*mitt i körkortsutbildning*
Själv gjorde jag precis nyligen slag i saken, och i skrivande stund har jag just tagit en paus från teoriboken. Jag påbörjade hur som helst en körkortsutbildning för ca 10 år sedan, men den rann ut i sanden (av olika anledningar). För ett par år sedan blev behovet av ett körkort dock alltmer uppenbart. Eftersom jag räknade med att jag redan hade en grundläggande färdighet i bilkörningens teori och praktik, så letade jag också länge efter s k intensivkurser.
Problemet med intensivkurser är (vad jag förstått) dels att det är högst individuellt hur många körlektioner man kommer att behöva ta på körskolan, liksom vilka möjligheter man har att köra privat. Och dels att regelrätta intensivkurser ofta anordnas ute i obygden (läs: utanför storstäderna), där trafiken alltså är betydligt lugnare! (Jag har exempelvis en arbetskamrat som bara haft körkort i ett par år - i Norrköping. När han ska köra här i Göteborg så blir det lätt väldigt svettigt!)
Fördelarna med en intensivkurs är givetvis att man inte lika lätt kan slarva bort utbildningen, även om man inte är helt motiverad. (Pengarna är redan betalda och tiderna bokade, så man får helt enkelt hitta motivationen.) Liksom att man slipper dra ut på körkortsutbildningen över månader och år. Den uppenbara risken är att man tappar sugen eller hittar på någon ursäkt. (Jfr regelbunden träning för en soffpotatis.)
Själv råkade jag på en lokal körskola här i Göteborg som är väldigt flexibla vad gäller tider. Därför har jag bokat upp sju dagar (läs: tagit ledigt sju arbetsdagar) och kör så mycket på skolan som möjligt under denna tid. (I praktiken 2-3 körlektioner om dagen, varvade med eget teoripluggande.) Tanken är att jag ska vara klar, eller så gott som klar, med körskolan nu på onsdag (jag började i tisdags), liksom att proven ska vara bokade på Vägverket.
Egentligen skulle jag väl behöva köra en del privat också, mellan körkortsutbildningen och uppkörningen, men det blir nog inte av p g a olika hysteriska skäl. Därför lär jag komplettera något under kvällar och helger på bilskolan istället. (De är som sagt flexibla i det hänseendet.)
Mitt tips till dig är alltså att du börjar köra lite lätt privat, mest för att slippa göra grunderna på bilskolan. Sedan bokar du så många körlektioner på så kort tid som möjligt. (Du kan säkert boka ett 20-tal på en gång, med option på ytterligare ett tiotal vid behov.) När det är gjort och uppkörning bokad, så fortsätter du köra privat - för att öva upp körvana och finslipa tekniken. Det blir alltså en slags intensivkurs, fast på vettigare villkor.
Vad gäller automatväxellåda så låter det mest dumt. Vänta i s f tills du verkligen behöver körkort och är fullt motiverad. Annars kanske du behöver sätta dig på skolbänken igen när du inser att du faktiskt inte lärde dig köra bil när det begav sig.
Lycka till!
/Baldyr, som även skriver om sin egen erfarenhet i sin blog (se länk nedan)