Nekromanti Skaffa körkort?

Storuggla

Champion
Jo, nu är det väl dags för mig att skaffa körkort. Jag vet bar ainte var eller hur. Jag har hört om folk som åker till någon plats i Dalarna eller Norrland och är borta i två veckor och sedan kommer hem med ett körkort i fickan, och jag har hört om de som suttit två år här i Stockholm och till sist fått ett.

Rent teoretiskt så är tvåveckorskurser inget problem för mig, eftersom jag har ett ganska flexibelt schema om jag bara varnar någon vecka i förväg. Jag vill ta kortskrället så fort som möjligt, så någon form av intensivutbildning låter semantiskt korrekt. Går det snabbare om jag tar ett kort endast för automatlådor (jag kommer aldrig skaffa en bil utan automatlåda ändå så...)?

Så, kan någon rekommendera en körskola/intensvikurs åt mig?

Storuggla, talar gaeliska med kaffet

Ost

Warrior
Gör dig själv och omvärlden en tjänst och släpp tanken på intensivkurs. Om du inte sedan tidigare övningskört en hel massa privat, så räcker ingen intensivkurs i världen för att du ska lära dig köra bil, på riktigt. Du blir istället en vilsekommen halmesyr och med all sannolikhet en trafikfara, särskilt om du ska köra i Stockholm eller andra trafiktunga orter.

Organ

Out of time, out of mind
Går det snabbare om jag tar ett kort endast för automatlådo
Nej! Gör inte det!!! Dels så kommer du att vara låst vid bilar med automat och kommer ofelbart att hamna i situationer när du är tvungen att säga "nej det gå inte för jag har bara kort för automat" varpå någonting kommer att skita sig grundligt, och dels för att det är en myt och typiskt "har inget körkort"-tänk att det skulle vara svårare att köra manuell växlad bil. Att lära sig köra bil är lika svårt/lätt oavsätt låda.

Att välja bilskola är heller inte lätt. Tyvärr så finns det flera oseriösa aktörer på marknaden som mest är intresserade av att mjölka eleven på pengar. Jag känner en bilskolelärare som ofta talar om hur illa det är ställt i branschen. Jag kan tala med honom och se vilken skola han skulle rekomendera. (Jag vet hur seriös han är och skulle lita fullt ut på hans rekomendationer i frågan.)

/Anders

Storuggla

Champion
"Dels så kommer du att vara låst vid bilar med automat och kommer ofelbart att hamna i situationer när du är tvungen att säga "nej det gå inte för jag har bara kort för automat" varpå någonting kommer att skita sig grundligt, och dels för att det är en myt och typiskt "har inget körkort"-tänk att det skulle vara svårare att köra manuell växlad bil."

Jag kommer likförbaskat vägra köpa en bil utan automatlåda, eftersom jag har fixa idéer. :gremgrin:
Dessutom har farsan en automatlåda, vilket skulle lösa ev. övningskörning med förläldrar-biten.

"Jag känner en bilskolelärare som ofta talar om hur illa det är ställt i branschen. Jag kan tala med honom och se vilken skola han skulle rekomendera."

Gör sålunda och vinn min eviga* tacksamhet!

Storuggla, lägger krabbor i spenat

<font size="1"> * = Med evig menar Storuggla "tills nästnästa helgfria tisdag". </font size>

Baldyr

Hero
*mitt i körkortsutbildning*

Själv gjorde jag precis nyligen slag i saken, och i skrivande stund har jag just tagit en paus från teoriboken. Jag påbörjade hur som helst en körkortsutbildning för ca 10 år sedan, men den rann ut i sanden (av olika anledningar). För ett par år sedan blev behovet av ett körkort dock alltmer uppenbart. Eftersom jag räknade med att jag redan hade en grundläggande färdighet i bilkörningens teori och praktik, så letade jag också länge efter s k intensivkurser.

Problemet med intensivkurser är (vad jag förstått) dels att det är högst individuellt hur många körlektioner man kommer att behöva ta på körskolan, liksom vilka möjligheter man har att köra privat. Och dels att regelrätta intensivkurser ofta anordnas ute i obygden (läs: utanför storstäderna), där trafiken alltså är betydligt lugnare! (Jag har exempelvis en arbetskamrat som bara haft körkort i ett par år - i Norrköping. När han ska köra här i Göteborg så blir det lätt väldigt svettigt!)

