Svar.. och en fråga.
Det oväntade, överaskande och lysande... systemlösa skräckrollspelet.. /images/icons/wink.gif
Måste man välja ett publicerat system så blir det nog CoC, för det är ju bara såå härligt. Kult är också bra, fast bara om jag får spelleda! /images/icons/laugh.gif
Om vi ska bli lite okonventionella (CoC och Kult är nog de som lär dyka upp mest under en sådan fråga) så tycker jag att de flesta rollspel har god potential att innehålla riktigt bra skräck, även de där man kanske inte tänker det sig alls (fantasyrollspel, Viking..) just för att man inte kan tänka sig skräck i dem. Det blir förstås tufft för SL att klara av att lägga in skräckmoment utan att det känns tillkonstlat, men lyckas han kan det bli snuskigt bra.
Jag måste nog ändå vidhålla att systemlöst regerar. Spelarna kan nämligen inte ha någon aning om vad som väntar.. Säger man "nu ska vi lira ett Kultäventyr, gubbar!", ja då förtas ju ofta spänningen (om nu inte SL är särdeles bra på att bryta mönster och vara innovativ..).
En fråga dök upp i mitt huvud appropå att kasta in skräckmoment i andra rollspel - kan man kasta in andra rollspelsmoment i ett skräckrollspel!?
Just nu, utan vidare mycket eftertanke, känns det som väldigt absurt.. tänk er... grisodling i... CoC! Eller down-to-earth intrigerande i Kult! Eller äventyrande i Vampire: "Ut i skogen och jaga reda på den hemska varulv som rövat bort min älsklingsdöding.. och skatten han ligger på!".
- §eraphim.