Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Tidshopp
För mig blir det inget awesomeness när det sker en gemensam plantering. För mig är det visionen hos spelledaren som triggar awesomeness. Det undermineras helt om rollspelet förutsätter att det inte finns en spelledare, att spelledaren fungerar på ett helt annat sätt än som demonregissören. Liksom, precis som med en bra film eller TV-serie är jag ute efter att få uppleva en vision hos en person - inte att själva diktera visionen. Vill jag kunna påverka narrativet? Absolut, men jag vill inte bestämma det. Då skapas inte känslan av planteringar, utan för mig blir det känslan av att man tar tillvara på saker som etablerats tidigare. Det är två saker som liknar varandra, men är väsenskilda saker. Det blir ingen Wow-upplevelse för mig på den andra, utan mer en känsla av "solitt arbete".
För mig kan inte vissa rollspel med sina regler och design ge mig vad jag vill ha. Ett långt kampanjspel där jag får uppleva en färdig berättelse som förändras och utvecklas på vissa nivåer av min karaktärs handling, men som samtidigt ger mig en högre upplevelse som formats av en persons vision. Jag är ute efter att få kicken av att få uppleva en idé (vision) från EN person som funnits där från början och som man byggt upp mot under en hel kampanj mot, ständigt med små teasers om det.
Men det här är väldigt off topic nu. Det torde snarare höra hemma under Han:s Skapa Awesomness-tråd istället. Någon moderator kanske vill bryta ur den här deldiskussionen?
Jo, det handlar väldigt mycket om spelstilar. Du kan göra LIKNANDE saker och få LIKNANDE resultat, men det är inte SAMMA sak.Sapient said:Men ärligt talat, det har inte ett dugg med spelstil att göra. I så fall - I think you're doing it wrong.
För mig blir det inget awesomeness när det sker en gemensam plantering. För mig är det visionen hos spelledaren som triggar awesomeness. Det undermineras helt om rollspelet förutsätter att det inte finns en spelledare, att spelledaren fungerar på ett helt annat sätt än som demonregissören. Liksom, precis som med en bra film eller TV-serie är jag ute efter att få uppleva en vision hos en person - inte att själva diktera visionen. Vill jag kunna påverka narrativet? Absolut, men jag vill inte bestämma det. Då skapas inte känslan av planteringar, utan för mig blir det känslan av att man tar tillvara på saker som etablerats tidigare. Det är två saker som liknar varandra, men är väsenskilda saker. Det blir ingen Wow-upplevelse för mig på den andra, utan mer en känsla av "solitt arbete".
För mig kan inte vissa rollspel med sina regler och design ge mig vad jag vill ha. Ett långt kampanjspel där jag får uppleva en färdig berättelse som förändras och utvecklas på vissa nivåer av min karaktärs handling, men som samtidigt ger mig en högre upplevelse som formats av en persons vision. Jag är ute efter att få kicken av att få uppleva en idé (vision) från EN person som funnits där från början och som man byggt upp mot under en hel kampanj mot, ständigt med små teasers om det.
Men det här är väldigt off topic nu. Det torde snarare höra hemma under Han:s Skapa Awesomness-tråd istället. Någon moderator kanske vill bryta ur den här deldiskussionen?