Fördelarna med en intensivkurs är givetvis att man inte lika lätt kan slarva bort utbildningen, även om man inte är helt motiverad. (Pengarna är redan betalda och tiderna bokade, så man får helt enkelt hitta motivationen.) Liksom att man slipper dra ut på körkortsutbildningen över månader och år. Den uppenbara risken är att man tappar sugen eller hittar på någon ursäkt. (Jfr regelbunden träning för en soffpotatis.)

Själv råkade jag på en lokal körskola här i Göteborg som är väldigt flexibla vad gäller tider. Därför har jag bokat upp sju dagar (läs: tagit ledigt sju arbetsdagar) och kör så mycket på skolan som möjligt under denna tid. (I praktiken 2-3 körlektioner om dagen, varvade med eget teoripluggande.) Tanken är att jag ska vara klar, eller så gott som klar, med körskolan nu på onsdag (jag började i tisdags), liksom att proven ska vara bokade på Vägverket.

Egentligen skulle jag väl behöva köra en del privat också, mellan körkortsutbildningen och uppkörningen, men det blir nog inte av p g a olika hysteriska skäl. Därför lär jag komplettera något under kvällar och helger på bilskolan istället. (De är som sagt flexibla i det hänseendet.)

Mitt tips till dig är alltså att du börjar köra lite lätt privat, mest för att slippa göra grunderna på bilskolan. Sedan bokar du så många körlektioner på så kort tid som möjligt. (Du kan säkert boka ett 20-tal på en gång, med option på ytterligare ett tiotal vid behov.) När det är gjort och uppkörning bokad, så fortsätter du köra privat - för att öva upp körvana och finslipa tekniken. Det blir alltså en slags intensivkurs, fast på vettigare villkor.

Vad gäller automatväxellåda så låter det mest dumt. Vänta i s f tills du verkligen behöver körkort och är fullt motiverad. Annars kanske du behöver sätta dig på skolbänken igen när du inser att du faktiskt inte lärde dig köra bil när det begav sig.

Lycka till!
/Baldyr, som även skriver om sin egen erfarenhet i sin blog (se länk nedan)

Organ

Out of time, out of mind
Jag kommer likförbaskat vägra köpa en bil utan automatlåda, eftersom jag har fixa idéer.
För ditt eget bästa borde jag omedelbums åka till högdalen och slå dessa idiotiska idéer ur skallen på dig med en rostig rubank! Tro mig när jag säger; DU KOMMER ATT ÅNGRA DIG! Att köra automat är en sak men att begränsa sig till att bara KUNNA köra sådana är ren idioti. Jag vet inte varför den möjligheten fortfarande finns. Av allt som ingår i färdigheten "köra bil" är växling en ytterst liten del. Betänk följande

1. Du kommer att få problem att hyra bil. Inte alla uthyrare har automatbilar och hos de som har det utgör de en liten del av bilparken, vilket innebär att du kommer att få svårare att få en bil du är nöjd med (om du även kan köra manuella bilar kan du välja och vraka, även bland automatmodellerna).

2. Du kommer att få problem att köpa bil. Automatbilar utgör en minoritet bland alla dem som rullar runt på sveriges vägar. Om du ska köpa bil får du helt enkelt färre att välja mellan. Sätt dig ner kolla igenom en tidning med bilannonser eller en av de många internetsidor som förmedlar sådana och räkna hur stor andel av dem rör automatbilar. Det enda sättet att få samma urval som bland manuella bilar är att köpa en sprillans ny.

3. Du kommer att få problem att låna en bil. Eftersom du inte har körkort har du antagligen inte tänkt på det men de flesta människor äger ingen automat. Kolla runt bland bilägarna i din närhet och du kommer märka att automatägarna är väldigt få (jag gissar på din far + en till). Av alla bilägare bland mina bekanta, släkt och vänner är det två vad jag vet som äger en automatväxlad bil och de utgör inte många procent.

4. Automatväxlade bilar är oekonomiska/miljöfarliga(re). På moderna bilar är visserligen skillnaden mindre men det är ett känt faktum att autmatbilar drar mer soppa. Dessutom är de inte lika slitstarka. Många äldre automatbilar har problem med växellådan på ett sätt som deras manuella polare inte har. På många modeller är den manuella lådan det sista som går sönder, ungefär samtidigt som dörrarna ramlar av av ålder.

