Nekromanti Skapandet av ett nytt rollspel...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lysekoid said:
Verkar definitivt genomtänkt!
Jag har tänkt en del på det, så det hoppas jag =)

Lysekoid said:
Jag är inte för att skapa något som är jätte hårt knytet till spelvärlden. Mig spelar det ingen roll vilket regelsystem det är. Jag kanske har lite förkärlek för D&D, eftersom det är det enda som jag känner till då jag äger flera D&D och Forgotten Realms böcker.
Jag känner att du och jag är rätt mycket på samma sida här vad gäller regelsystem. Jag är inte helt förtjust i D&D, men det är en annan diskussion som är rätt irrelevant här.

Lysekoid said:
För mig är det tvärt om. Företagskontakter ingår i mitt jobb, så det svåra för mig hade varit att välja ett regelsystem och det lätta att ta kontakt med företaget i fråga för att ta reda på vad de kräver för att jag skall erhålla en licens till deras system.

Jag tror att ett regelsystem som folk redan känner till hade kunnat vara en bekväm utväg...
Ja, absolut. Jag misstänker dessutom att flera av de generiska systemen har någon form av ganska frikostiga licenser, där man typ får publicera listor och egna yrken och sånt men inte just "core mechanics", alltså inte hur man slår tärningar och så. har för mig att d20-licensen säger något i stil med att man får göra vad man vill men inte ha med skapandet/uppgraderandet av rollperson eller tärningsmekanik, typ.

Men om tanken är korta "tillpassningskapitel" för flera olika spel så spelar ju det mindre roll; folk får helt enkelt köpa reglerna separat.

Lysekoid said:
Hmm... jag skulle nog gärna vilka ta en titt på detta alternativ... om du är vänlig nog att peka mig i rätt riktning.
Jag skickar dig ett PM (det lyser en liten brevikon högst upp på sidan) om saken.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
http://www.the-newhorizon.com/rpg_roleplaying_info.php

Där har du reglerna för hur man bygger gubbar.

Jag blir inte klok på vad det är för spel dock. Framsidan pratar om mobil-program. Men av AP-kommentarerna på forumet så verkar det vara någon sorts rollspel med skrivna krönikor. Åas så tyder en del av formuleringarna på MMORPG.

Spelvärlden verkar vara en Final Fantasy-smakande korvtårta.

Det känns inte helt avlägset att wrnu-framträdandet är ett försök till viral marketing. Eftersom TS har spelets adress i sin profil, men inte vill prata om det utan om någon avlägsen D&D-expansion. Men men, jag hoppas jag har fel på den punkten och ser ett helt awesome nytt rollspel i butikerna lagom till GC.

Rising

Vila i frid
När det gäller regler så är det lätt att man villar bort sig, tar sig vatten över huvudet, eller att man siktar för högt. Dessa öden har drabbat många rollspelsmakare, i varierande grad.

Den enklaste angreppsvinkeln (som ändå inte är alltför anonym och färglös) är att utgå från ett flexibelt och lätt allroundsystem, men sedan lägga till några världs- eller genrespecifika detaljer för att lyfta fram just det som man vill ska vara viktigt och kännbart i just ens eget spel.

---

Skräckrollspelet Call of Cthulhu (som är ett av de allra äldsta rollspelen - och vars regler fortfarande håller och känns förvånansvärt stabila och passande till spelet) är ett bra exempel på det: Detta spel grundar sig i ett universalsystem som brukar kallas för BRP (=Basic Role-Playing; samma system som även låg till grund för de gamla svenska succéerna Drakar och Demoner samt Mutant, m.m.), men som pålägg så lade man till ett system för rollpersonernas förstånd - deras Sanity - som tog skada varje gång rollpersonerna fick övernaturliga eller oförklarliga upplevelser; och när ens Sanity var slut så hade ens rollperson blivit helt galen.

Grunden i BRP-motorn var så enkel, strömlinjeformad och flexibel att den kunde hantera alla vanliga situationer; men för att spelet skulle få lite personlighet och kunna användas för att berätta Lovecraftianska skräckberättelser så hade man också tillägget med Sanity-reglerna. Detta funkade utmärkt.

