Ram;n141604 said:
Jag håller helt med om att alla tjejer är individer, men om vi inte kan generallisera alls, hur gör vi då?
Låt mig ställa en (retorisk) fråga. Om du fick välja på ett spel där du porträtteras som:
A) Ett offer, sexualiserad, objektifierad och passiv, eller
B) I kontroll över ditt eget öde, en individ med många olika egenskaper, en handlingskraftig person
Vilket skulle du välja? Det är den enda generaliseringen du behöver göra. Behandla även kvinnor som människor. Utöver det kan det som du själv tar upp vara viktigt att tänka på representation. Så, i korthet:
1. Kvinnor behandlas precis som män, det vill säga som individer snarare än representationer för kön
2. Tänk på hur män och kvinnor framställs. Är kvinnor alltid offer? Gör om, gör rätt. Show, don't tell. Minns ett äventyr jag läste där en kvinna beskrevs som handlingskraftig och aktiv i beskrivningen till spelledaren, men det enda hon gjorde under äventyret var att sitta i en bur och vänta på att bli räddad.
3. Representation. Hur många kvinnor finns det i äventyret/ kampanjvärlden och vilka roller har de? Hur många män finns det i äventyret/ kampanjvärlden och vilka roller har de? Är makten jämnt fördelad både bland de som har makt och de som inte har någon makt?
4. Bildmässig representation. Återigen, subjekt, handlingskraftig, aktiv. Kolla in Lukas Thelins bilder för Western och för Ensamma Vargen. Ett gott steg på vägen mot att göra kvinnor delaktiga i spelvärldarna.
5. Val av kampanjvärld. Börjar du i änden där kvinnor historiskt sett knappt representerats? Hur beskriver du då deras representation? Kan du hitta ett sätt att göra ett rollspel där det "historisk korrekthet" till trots faktiskt finns utrymme för kvinnor att delta, och inte bara på undantag? Ännu bättre, kan du skriva en kampanjvärld där kvinnor har naturliga maktpositioner? Dragon Age RPG är ett bra exempel faktiskt. Chantryt styrs av kvinnor. Tempelherreorden är en blandad kompott, liksom Circle of Magi. Det är inte fel att låta kvinnorna ha lite mer makt än i verkligheten. Kvinnlig maktfantasi, remember?
I övrigt håller jag med Radioaktiv. Bort med tuttbilder och löjliga rustningar, fram med fler kvinnor i kampanjer, och gärna då inte som i till exempel Likstorm där tjejerna antingen är genomonda eller oskyldiga offer.
Jag tycker definitivt att du är på rätt spår Ram. När du är klar, så be tjejer i din omgivning att provspela och läsa och komma med åsikter.
Det är för övrigt en annan grej som gör mig deprimerad. När jag läser rollspel och ser att alla testspelare mer eller mindre är män. Bredda ert fokus lite.