Nekromanti Ska vi försöka enas om någon definition?

Krille

Super Moderator
Fiskeredskap

Är fiskarna dramtiska redskap då?
Nä, fisktankar är parter som vill nåt. Exempelvis äta upp din mat. Rollpersonerna är fiskar. Spelledarpersoner är fiskar. De onda kultisterna är ett pirajastim.

Det är klart, de kan användas som dramatiska redskap, men oftast inte. Grejen med en fisktank är att fiskarna har egna mål. Huruvida de får en dramatisk funktion beror mest på om fiskarnas planer stämmer överens eller korsar spelarfiskarnas planer.

Johan Granberg

Swordsman
Re: Narrativism

Trodde verkligen att det här skulle vara helt omöjligt att missförstå efter parallellen till modern/modernistisk. Kom igen, läs Dimfrosts inlägg en gång till.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Fisktank?

Här finns en liten artikel som jag skrivit om ämnet. Dessutom borde en sökning på just fisktank kunna generera en del intressanta trådar. I övrigt se Krilles kloka svar.

MrG

Swashbuckler

Om orden inte är samma sak, vad åsyftar narrativismen? Rent språkigt ser det ju ut som ett ord (/ism) byggt ordbalken narrativ? SAOL ger inget svar, jag tror jag hörde ordet först från Thorbjörn (minns jag rätt namn) i Köksmixer som var fett inne på alla typer av ismer för rollspelet rollspel och tror att det då menades syfta till begreppet narrativ.

Och varför folk blandar ihop det borde inte vara så svårt att uppfatta, kubism, en ism med kuber och vinklar, eskapismen, en ism om att fly (engelskans och jag förmodar arv från latin i escape), ateism (latinets ej och gud som ism). Har svårare att komma på ismer där ordet framför ism inte har med saken att göra (även om neodadaism är bizzart som begrepp).

EDIT;
Trodde verkligen att det här skulle vara helt omöjligt att missförstå efter parallellen till modern/modernistisk. Kom igen, läs Dimfrosts inlägg en gång till.
Såg Bastions post först efter mitt första svar. Fick söka en del efter Dimfrost inlägg; En hänvisning till GNSnarrativism eller om ni vill forgenarrativism och en liknelse om att morderims (något som var modernt när det skrevs under en viss epok) och modernt, där reonemanget byggde på att moderimsen inte bytt namn med tiden, så narratism borde därför kunna vara något annat än narrativt. Och självklart måste inte narrativismen hänga ihop med ordet narrativt, men folk verkar tro att det gör det och komemr nog fortsätta att tro det.

-Gunnar (läste för mycket kommunikation på universitetet)

Troberg

Sinister eater
Re: Fiskeredskap

Det är klart, de kan användas som dramatiska redskap, men oftast inte. Grejen med en fisktank är att fiskarna har egna mål. Huruvida de får en dramatisk funktion beror mest på om fiskarnas planer stämmer överens eller korsar spelarfiskarnas planer.
Fast de flesta definitionsförsöken just nu tycks fokusera på att spelarna har inflytande över handlingen snarare än fokus på dramatik.

Ytterligare ett exempel för min tes att vi behöver flera definitioner.

Johan Granberg

Swordsman

Om du inte ens har tänkt bemöda dig med att hålla koll på vad diskussionen handlar om, varför skulle någon av oss bemöda sig med att förklara det för dig?

Dimfrost

Special Circumstances

Narrativismen syftar ju just på forgeriktningen. Jag trodde det var uppenbart?

Återigen: modernistisk och modern. Två helt olika saker.

Narrativ (substantiv, betyder ungefär "berättelse" inom den gren av litteraturteorin som kallas narratologi) -- narrativ/narrativistisk (adjektiv, betyder "berättande")
Narrativism (substantiv, en sorts åsiktsriktning) -- narrativistisk (adjektiv, betyder "har att göra med narrativismen" eller liknande")

Låter detta vettigt?

Naturligtvis har ordet (narrativism) med ordstammen (narrativ) att göra, men kopplingen behöver inte vara enkel.

Edit: Och nej, det handlar inte om att namnet har förändrats med tiden. Modernistisk avser tillhörande en viss riktning. Dito kubism. Man blir inte kubist bara för att man ritar kuber, liksom.

