Nekromanti Skyddar, skyddar inte (mot kulor)?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En grej jag hade tänkt ha med i Rotsystem, och kanske i andra produkter, är exempel på saker som skyddar respektive inte skyddar mot kulor.

Vi snackar alltså någorlunda modern tid. Jag är medveten om att olika kalibrar och så vidare säkerligen fixar att ta sig igenom det mesta, men skulle det gå att bygga någon form av hyfsat allmängiltiga listor? Kanske ska man ha tre - skyddar / skyddar inte / skyddar inte mot specialvapen? Jag vet för lite om ballistik och vapen, känner jag. Men jag är säker på att det finns folk därute som vet mer!

Framför allt är jag ute efter "realism" här alltså, om än inte nödvändigtvis jättedetaljerad sådan (dvs vi måste inte ta hänsyn till alla tänkbara vapen). Och roligast är såklart sådant som är "oväntat".

Skyddar inte:
- Innerväggar gjorda av gips
- Bildörrar som inte är ordentligt bepansrade

Skyddar:
- Motorblock(?)
- Cementväggar(?)

Ni kanske greppar ungefär vad jag är ute efter?

Alla ni som älskar att påpeka när sånt här är orealistiskt på film, now's your chance =)

krank

Krille said:
Skyddstjocklekar mot finkalibrig eld (illustrationen visar en rysk AK-74)
Jag är obekant med begreppet "skyddstjocklek". Är det vad som krävs för att kulan ska stoppas helt?

Mycket intressanta siffror och material! Det betyder alltså att tunnare betongväggar inte duger heller. Hur tjocka brukar betongväggar vara?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vet inte hur detaljerat du vill ha saker och ting, men efter vad jag har sett på mythbusters så är det en jäkla skillnad mellan vad gevärskulor kan gå igenom och vad pistolkulor kan gå igenom.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Krille said:
Skyddstjocklekar mot finkalibrig eld (illustrationen visar en rysk AK-74)
Jag är obekant med begreppet "skyddstjocklek". Är det vad som krävs för att kulan ska stoppas helt?
Nja, jag skulle nog snarare gissa att det är vad som behövs för att du inte ska få en betongkaka i ansiktet om du står bakom. Med andra ord, kulan kanske inte går genom, men det innebär inte nödvändigtvis att det inte flyger saker på insidan.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Jag är medveten om att olika kalibrar och så vidare säkerligen fixar att ta sig igenom det mesta, men skulle det gå att bygga någon form av hyfsat allmängiltiga listor? Kanske ska man ha tre - skyddar / skyddar inte / skyddar inte mot specialvapen? Jag vet för lite om ballistik och vapen, känner jag. Men jag är säker på att det finns folk därute som vet mer!
Jag skulle dela in vapen i tre kategorier:

* Finkalibriga pistoler.
* Grövre pistoler och k-pist.
* Gevärsammunition.

Det borde vara detaljerat nog.

krank

Troberg said:
Jag skulle dela in vapen i tre kategorier:

* Finkalibriga pistoler.
* Grövre pistoler och k-pist.
* Gevärsammunition.

Det borde vara detaljerat nog.
Tyvärr fortfarande 1-2 kategori/er mer än jag ids hålla reda på i spel, men säkert hjälper det någon!

Hur kopplar du detta till material, då? Går det att konstruera konkreta exempel som SL kan använda rakt av ("bildörr", "innervägg") eller måste det bli centimeter och krångel av alltihop?

Krille

Super Moderator
krank said:
Hur kopplar du detta till material, då? Går det att konstruera konkreta exempel som SL kan använda rakt av ("bildörr", "innervägg") eller måste det bli centimeter och krångel av alltihop?
Du skulle kunna ha tre sorters material: Skyddar inte alls, skyddar mot pistolkulor, skyddar mot allt!

krank

Krille said:
Du skulle kunna ha tre sorters material: Skyddar inte alls, skyddar mot pistolkulor, skyddar mot allt!
Absolut!

Aziraphale

Veteran
Sen spelar det stor roll om det är halvmantlad ammunition (alltså mjukspets, som ger mer skada för mer spridning av kulan vid träff, finns något som heter hålspetsammunition som bygger på samma sak, de flesta poliser använder detta. Är dock förbjudet för militärtbruk enligt Haagkonventionen från 1899.)

..eller helmantlade kulor som är tillför tvärs om, ammunition som inte går sönder och sprider sig inte, detta ger bättre penetration. Dessa kulor går lättare igenom skottsäkra västar. Vissa kallar helmantlade kulor i pistoler för "Polisdödar ammunition".

Testerna med AK-47 som kommenterades tidigare är högst troligt gjorda med helmantlade kulor.

Men vill du gör det simpelt kan du säga att alla gevär är utrustade med helmantlade och alla pistoler och mindre k-pistar är utrustade med halvmantlade. Då får du endast två kategorier att hålla koll på när du beräknar om något stoppar kulan.

PS: Det behövs väldigt lite för att stoppa en "vanlig" pistolkula. Skjuter man bara 1 skott så räcker oftast (vem vågar chansa :p) en bildörrsruta då kulan går sönder och tappar extremt fort sin hastighet.

