Nekromanti Skapa rollspel för tjejer? (nytt namn, samma tråd)

Radioaktiv

Hero
Harry S;n141176 said:
Det bör vi nog göra men vi bör nog lyssna ännu mer på de tjejer som inte spelar rollspel redan eftersom det är dem vi vill värva till bordsrollspelshobbyn.

Eh, jag menar inte att vi ska fråga alla tjejer i samhället utan de som i dag står utanför hobbyn men som är nyfikna på hobbyn. Vad är det som gör att de inte tar steget?

Min bästis, som råkar vara tjej, sade att det var för att det inte finns ett rollspel som handlar om dinosaurier. Hjälper det? Liksom, om hennes svar hade varit "inte nog med relations-blattenblä" hade jag nog blivit förvånad. Så hon fortsätter spela datorspel istället. (Fanns mer dinosaurier där verkar det som).

Eksem

Champion
Det är därför jag inte tror det inte är så meningsfullt att försöka hitta svagheter i utbudet (jag tror förvisso att det snarare finns brister i hur hobbyn kommuniceras än i utbudet, en snabb googling visar att det finns minst 35 mer eller mindre dinosaurie-fokuserade tabletoprollspelsproduker) genom att fråga enskilda potentiella spelare. Däremot kan man ju se att förändringar av utbudet i olika riktningar kan dra in nya grupper oavsett produktkategori. Så det är liksom inte så att "tjejspel är spel om relationer", utan kanske mer att "ett spel som Fiasco har större potential att dra in kvinnliga spelare i hobbyn än vad Dungeons and Dragons har" (exempel dragna ur luften).

Ram

Skev
Radioaktiv;n141764 said:
(Ram) "Jag håller helt med om att alla tjejer är individer, men om vi inte kan generallisera alls, hur gör vi då?"

Behandlar kvinnor som människor som vem som helst gissar jag? Eller va?

(Ram) "Settingen har jag inte landat ännu, men det skall vara en setting där man kommer att behöva mycket information och mycket hjälp. Att kunna spela politiskt spel och/eller sociala spel skall vara mycket viktigare än att slå folk på käften även om det skall finnas regler för det också. Det skall finnas mycket rörelse och dynamik och många pågående spel i världen. Superhjältar är både rockstjärnor och några man fruktar."

Men... gör du det för att du riktar spelet till tjejer? Det där om att det inte är så viktigt att slå folk på käften då. Och det där med att man kommer behöva mycket hjälp är till för att underlätta för nya spelare antar jag? Men då krävs det att man har en mer erfaren SL? Eller hur menar du?
Asså...

Jag har inte mycket att gå på. Jag vet att fler tjejer spelade vampire än något annat rollspel som åtminstone jag känner till. Vampire-scenen på mitten nittiotalet (vampyr-lajv samt vampyrscenarion på konvent) var nästan mer än 50% tjejer.

Jag vet också att rollspelsscenen i dag innehåller väldigt stor andel killar. Spelen som finns i dag verkar inte attrahera den stora massan bland tjejerna. Dagens spel, av olika anledningar, är inte bra nog på att attrahera tjejer.

Sedan vet jag vad jag har hört från allehanda folk, främst här på wrnu. Det är viktigt med aktiva kvinnor i ord, bild och innehåll. Jag har även själv lagt till min egna tro att spelet blir bättre om man helt eliminerar saker som kan spöka runt historisk korrekthet och rent fysiska skillnader mellan kvinnor och män.

Det är det jag försöker göra med super hero light-konceptet är att skapa ett intressant spel som hanterar så många som möjligt av problemen. Det skall inte vara något tjafs om att kvinnor inte kan vara soldat, brandman, borgmästare i en medeltida stad eller annat sådant trams. Alla är lika super light från början. Att göra settingen och reglerna socialt inriktad från början är både så som jag själv vill ha det och såsom jag ser på Vampire som jag försöker plocka lite russin ifrån.

Sedan så vill jag inte bygga ett tjejspel. Jag tror inte på det. Jag vill bygga ett spel där alla känner sig välkomna.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Radioaktiv;n141329 said:
Ha med exempel på annat än vita män i text och bild i böckerna. Undvik stereotyper och sexism. Sexigt kan vara okej i rollspel, men inte sexism, så håll det på lika villkor. Behandla kvinnor och alla andra som inte är vita cis-män som människor, genomgående. Inkludera kvinnor och icke-cismän i skapandeprocessen, som speltestare, illustratörer, skribenter. Inkludera. Ge plats.

Jag vet inte vad det är ni tror behövs? Tjejer är människor som alla andra. Individer. Vi är (oftast) inte utomjordingar.
Jag grunnade... kan det kanske vara så att många (män) blandar ihop "behandla på samma sätt som andra" med "behandla bra"? Och kanske till och med tycker att de ju visst behandlar cis-män och icke cis-män likadant (fast de inte gör det), och därför inte riktigt kan förstå diskussionen eftersom folk kritiserar deras verk (eller i alla fall säger att de borde göra framtida verk annorlunda) och när de frågar på vilket sätt de borde göras annorlunda så får de till svar (i sina egna öron) att de ska göra precis det som de redan gör (enligt sig själva).

