Den som tycker att det är coolt kan köpa en suboptimal rad med flit. Vilket jag föreslagit de gånger något liknande diskuterats i en faktisk spelgrupp.
Det är ju ganska stor skillnad på att i ett poängsystem välja att ta en sämre rad och på att slå fram sina grundegenskaper, särskilt om rollpersoner skapas gemensamt och poängen är det enda vi kan jämföra. Då blir det närmast inbyggt psykologiskt att "tävla" lite, och då är det orimligt att ta en lägre rad än andra.
Det
@entomophobiac pratar om är alltså "misslyckanden [...] som leder till intressanta situationer" vilket typ exakt är definitionen av
Fail Forward.
Så kan det nog vara. Min enda bekantskap med uttrycket är ju däremot spel som
Blades in the Dark, där du måste dikta ihop konsekvenser och där spelare ofta uppnår en form av utgångspunkt om att aldrig misslyckas
egentligen. Det gillar inte jag, utan överlag upplevde jag det som ett ganska bökigt sätt att spela där varje slag måste följas av två-tre olika effekter istället för att vi kan fortsätta baserat på ETT resultat.
Som en tangent upplever jag ibland att det finns en designfilosofi som bygger just på att misslyckanden är det som skapar drama/spänning/etc., och som bygger in mekanik för att tvinga fram fler misslyckanden. Jag föredrar mekanik som hjälper till att göra misslyckanden intressanta, men inte ökar risken för dem.
Är väl som så ofta en fråga om ifall spelet som spel är det vi spelar, eller om vi spelar ett äventyr där det finns vissa saker som inte får gå sönder. I dt senar fallet är ju misslyckanden ofta jättedåliga.
Ja det kan vara kul att vara sämre på strid/äventyrande än resten av gruppen, men jag vill såfall välja det själv och inte bli intvingad till det när jag inte känner för det.
Det kan jag respektera! Jag gillar ju improvisation och att
inte förbereda saker, så för mig är själva anpassningen till vad som händer en skitkul grej och lite av en preferens överlag. Men det innebär ju inte vare sig att jag nödvändigtvis ogillar motsatsen eller tycker att folk som tycker tvärtom tycker "fel".