5. Automatväxlade bilar går inte att frikoppla. Detta innebär att du inte kan bogsera den, inte kan rulla den, inte kan knuffa igång den.

Så jag ber dig; TÄNK OM!!!! Att du kan övningsköra med din fars bil är ingen giltig anledning för att du ska göra något dylikt. Fasen, du kan kan få köra med mig om det skulle knipa, jag har varit handledare åt flera aspirerande bilförare de senaste åren.

/Anders

Storuggla

Champion
"För ditt eget bästa borde jag omedelbums åka till högdalen och slå dessa idiotiska idéer ur skallen på dig med en rostig rubank! Tro mig när jag säger; DU KOMMER ATT ÅNGRA DIG!"

Öööh.. va? Jag säger att jag kommer köpa en automatväxlad bil och du går loss sådär? Jistanes. Jag har inte sagt ett jota om att jag automagiskt måste ta ett automatkort, bara att jag kommer köpa en automatbil. Det var bara en fråga. Jistanes...
Och var inte miljöaspekten lite fel kort att använda på mig? :gremgrin:

Storuggla, hatar skogarna

Storuggla

Champion
Handledarutbildning? Dubbelveteeff?

Nu såg jag att handledare, sådarna man kör privat med, måste ha en speciell utbildning numera. Rymdsparris också, de vill verkligen inte att man ska köra privat, det är ju fan heller att man får farsgubben att sätta sig i en bilskolebänk, som om han inte hade späckat schema redan... :gremshocked:
Well that puts a damper on things...

Storuggla, blöt hund i byxan

Baldyr

Hero
Exakt vad...

...jag tänkte när jag insåg samma sak. Jag tänker inte ens besvära någon i min omgivning med dylika dumheter. Risken är i så fall större att jag själv går handledarutbildningen (om fem år, när jag kvalificerar mig som handledare).

Det återstår för dig att hitta någon i din omgivning som redan har genomgått handledarutbildning. Annars blir det lätt väldigt dyrt med körkort. (Mitt tips är annars att du utpressar din far ekonomiskt. Om han inte ser till att gå utbildningen så får han lov att stå för den extra kostnaden för körkortet. :gremelak: )

/Baldyr

Quan'talis

Swashbuckler
Du får låna mitt! [nt]

I mycket gott skick, bara en tidigare ägare. Och folk som ser det kommer att bli så förbluffade av mitt finska personummer att de nte märker att det inte är du på fotografiet.

Storuggla

Champion
Re: Du får låna mitt! [nt]

"Och folk som ser det kommer att bli så förbluffade av mitt finska personummer att de nte märker att det inte är du på fotografiet."

Du menar att jag slipper anstränga mig att se Quan'talisk ut när jag blir stoppad av polisen då?

Storuggla, muskelkontroll

Dewil

Skrivbordsgeneral
Skaffa körkort, men skippa bilen

Körkort är praktiskt och kan vara användbart i tjänsten.

Bil, däremot, är dyrt++. Glöm det där med bensin, att bara ha en bil kostar dig tusentals kronor om året. Tänk nu på bensin för 13 kronor litern.

För summan det kostar dig att äga en bil kan du skaffa årskort i kollektivtrafiken. För summan det kostar dig att köpa en bil (kapitalkostnaden) kan du skaffa årskort hos SJ. Bensinpengarna du sparar kan du använda till att bjuda alla dina polare på bärs, eller nåt.

Bara folk som bor på vischan måste ha bil.

Dewil, våga vägra bil

Organ

Out of time, out of mind
Re: Du får låna mitt! [ant]

Och folk som ser det kommer att bli så förbluffade av mitt finska personummer
Och finska personnummer är speciella på vilket sätt då?

/Anders (nyfiken)

Quan'talis

Swashbuckler

Och finska personnummer är speciella på vilket sätt då?
De har formater dag-månad-år i stället för tvärtom. Förutsatt att svenska personnumer börjar med år-månad-dag, alltså. Det är ju möjligt att jag bara inbillat mig det, och i så fall får väl Gugglan förvirra polisen med sin charm och sitt blixtsnabba intellekt i stället.

/Q (inte född den åttioförsta september)

Foggmock

Myrmidon
Men, alltså. Han har rätt på precis varenda punktjävel. Det finns -ingen- anledning till att inte lära sig köra med spak. Kan du köra spakat kan du köra automat, men kan du bara köra automat kan du inte köra spakat.