Jag vet inte om det där blev tillräckligt sammanhängande för nån ska förstå vad jag menar.

Om jag tar mig själv som exempel så vill jag behandla alla på samma sätt oavsett kön, hudfärg och annat, och jag försöker verkligen. Jag är tyvärr inte riktigt där än, men jag närmar mig mer och mer för varje år som går. Man tycker att det vore lätt, men det dyker ständigt upp en massa småsituationer där man inser att man inte drar alla över en kam. Plus att det går trögt ibland när en tyvärr inte oansenlig andel av folket runt omkring en (både män och kvinnor) bestämt håller fast vid gamla inrutade könsnormer och försöker förklara för en att kvinnor och män fungerar helt olika. Lyckligvis känner jag också gott om folk som ständigt bevisar att eventuella skillnader hör individer till, inte kön eller något annat.

Poängen är i alla fall att jag idag ser att jag faktiskt behandlar folk olika beroende på just saker som kön även idag, på ren reflex. Men innan mitt "uppvaknande" (om jag får kalla det så) trodde faktiskt att jag behandlade kvinnor och män på samma sätt. Om någon då hade påpekat att jag var sexistisk så hade jag nog blivit rätt stött och inte förstått vad tusan de pratade om. Och fine, person till person var jag nog inte så illa. Men när jag ser tillbaka nu på saker jag _skrev_ då... låt oss säga att damsels in distress var vanligt förekommande och var långt ifrån det värsta jag hittade på.

Jag är inte helt hundra på var jag vill komma med det här inlägget, men som har påpekats om och om igen av dig (Radioaktiv), Åsa, Recca, W176, Cissi och säker flera andra jag inte kommer på på rak arm, så är ju "tricket" att bara se till att behandla cis-män och icke cis-män på samma sätt och ge dem samma utrymme (kanske rent av rätt mycket mindre utrymme åt cis-männen eftersom det känns som att "icke cis-män" är en mycket större kategori), och det här vet jag ju har sagts av er i många, många år (och det vet jag inte bara för att ni just har sagt det, utan för att jag har försökt ta till mig era tipps sen länge).

Så alla ni som inte riktigt känner att ni förstår det här i grund och botten enkla tipset, kan det kanske vara en idé att fundera på något i det här inlägget stämmer in på er också? Kan det kanske vara så att fast ni i grund och botten är rätt schyssta fortfarande behandlar exempelvis män och kvinnor lite olika utan att tänka på det? Och om ni inte gör det i er personliga kontakt och sociala umgänge, är det kanske så att ni ändå råkar göra det när ni skriver saker? För jag tror att för mig så tog det mycket längre tid att ändra mitt beteende när det kommer till skrift (när jag sitter ensam på kammaren och funderar) än vad det gjorde när jag umgicks med folk personligen, både i grupp och tuman hand. Och kom ihåg, att behandla någon "bra" (dvs i det här fallet något i still med "respektera och vara snäll mot") är inte nödvändigtvis det samma som att behandla någon på "samma sätt".

En kul övning skulle kanske kunna vara att ta något ni skrivit på sistånde, och byt (fysiskt) kön på alla personer som förekommer, rakt av. Blev det då någonting som blev konstigt? Tja... då kanske det är läge att fundera lite.

(Och ja, jag vet att det säkert finns fall där min lilla övning inte funkar överhuvudtaget, men det kanske kan ge en liten indikation)

Arfert

Facit
"ett spel som Fiasco har större potential att dra in kvinnliga spelare i hobbyn än vad Dungeons and Dragons har" (exempel dragna ur luften).
Du är nåt på spåren.

Übereil

Swashbuckler
Jag vill minnas att jag hört att tidiga (men tyvärr inte senare) White Wolf (som vi alla vet gjorde Vampire) gjorde en poäng med att deras spel skulle vara könsneutrala (dvs många aktiva kvinnliga SLPs, bra kvinnlig representation i bilder osv).

Übereil, just sayin'

Arfert

Facit
De senaste dagarna har jag gjort det som efterfrågades i flera inlägg: Frågat tjejer, i stället för att spekulera.

Har pratat med en hel del i närliggande hobbies, som cosplay. Personer som inte spelat rollspel, men är negativa till idén från början. De sa samma sak:

Drama och historier som handlar om relationer. Inte action i första hand. Och sedan genrer som ligger nära deras andra intressen.

(En reflektion: Vampire har tydligen funkat tidigare, och det spelet har just alla ingredienser som beskrivs ovan.)

Jag misstänker att trenden håller i sig om jag frågar fler.

Tack för mig, hoppas det har varit informativt.