musen.
* Alltihop laddar betydligt snabbare än tidigare.
* När jag trycker Alt-Space får jag fram en ruta där jag skriver typ "fire" eller "thu" eller "mir" och trycker enter för att starta Firefox, Thunderbird eller Miranda, respektive. Skitsmidigt, man slipper leta i menyer.

//Krank, lycklig

Troberg

Sinister eater
OK, igår hittade jag nåt som fick mig att bli riktigt glad - BBLean, Blackbox för Windows. Enkelt förklarat så slänger man ut hela Pyttemjuks interface till förmån för något annat. I det här fallet - min favvo-WindowManager för Linux.
Coolt!

Kul att veta i sammanhanget är att KDE4, dvs fjärde generationen (version är inte riktigt korrekt ord i sammanhanget) av KDE som släpps om en månad kommer att kunna köras som fönsterhanterare i Windows också (egentligen alla plattformar som har stöd för Qt (dvs http://en.wikipedia.org/wiki/Qt_(toolkit) , inte http://en.wikipedia.org/wiki/QuickTime )).

Jag vet att du tycker att KDE är lite för funktionsrikt, men för resten av oss så har det förlängt livslängden för Windows lite till innan Vista-trenden dödat det för alltid. Det är ju tyvärr så att man sitter med en packe egna Windows-program som ingen annan lär porta till ett seriöst OS...