Förslag
Vad säger du om det här då? Alla rollpersoner har ett värde för mental hälsa (som vanligt) men också ett värde för SJF (=självförtroende) och HAF (=handlingsförmåga), och när personen drabbas av SURPRISE (rena chocker, alltså) så får spelaren slå ett slag mot hans HAF och efter att ha tittat på en tabell så förlorar rollpersonen lite mental hälsa. Därefter får han välja om han vill ta sig samman och agera kontrollerat, varpå han förlorar ytterligare hälsa, eller om han ska fly, hals över huvud, och då istället sänka hans SJF.
När rollpersonen däremot drabbas av SUSPENSE (bakomliggande, dröjande skräck, alltså) så händer precis samma sak, fast med omvänt förhållande mellan SJF och HAF, och där alternativet "flykt" byts mot "gömsel".
Det mest skadliga för rollpersonen blir alltså en växlande skräckverkan med både suspens och surpriser. = Bra!
Om du bara drabbas av chocker hela tiden gäller det att ha hög handlingsförmåga, så man kan agera snabbt och reflexivt på överraskningen, och om man bara flyr så minskar ens självförtroende och man blir helt hispig när man hamnar i en situation med indirekt skräckverkan, vilket låter verklighetstroget.
Om man bara hamnar i krypande skräckmiljöer med skräck av suspens-typen, så krävs det att man har gott mod och självförtroende och inte låter sig brytas ned. Om man bara drar sig undan och gömmer sig under täcket däremot, så tränas du inte på att agera konstruktivt och din handlingsförmåga minskar. Så när något verkligen kommer tätt inpå dig och CHOCKAR dig, då kommer du stå helt chanslös.
Det här låter som ett snabbt, stämningsfullt och framförallt "spelkonstruktionsmässigt" system.
Äh, det är så bra att jag ska ha det i mitt nästa rollspel, ser jag nu... Säg till om ni tänker använda er av det, vänta annars tills mitt balla skräckrollspel är färdigt.
/Rising