/Dimfrost

Rosen

Myrmidon

de flesta definitionsförsöken just nu tycks fokusera på att spelarna har inflytande över handlingen snarare än fokus på dramatik.

Och därmed går väl fisktanken utanför bådadera? En fisktanksvärld finns och är på sina egna villkor (dramaturgiskt sett), men ger väl därmed inte RP:na mer inflytande än alla andra omkring dem.

--
Åke

MrG

Swashbuckler

Om du inte ens har tänkt bemöda dig med att hålla koll på vad diskussionen handlar om, varför skulle någon av oss bemöda sig med att förklara det för dig?
Jag försöker faktiskt hålla koll och komma med förslag. Som jag uppfattade nuvarnade trådstaren skulle det handla om definition av vad vi menar. Och jag försöker förespråka en linje om att ordet narrativism kan ha flera tolkningar och att det kan vara bra om man vill göra sig förstådd att vara tydligare men vilken innebörd man åsyftar. Sedan är jag gärna med på Walliums ursprungliga linje att vi gärna ska ha gemensamma begrepp, men jag föredrar om de är mindre lätta att missuppfatta och inte har gamla betydelser. Att låna ett begrepp från engelskan kan vara praktiskt, men om man märker att det ideligen missuppfattas eller behöver förklaras, skulle det kunna vara tydligare om man valde ett bättre förklarande begrepp.

-Gunnar (som fortfarande hade en 90-talstanke om narrativism i rollspel som betydde nått helt annat)

Troberg

Sinister eater

Och därmed går väl fisktanken utanför bådadera? En fisktanksvärld finns och är på sina egna villkor (dramaturgiskt sett), men ger väl därmed inte RP:na mer inflytande än alla andra omkring dem.
Nja, de har ju mer inflytande än i en traditionell rälsning, och rent praktiskt så är den ju normalt upplagd så att spelarna är i fokus för handlingen och därför också får större inflytande, även om det inte är en nödvändig del av konceptet.

Rosen

Myrmidon

rent praktiskt så är den ju normalt upplagd så att spelarna är i fokus för handlingen och därför också får större inflytande, även om det inte är en nödvändig del av konceptet.

Jag skulle nästan snarare betrakta det som en praktisk avvikelse från konceptet, men ok.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt

Alltså, vi hade inte behövt diskutera om betydelsen var alldeles självklar för alla. Men jag tycker ändå att det finns underlag för att enas kring någon slags grundstam, en grundläggande betydelse, som man sedan kan hänga på olika andra termer (typ pseudo-narrativistiskt, anarko-narrativistiskt eller vad helst annat som era kreativa sinnen kan komma på :gremsmile:)för att fokusera mer.

MrG

Swashbuckler

Narrativismen syftar ju just på forgeriktningen. Jag trodde det var uppenbart?
Om man är väl insatt i Forge - självklart
Om man inte vet något om Forge - självklart inte
Om man känner till Forge men inte valt att gå in på djupet - oftast inte (löst baserat på missförstånden här)
Om man drällde på konvent på 90-talet och hörde masa friformsismer - nog inte (den personliga orsaken)

Så språkig emperi, så verkar det inte alltid vara uppenbart :gremwink:

-Gunnar (verbalt stockkonservativ)

Dimfrost

Special Circumstances

Uppenbart eftersom vi har påpekat det upprepade gånger i den här tråden, alltså :gremsuck:

/Dimfrost

Gordeg

Hero

Nja, de har ju mer inflytande än i en traditionell rälsning, och rent praktiskt så är den ju normalt upplagd så att spelarna är i fokus för handlingen och därför också får större inflytande, även om det inte är en nödvändig del av konceptet.
Fisktank kan innebära att spelarna hamnar i fokus och får större inflytande, men det kan också innebära motsatsen eftersom de andra fiskarna inte väntar på spelarna utan rör sig utifrån sin egen agenda.

Gordeg

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fråga?

Vill ni att jag ska bryta ut fisktanksdiskussionen till en egen tråd? Den verkar vara på väg lite i sin egen riktning som inte nödvändigtvis överrensstämmer med den övriga tråden.

