Nightowl
Champion
Re: Narrativism
Avsaknad av hinder är ett nödvändigt men inte ett tillräckligt krav.
Erik
Avsaknad av hinder är ett nödvändigt men inte ett tillräckligt krav.
Erik
Åh, vilken underbart simplistisk approach till terminologi. Låt oss se om vi kan tillämpa den:Narrativt spel borde bli berättande spel?
Nejdå, jag gillar den. Jag säger bara att vi behöver fler definitioner.Alla gillar Dantes definition. Till och med jag och Dimfrost, som vanligtvis kokar av hat mot världsalltets varje beståndsdel.
Utom ett par haverister.
En av de senare är Troberg.
Men det löser man lätt med fler definitioner.Och Dantes definition är: Ett narrativt spel är ett spel som har regelelement som aktivt stöder att även spelarna är med och formar berättelsen
Fast personligen tycker jag att ett narrativt spel också skulle kunna vara:
-ett spel som aktivt stöder att även spelarna är med och formar berättelsen
-ett spel som har regelelement som aktivt stöder och formar berättelsen
-ett spel som underlättar för berättelsens flyt (som jag tror var det Tomas menade)
-ett spel som har regelelement som aktivt stöder att spelarna formar berättelsen
-ett spel med fokus på historierna snarare än karaktärerna
-och säkert en bunt till saker
Men som Dante formulerade det är det en uteslutande definition, och jag håller inte med om allt den tar bort.
Nja, jag har kommenterat flera av de definitioner som förts fram, och jag håller med om de flesta inom deras giltighetsområde. Är det inte att delta i diskussionen? Måste man ha en lösning på ett problem för att peka ut det?För att vara en man som tjatar väldigt mycket om definitioner så är du väldigt dålig på att faktiskt presentera några. Vilket medför att du egentligen inte deltar i den faktiska diskussion som de flesta andra i den här tråden bedriver.
Det är ju inte heller riktigt sant. Nu har jag inte läst hela tråden (och vill inte heller, den är monstruöst stor och består av en massa blaj om olika definitioner som folk inte kan komma överrens om) men....Det jag ville ha sagt från börjar var att fisktanken som metod visst bestämmer till en grad hur stort spelarinflytandet är, i och med att den baserar sig på ett mönster där spelledaren reagerar på spelarna istället för att bestämma ett händelseförlopp i förväg och styra spelarna igenom det.
... jag trodde att vi (eller ni, jag har väl inte varit så aktiv deltagare i diskussionen) försökte undivka att använda termen "narrativistisk" så att man inte skulle blanda ihop det med GNS-narrativism?Ett narrativistiskt rollspel däremot går lite längre, för att citera Dante ihopbakad med flera andra: »Ett narrativistiskt spel är ett spel som har element som aktivt stöder och uppmuntrar till att samtliga deltagare är med och formar berättelsen.«