w176 said:
Men en definition för lek som anvämds i lekforkning är en aktivitet man gör främst för att det är roligt, och som man inte har någon direkt vinning av.
Spel kan ses som en undergrupp av lek, och då används definitonen att det är:
-En begränsad aktivitet (det pågår inte alltid, överallt, och omfattar inte alla)
-Under spelet gäller regler som inte normalt gället.
-Spelet omfattar någon fom av konflikt.
-Deltagarna gör val.
---
Och här defineras "regler" väldigt brett. Det kan mycket väl vara sociala regeler. Så länge det fortfarande handlar om att det är regler för något folk gör för kul skull, i en aktivitet som är begränsad, och vissa av reglerna inte gäller utanför spelet.
Då spel inte behöver vara för att det är kul och kan vara för vinning (t.ex. professionell poker), så ser jag det inte som en underdel av lek, utan att lek och spel har en gemensam beröringsyta där vissa aktiviteter hamnar inom båda.
En sådan bred definition av "regler" har jag också svårt att se den som applicerbar. Då jag trots allt tycker att mitt jobb är rätt kul, spel kan göras för vinnings skull, jag har konflikter på jobbet ibland, det finns en massa regler som inte gäller utanför arbetstid, är en begränsad aktivitet... Med andra ord, definitionen passar bättre in på mitt jobb än på en del av det rollspelande jag deltagit i.
Så begreppet rollspel lär i sådana fall passa in i definitionen "spel" för vissa spelstilar, men även utanför för andra och därmed enbart ligga inom "lek".
För att låna begrepp från GNS-teorin så är behovet och målsättningen för reglerna väldigt annorlunda för en gamist och en simulationist. Är det balanserade regler för att ge en rättvis utmaning, eller är det regler som skall så troget som möjligt simulera ett visst förlopp. Från en narrativistisk vinkel behöver man varken eller; samt om man skapar sin berättelse med folk som kan samsas om "strålkastarljuset" och inte kör över andra, så behövs regler utöver de allmänsociala enbart för IC/OOC. Lever man sig inte in rollspelandet och inte har något egentligt IC, så behövs det inte heller någon regel för att hantera det.
För att också försöka knyta tillbaka till ursprungsfrågan...
Regler, när de finns och är uttalade, stöder olika spelstilar olika bra. Vad man kan innan och utan har också en förmåga att flyta på bättre än ett nytt, vilket ger en tröghet att byta till ett annat regelsystem som kanske skulle passa en bättre.
En rollspelsprodukt innehåller minst en av regler, rekvisita och atmosfärtext. Men på samma sätt som olika spelstilar har behov av olika regler, finns det olika behov av vilken rekvisita som finns och vilken atmosfärtext. Det finns också helt klart olika åsikter om hur omfattande en produkt maximalt eller minimalt måste vara.
Så med allt det sagt kommer jag ändå bara tillbaka till att det finns en begreppsförvirring.