---

Att skriva en strömlinjeformad, flexibel regelmotor är väldigt enkelt. Detta skall man kunna klara själv, utan att behöva köpa in sig på någon befintlig licens. Det är ju typ bara en fråga om vilken slumpmetod man ska använda, vilken skala egenskapsvärden och svårighetsmodifikationer skall ligga på, samt hur egenskapsvärden eventuellt skall hänga ihop med varandra (= typ; på vilket sätt en intelligent rollperson skall ha lättare för att lära sig nya språk och andra kunskapsfärdigheter, än en dum rollperson). Men detta knåpar man lätt fram själv, genom att blanda lite från befintliga spel och modifiera till det passar en.

Mitt tips och min rekommendation är att ni försöker utgå ifrån någon sådan här enkel och flexibel grund; men att ni också bygger in mer färgstarka specialinslag för de delar som kan säga något speciellt för just ert spel.

Inte bara "vi har ett annorlunda magisystem än D&D" utan gärna något lite mer allmänt än så.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den odödlige kejsaren said:
Jag blir inte klok på vad det är för spel dock. Framsidan pratar om mobil-program. Men av AP-kommentarerna på forumet så verkar det vara någon sorts rollspel med skrivna krönikor. Åas så tyder en del av formuleringarna på MMORPG.

Att döma av http://www.the-newhorizon.com/aboutadventure.php så tycker jag att det helt enkelt verkar vara ett forumrollspel, som sedan utvecklats och spretar åt lite olika håll med grejer som tillhörande mobilspel och sånt. Lowtech-MMORPG, helt enkelt =)

Bunny

Crazy like a fool
Örnie said:
Ett bra sätt att testa (och samtidigt marknadsföra) ett nytt rollspel är att skriva ihop ett scenario som passar på konvent (d v s ett scenario för 4-5 färdiga RP som man kan spela färdigt på 4-5 timmar), och sedan köra det på nåt konvent, helt enkelt.
Det här tycker jag är ett riktigt bra tips. Det var så jag lärde känna, och blev hooked på, Fallen Reich.

Jag fick nyss veta mail-ledes att deadline för arrangörsanmälan på GothCon är 18 oktober, om det nu vore intressant. Vad jag förstår så behöver det inte finnas något färdigt bidrag tills dess, bara ett "jovars, jag vill nog bidra med något i år". Göteborg ligger ju nära Halmstad, och Skud-bussen passerar förbi på vägen upp från Skåne.

Genesis

Ni dés ni maître
Lysekoid said:
Du tog däremot upp en mycket intressant sak. Du skrev ”så länge reglerna är intressanta och ger mig den typen av berättelser jag vill ha.” Kan du möjligtvis specificera detta lite närmare? Vad innebär intressanta regler för dig?
Med risk för att spåra ur tråden gör jag en kort sammanfattning. Om du är intresserad av att veta mer om det här sättet att spela, starta gärna en tråd om det. Vi är några stycken (högljudda, som krank sade) på det här forumet som spelar på liknande sätt (jag står dock bara för min egen spelstil, såklart) och vi älskar att prata om det.

Jag gillar spel som handlar om något. Och då menar jag inte något i stil med "rymdskeppsstrider" utan mer saker i stil med "Kan människorna överkomma sina skiljaktigheter och sluta sig samman?". Det exemplet är hämtat från mitt eget spel Utpost. Reglerna i det spelet handlar om sociala konflikter mellan människor isolerade i en utpost i rymden, och det är allt de handlar om. Huruvida man vinner en konflikt har inget som helst att göra med huruvida man är "bättre" än motståndaren eller inte. Det är inte intressant. Det intressanta är hur långt du är villig att gå för att vinna och sådana saker. Hela systemet är utformat för den här typen av social dynamik och skulle du försöka spela någon annan sorts berättelse så skulle det helt enkelt inte gå.

Däremot kan du väldigt enkelt byta ut (den väldigt vaga) spelvärlden. Du kan spela folk i en by i vilda västern utan att behöva ändra en bokstav i reglerna, men du kan inte spela folk som är snälla mot varandra. Reglerna existerar för att få fram ett tema i en berättelse, och inte för att simulera någon sorts fiktiv verklighet.