Jag kom bra att det kanske kunde vara en poäng att skriva ett inlägg som det faktiskt går att svara på. :gremblush:

Rosen

Myrmidon
Re: Fråga?

Varför ställa frågor i moderatorinlägg som det inte går att svara på..?
Edit: Just det. (-:

Själv tror jag inte det -- diskussionen kom väl främst med för att utröna OM fisktanksbegreppet är relevant i huvudämnets kontext eller inte, och det känns som den håller på att landa.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Fråga?

Vill ni att jag ska bryta ut fisktanksdiskussionen till en egen tråd? Den verkar vara på väg lite i sin egen riktning som inte nödvändigtvis överrensstämmer med den övriga tråden.
Jag tror inte det behövs. I den mån den fortsätter så kommer det antagligen att vara i termer kring narrativism i fisktanken, så det funkar nog bra som det är.

Johan Granberg

Swordsman

Alltså, vi försöker INTE definiera ordet narrativism. Det har vi aldrig försökt göra. Låt GNS ha sitt (ganska klumpiga) ord och definition ifred, det finns ingen mening med att skapa ytterligare förvirring genom att tillskriva det ännu en definition.

Troberg

Sinister eater

Låt GNS ha sitt (ganska klumpiga) ord och definition ifred, det finns ingen mening med att skapa ytterligare förvirring genom att tillskriva det ännu en definition.
Jag hävdar att det finns en mening med fler definitioner. En vis man skrev:

Min poäng är att definitioner och modeller är förenklingar av verklighet i syfte att göra den lättare att förstå. Alla sådana förenklingar tappar precision och har ett begränsat giltighetsområde. Se tex på olika modeller av ett flygplan:

* En målad skalamodell som ger en bra bild av hur planet ser ut.
* Högar av olika material som ingår i planet i korrekta proportioner talar om vad det består av.
* En ritning talar om vad man behöver veta för att bygga det.
* En matematisk modell gör att man kan provflyga det i en simulator.
* En kostnadssammanställning för bygget talar om hur mycket det kommer att kosta att bygga och hur arbetet behöver planeras.
* En beskrivning av dess historia ger en bild av dess inverkan på omvärlden.
* Intervjuer med piloter ger en personlig inblick i dess egenskaper.
* Bränsleförbrukningskurvor vid olika farter, laster och höjder talar om räckvidden och driftsekonomin.
* Servicemanualer talar om för mekanikerna hur de ska hålla flygplanet i luften.

Är dessa modeller rätt eller fel? Det beror på vad man behöver veta. Alla är rätt inom ett visst område, men alla är också fel utanför det. Varför kan man då inte ha en enda modell som klarar allt? Det har vi, den kallas verkligheten, och den är för komplex för att hantera i en tugga, så därför delar vi in den in olika småmodeller med begränsad giltighet.

Detta är anledningen till att jag tidigare sa att om en definition är bra så är flera bättre. Alla definitioner kommer, på grund av sin natur, att ha ett begränsat giltighetsområde. Flera definitioner, flera modeller, innebär att man utökar den totala täckningen och dessutom skapar överlappningar vilket ger oss möjlighet att välja den som passar bäst. Flera definitioner är inte bara bra, de är en nödvändighet om vi ska kunna hantera den verklighet vi försöker beskriva. Flera definitioner blir alltså ett självändamål.

Jag skulle alltså lätt kunna torpedera varenda definition av narrativism som läggs fram. Innebär det att det inte finns någon definition som håller måttet? Nej, naturligtvis inte, det innebär bara att det inte finns en enda definition som förklarar allt, och att man måste ha flera definitioner för att hantera hela komplexet.

Har man bara en hammare i sin verktygslåda så är man väldigt begränsad i vad man kan bygga. Vad värre är är att man lett leds in i ett tänkande att allt löses genom att man bankar på det. Genom att komplettera verktygslådan med en såg, en packe skruvmejslar, en vinkelslip, en svets, några filar, några grispittar, en borrmaskin, en talmeter, några olika tänger, en lödpenna och en vinkelhake så utökar man inte bara vad man kan göra, man vidgar också sina vyer.