Dessutom tror jag inte det finns ett "automatkort" och ett "manuellt"-kort. Personligen har jag, trots god tillgång, i större utsträckning kört andras bilar än min (och morsans) egen. Samtliga har varit spakade.

Allvarligt talat, vill du se ut som Paris Hilton i första avsnittet av Simple Life, när hon ska köra en gammal lastbil ut till en bondgård och bara "omgroffle spakbil jag fattar ingenting för jag är blånd"? :gremgrin:

Big Marco

Läskig
Nu får jag nog styra upp lite här... ,-)

Ndg trafikfara så har flera undersökningar konstaterat att antal moment en förare utför är ca 4x i en manuellt växlad bil jmf med automat. Detta innebär att mer tid går åt till saker som inte har med trafikuppmärksamhet att göra. Där är den manuella lådan sämre.

Automater inte kan frikopplas? Vad är det för nys - vad tror du att "N" står för på lådan. ,-) Medges dock att i paniksituationer så trycker jag fortfarande ned vänstern i golvet för en imaginär koppling än tänker på att föra upp pinnen ett jack (jag har kört i 13 år, sju första med manuell, därefter med automat och jag kommer för all framtid fortsätta med automat (speciellt som jag till 85% kör i stadstrafik) - MEN jag skulle ALDRIG ta ett körkort för bara automat - för alla de situationer med hyra/låna etc har inträffat. Bara en sådan sak som att hyra en lätt lastbil för flytt av prylar blir nästan omöjligt).

Moderna automater är närapå lika effektiva som manuella.

Fast nästa bil blir nog med sekventiell manuell låda (det är som en automat, nästan).

mmmm, nästa bil.... mmmmm....

Storuggla

Champion
"Men, alltså. Han har rätt på precis varenda punktjävel."

Ja? Han kan ha hur rätt som helst, det spelar ingen roll när han helt och hållet pratar förbi mig. Jag har redan femtioelva poster tillbaka köpt att automatlådekort är dumt, men att jag kommer köpa en automatväxlad bil, varvid han får tuppjuckssyndrom a la grande och börjar jiddra om hur dumt det är att skaffa automatkort.
Sure, visst, fina argument, men de är lite gamla. Han argumenterar mot något som försvann från förhandlingsbordet för flera timmar sedan. Ingen ska skaffa ett automatlådekort, det blev inaktuellt efter den andra eller tredje posten i den här tråden. Så släpp argumentationen om hur dumt det är att skaffa ett, det är borta. Överspelat. Done Deal. Shit, ni ser väl inte britterna sitta och gnälla på Beijing om att få tillbaka Hong Kong va?

"Dessutom tror jag inte det finns ett "automatkort" och ett "manuellt"-kort."

Jo, faktiskt. Det finns. Men det suger. Se?

Storuggla, svingar rädisor

Storuggla

Champion

"Förutsatt att svenska personnumer börjar med år-månad-dag, alltså."

Jupp År-Månad-Dag-Fyrasistanuffrorna. Sålunda går personnummersvalsen här i Svedala!

Storuggla, fiol och dragspel ingår

Arfert

Facit
AMEN. Själv har jag bara kört automat senaste 5 åren, (har haft körkort sen 1980) och är SÅ nöjd med det. Om inte annat får man en lugnare och mindre stressig körstil vilket är bättre för omgivningen. (annat var det när körde en Alfa Romeo med V6a och naturligtvis med manuell låda... DÅ var jag miljöbov...)

Sen misstänker jag att det där med miljöaspekten är felaktig, i alla fall vid blandad körning och stadskörning. då drar en manuellt växlad bil MULTUM mer.

Folk som kör mest i stan borde fundera på en mindre bil med automat. Så oberoende om man har automatkörkort eller vanligt. Och manuella lådor känns så... gammalmodiga.

Har aldrig någonsin behövt RULLA igång en bil. Skaffa ett extra startbatteri om det känns som en risk.

/Tomas (som ägt 9 bilar och haft 3 större bilmärken som kunder)

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, om jag skulle tagit kört idag så skulle jag absolut tagit nån intensivkurs. Kändes som det tog alldeles för lång tid när man tog det i vanligt tempo.

Men varför bara ta körkort till automatare ??
Om jag skulle vara du, så skulel jag ta för bilar med vanlig växellåda åxå. Man vet ju aldrig om man skulel vara tvungen att köra en med växellåda.