Som sagt, är du intresserad av att veta mer, starta en ny tråd, så att vi inte tar över den här.

Lysekoid

Veteran
Jag tänkte visa er vilken information som finns på de första sidorna av våran bok.

PS! Bry er inte om dokumentets design. Detta är långt ifrån den riktiga designen som vi har eftersom vi inte vill visa den för någon förrän boken trycks. Denna design är temporärt gjort bara för att det skall finnas lite grafik i dokumentet.
http://www.the-newhorizon.com/poopydoodles/Introduction.pdf

Introduktion börjar med ett förord (som inte finns i dokumentet eftersom det håller på att tas fram just nu).

Sedan pratar vi lite om boken och vad boken är till för. Där efter fortsätter vi med att gå in på olika delar av New Horizon, från små fakta till dess folkslag, och de saker som planeten har att erbjuda.

Efter detta kommer en mer detaljerad beskrivning av planeten.

När ni kommer till dem sista sidorna så ser ni att de har mest rubriker och ganska lite beskrivningar (MEN VILJE). Min tanke är att fokusera på rubrikerna och höra med er om det är något väsentligt som ni tycker att vi fattas och som borde läggas till i denna introduktion?

Mogger

Hipsteranka
Hej, och välkommen hit!

Kan du inte förklara vad det som vi ser på http://www.the-newhorizon.com/ har med rollspelet att göra? Där finns ju en massa knepig info, och ett ett folkslag som heter Wafan. Wafan? Heh, kanske inte helt lyckat för ett svenskt öga och öra. :gremsmile:

Men seriöst, exakt vad är det du ska göra? Ett rollspel på 4 månader som baserar sig på ett mobilspel?

Vad ska spelet gå ut på? Jag tror att vi har alldeles för lite info för att kunna hjälpa dig. Men, det är inte svårt att skriva spel. Det är svårt att ta fram spel. Det krävs speltest, speltest, speltest, speltest o.s.v. Och tålamod. Och energi. Personligen anser jag att man bör ha koll på en massa spel med. Om du bara har läst D&D under de senaste 10 åren så har du en del att ta igen. Och D&D-kloner är det inte ens lönt att försöka göra.

Så, vad är det du ska göra, exakt?

Lysekoid

Veteran
Denna typ av diskussion gillar jag!

Glöm mobilspel och allt sådant. Visst, New Horizon används för det också, men det är inte det som är poängen. Just av denna anledning refererar jag inte till vår hemsida. Det är bättre att frågor ställs här, för då ställs de från en så kallad ”RPG-point-of-view”. Går ni till hemsidan så blir ni kanske bara förvirrade.

Vårt mål är att skapa en grundbas till en ny värld som heter New Horizon. Om den sedan används till mobilspel, PC-spel eller annat, spelar ingen roll. Det är världen som är det viktiga för mig.

Va fan… jag menar Wafans, är en förkortning av ”Waveform Androids”. Hew Horizon har endast två raser, människor och Wafans. Wafans är robotar, men inte riktigt. De föds, så de är mer lika människor än vad ni tror…

Människor kommer i 3 undergrupper, Olympian Humans, som är som vi men mycket mer perfekta. Typ som… Captain America. Sedan har vi Promethean Cyborgs, som är Olympains men som har robot delar. Till sist har vi Medeans, som är DNA-manipulerade Olympians. Oftast en korsning mellan en Olympian och en varelse från New Horizon.

Wafans kommer också i 3 undergrupper; Aesir, Vanir och Jotun…

New Horizon är inte något som vi skall skapa på 4 månader. Det är något som vi har jobbat på sedan… 2002/2003. Men vi skall göra klar våran bok, New Horizon Campaign Setting på 4-6 månader… och sedan trycka den…

Vad mer vill du/ni veta?

Lysekoid

Veteran
Snälla, jag ber… understryk inte denna sida på något sätt, eller de spelregler ni ser där. Låt mig vara ärlig. De regler ni ser där fungerar ganska bra för ett mobilspel, men de är låååååångt från något vettigt om de skall användas för rollspel.