Sodivra

Champion
Aziraphale said:
Sen spelar det stor roll om det är halvmantlad ammunition (alltså mjukspets, som ger mer skada för mer spridning av kulan vid träff, finns något som heter hålspetsammunition som bygger på samma sak, de flesta poliser använder detta. Är dock förbjudet för militärtbruk enligt Haagkonventionen från 1899.)
Så halvmantlade kulor skadar kroppen mer, har jag fattat det rätt?

Varför använder polisen inte helmantlade kulor? Eller, varför är inte halvmantlade kulor förbjudna även för polisen?

Cybot

Mest spelbar
Krille said:
Skulle väl byta ut "pistolkulor" more "lätta handeldvapen" eller liknande och "skyddar mot allt" mot "Skyddar mot det mesta".

1. K-pistar har inte heller någon större genomslagskraft. Pipan är ofta inte mycket längre än på en pistol. Alltså, det som skyddar mot pistoler skyddar vanligtvis mot de k-pistar som använder samma ammunitionstyp.

2. Skulle tycka att det var coolt om "Skyddar mot det mesta" hade ett värde, och att riktigt tunga vapen (automatkanoner, kanoner, bazookas osv) kunde tugga sig igenom X antal poäng per runda.
Så att man kan ha sådana här scener Dredd-Minigun scenen.

P.S: Om "Skyddar mot det mesta" hade ett värde så skulle man också ha att om grönskan får fästa på ett material så äter det igenom "skyddar inte alls" på en vecka, "skyddar mot lätta vapen" på en månad" och "skyddar mot nästan allt" på antal År gånger det skyddsvärde materialet har.

Aziraphale

Veteran
Arvidos MC said:
Ja det stämmer.

Arvidos MC said:
Varför använder polisen inte helmantlade kulor? Eller, varför är inte halvmantlade kulor förbjudna även för polisen?
Det här är (iaf har varit) väldigt omdebatterat. Polisen säger att de behöver ammunitionen om t.ex. någon som är hög på vissa substanser attackerar dem då de är svåra att stoppa med helmantlad ammunition. Alltså de vill vara säker på att personen gå ner om det behöves.

Kuriosa: För militären är det till och med så att en skadad fiende soldat är jobbigare för fienden än en död fiende soldat. Sen går det lättare genom "rustning" som har uppenbara fördelar. Så de skulle nog köra helmantlat även utan konventionen. Här är jag dock inte tillräckligt insatt för att säga säkert.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Arvidos MC said:

Bättre stoppkraft och mindre risk att kulan går genom kroppen och skadar någon annan.

Sodivra

Champion
Cybot said:
P.S: Om "Skyddar mot det mesta" hade ett värde så skulle man också ha att om grönskan får fästa på ett material så äter det igenom "skyddar inte alls" på en vecka, "skyddar mot lätta vapen" på en månad" och "skyddar mot nästan allt" på antal År gånger det skyddsvärde materialet har.
När grönskan tar tag i något borde det väl också höja dess absorbtionsförmåga genom att över tid lägga till några centimeter biomassa.

Cybot

Mest spelbar
Arvidos MC said:
När grönskan tar tag i något borde det väl också höja dess absorbtionsförmåga genom att över tid lägga till några centimeter biomassa.
Några centimeter biomassa ger marginellt skydd mot de lättaste av pistoler. En 9mm pistol skjuter igenom ett decimetertjockt lager hårdträ, och 9mm parabellum är en ganska mesig kula.

krank

Cybot said:
Egentligen hade jag tänkt försöka undvika Rotsystemspecifika grejer i den här tråden; tanken var att skapa intressanta, konkreta exempellistor SL kan använda för att styra ungefär rätt (och inte t.ex. låta rollpersoner komma undan automateld genom att sitta bakom en bildörr).

Men om vi snackar system så bör vi kanske notera att skadesystemet i Rotsystem är ruskigt enkelt. Såhär:

Rulla antalet tärningar du har i Avståndsvapen.
4-6 är lyckat.
Räkna antalet lyckade.
Lägg till 1 eftersom du använder ett vapen.

Sedan kan specifika vapen ha för- och nackdelar t.ex. "når långt" eller "lätt att dölja" etc. För- och nackdelarna ska helst inte kräva extraregler i form av mekanik. I undantagsfall, för riktigt biffiga vapen (så okunnig jag är så tänker jag "tunga automatvapen"), kan man få ytterligare +1 på skadan. Men generellt inte.

Jag har tänkt att man abstraherar kulkärvar; "ett anfall" kan vara ett fåtal skott eller många. En fundering kan vara att ha en "standardattack" med varje vapen (enskott för revolvrar, treskottssalvor för massa annat) och sedan ge +1 tärning innan slaget om man brassar på och bränner ammo.

Just nu finns det ingen specifik skyddsmekanik. Det har funderats på att låta saker dra av före eller efter slaget - målet rör sig drar av före slaget, att man befinner sig bakom något som går att skjuta igenom (gipsvägg, bildörr) kanske drar av 1-2 efter slaget. Och sedan finns det material och grejer som helt enkelt räknas som totalt skydd.

Så - oerhört grovkornigt system. Det jag hade tänkt med den här tråden var att försöka samla så många specifika exempel som möjligt, helst så konkreta att SL kan använda dem direkt utan att själv behöva ha någon vidare materialkunskap eller fundera på vilka material som ingår i en inner/yttervägg, en soffa, en bildörr, ett motorblock. Och sedan fundera på hur de ska implementeras/förenklas till Rotsystem.