Vårt syfte med New Horizon Campaign Setting är att få klart en bra rollspelsmanual. För detta ändamål behövs riktiga rollspelsregler, dvs ett riktig regelsystem.

Om ni tittar på den sida som nämns här ovan så åstadkommer ni bara en sak: Att genera ut mig och få New Horizon att se ut som ett skämt, vilken jag hoppas att ni inte gör…

Jag är ingen… låt oss kalla det en nolla. Jag vet vad jag är bra på och vad jag INTE är bra på. Rollspel är jag inte bra på, men det är NI. Därför är jag här, för att få hjälp och för att lära mig… så vänligen gör det inte mer pinsamt för mig än vad det redan är…

Lysekoid

Veteran
Vänligen tänkt inte på det i termen av en specifik typ. Jag erkäner att vi använt New Horizon för mobilspel, men det är inte definierat efter ett mobilspel. Grunderna ligger inte i ett mobil eller datorspel.

Vi har det mesta klart. Endast 50% finns på denna sida, så glöm det som är där. Men vårt mål är att ta det till nästa steg, att få et Campaign Setting bok klar och får det till att bli ett riktigt rollspel!

Lysekoid

Veteran
Mycket intressant… Jag ser genast ett antal saker som liknar det vi har I New Horizon. New Horizon handlar om mänskligheten, som den är och som den skulle kunna vara. Vi har skapat en perfekt människa, och sedan en robot-ras som konkurrerar med den för att se vem av dem som når längst. Vad händer om det kommer en ras som konkurrerar med människor om att vara den bästa rasen? Kan de leva tillsammans eller inte?

Wafans försöker vi få att blir något nytt… men så är även Medeans något nytt… det är ganska svårt men vi gör vad vi kan för att hålla det unikt och inte få det att klatscha med något som finns i WoW eller D&D.

Lysekoid

Veteran
krank said:
Jag känner att du och jag är rätt mycket på samma sida här vad gäller regelsystem. Jag är inte helt förtjust i D&D, men det är en annan diskussion som är rätt irrelevant här.
Jag gillar D&D... Men anledningen till det är okunskap. Jag har endast spelat spel som Baldur’s Gate, Icewind Dale och Neverwinter Nights samt läst böcker om Drizzt och Elminster. Jag känner inte till något annat. Det enda jag vet men säkerhet är att D&D inte passar in på New Horizon! Så jag kan inte annat än hålla med. Vi är på samma plan här…

krank said:
Ja, absolut. Jag misstänker dessutom att flera av de generiska systemen har någon form av ganska frikostiga licenser, där man typ får publicera listor och egna yrken och sånt men inte just "core mechanics", alltså inte hur man slår tärningar och så. har för mig att d20-licensen säger något i stil med att man får göra vad man vill men inte ha med skapandet/uppgraderandet av rollperson eller tärningsmekanik, typ.
Aah... hmm... ger något att tänka på...

krank said:
Men om tanken är korta "tillpassningskapitel" för flera olika spel så spelar ju det mindre roll; folk får helt enkelt köpa reglerna separat.
Precis...

krank said:
Jag skickar dig ett PM (det lyser en liten brevikon högst upp på sidan) om saken.
Tack... det ser mycket lovande ut!!!

Lysekoid

Veteran
Jag åker ofta upp till Göteborg... skall dit på ett möte med Connect Väst imorgon. Var är GothCon för något?

Lysekoid

Veteran
Din metod är mycket bra men har en brist, den kräver ett samarbete med en person som har kunskap om sådana här regler, något som jag saknar tyvärr… det kanske inte är så svårt att sätta sig in i… men jag föredrar nog att inte behöva sätta mig in i allt… jag har redan hela New Horizon att rå för.

Jag tror att det finns en anledning till varför Forgotten Realms valde D&D och det var för att de hade händerna fulla med Faerun och inte tid med regelsystem. Jag tror det blir bättre om jag fokuserar på New Horizon och någon annan fokuserar på regelsystem som passar in i min värld…

Men tack ändå för dina goda råd!

Genesis

Ni dés ni maître
Lysekoid said:
Jag är ingen… låt oss kalla det en nolla. Jag vet vad jag är bra på och vad jag INTE är bra på. Rollspel är jag inte bra på, men det är NI. Därför är jag här, för att få hjälp och för att lära mig… så vänligen gör det inte mer pinsamt för mig än vad det redan är…
Nu kommer jag att vara en skitstövel. Förlåt.

Din produkt kommer inte att bli bra. Det är vad jag helt ärligt tror, så som din plan ser ut nu (även om jag skulle älska att ha fel). Såhär, va:

En intressant, välbyggd, genomtänkt, konsistent, stämningsfull, välskriven värld kan fortfarande vara en apsugig spelvärld. Att skriva världar för rollspel är inte enkelt och är du inte en expert på rollspel (för en given definition av "expert") så är risken stor att du misslyckas. Det senaste svenska exemplet är Coriolis. Den gängse uppfattningen är att det är en jättecool värld som är stämningsfull och apsnyggt presenterad, men som är svår att spela i. Det finns fler exempel på skitfräcka spelvärldar som inte duger som rollspelsvärldar. Att presentera en spelvärld, vad man skall skriva och vad man skall låta bli att skriva, är svårt, och det finns inte så mycket information därute som hjälper en. De som gör det bra har utvecklat en sorts hantverksskicklighet och går mest på känn. krank har en del teorier om det här (fråga honom om "fästpunkter"), men de är inte särskilt fasta och konkreta.

Även om du inte skall skriva ett regelsystem till världen (och tro mig, att skriva även enkla regelsystem är inte så enkelt som Rising påstår - regelsystemet i Mutant: Undergångens Arvtagare är ett prima exempel på hur fel det kan gå) så ställer rollspel en hel del unika krav på hur världen skall se ut och hur den presenteras.

Lyssnar du på poddradio? Det finns en alldeles utmärkt sådan som heter Master Plan och handlar om speldesign. En hel del av det handlar om regelsystem, men det finns annat också. Jag skulle starkt rekommendera att du lyssnar på avsnitten The Situation Problem och intervjun med Chad Underkoffler om spelvärldsdesign. Lyssna gärna på alla andra avsnitt, också, men framförallt dessa två.

Sedan lyder min rekommendation: skjut upp publikationsdatumet. Fyra månader är väldigt kort tid och du kommer inte att hinna med så mycket externa speltester (folk är sega med att komma igång med sån't). Vad du bör göra är att spela många rollspel och undersöka reglerna (om du skall ha regler i ditt spel) och spelvärldarna och fråga dig själv gång på gång vad som är bra och vad som är dåligt. Och diskutera här på forumet. Det finns många här som skulle älska att diskutera mer spelvärldskonstruktion och bena ut vad som gör en spelvärld bra.

Du gör som du vill, såklart, och jag önskar dig lycka till oavsett. Ovanstående är vad jag tror och misstänker baserat på en del erfarenhet och på diskussioner här på forumet.

Mogger

Hipsteranka
Jag tror att det jag inte riktigt greppar är syftet med boken. Alltså, ni verkar ju ha klart för er varför ni vill skriva och ge ut den men vad ska jag ha den till?

Ps. Ta det på rätt sätt. Jag försöker inte vara dryg, utan vill bara veta hur/om jag kan hjälpa dig :gremsmile:

rjonas

Hero
Jag tycker det låter ganska häftigt. Vad de verkar skriva på är ju en "bibel". Det behöver ju inte vara en världsbok, utan mer ett dokument att ösa ifrån.

Vad jag tycker de borde göra är att skriva, eller be någon annan skriva, ett introduktionsäventyr med utgångspunkt från "bibeln". Om det blir intressant och spelbart är det bara att fortsätta. Exakt vilket regelsystem som ska användas är ju underordnat - när man börjar i den här änden (värld först). Jag skulle ha speltestat i Basic roleplaying, för det är vi alla bekanta med och om man inte kan göra något originellt i BRP så kan man inte göra något originellt i nåt annat system heller. BRP är sen utbytbart när man vet vartåt man är på väg.

Genesis

Ni dés ni maître
rjonas said:
Vad de verkar skriva på är ju en "bibel". Det behöver ju inte vara en världsbok, utan mer ett dokument att ösa ifrån.
Jag är inte riktigt med på skillnaden. Kan du utveckla?