Problemet med att välja sina strider oavsett hur spelledaren spelleder är att man inte har hela storyn, om man inte har en sån SL som rent ut säger: Den här striden är inte anpassad för er. zoOok nämde en sån sak som att man kan göra fel under förberedelser, eller nåt händer under spelmötet som gör att en spelare saknas för en RP. Återigen kan man inte veta om en strid är korrekt förberedd eller inte.
Det brukar vara ganska lätt att förmedla hur farligt någonting är. Det är en jämrans skillnad som rollpersonerna möter en liten vätte eller en stor jätte.
Det är helt OK att spelledaren innan spelsessionen säger:
"Hörni, Nisse kunde inte komma idag, så det här blir lite tuffare än det brukar vara".
Det är inte OK att spelledaren innan en viss scen säger:
"Hörni, det här blir lite tuffare än vanligt, så var försiktiga".
Spelarna ska klara av att "känna" om en scen är farlig eller inte. Om de inte klarar av det är antingen spelledaren eller spelarna dåliga.
Att man misslyckas läsa av de andra spelarna vid bordet på ett konventsscenario där man inte känner en enda person är en sak. Men att misslyckas läsa av stämningen i spelgruppen man spelat med varje vecka det senaste året finns inte i min värld.
Det händer någon enstaka gång att en spelare oväntat måste lämna mitt i en spelsession.
Då får kvarvarande spelare ta sig en funderare: ska de bryta? Eller ska de fortsätta spela med en man mindre. Man kan t.o.m. bestämma att man fortsätter tills något viktigt händer, som en strid, och avsluta med en cliffhanger.
Och korrekt förberedd...när man exempelvis funderar kring säg monstren ifråga för ett äventyrsområde, några vekare, några starkare, några jämna med RP så måste man vara antingen noggrann med att vara tydlig i berättandet så RP och spelarna kan inse ungefär vad oddsen är, eller kanske tillåta metainformation, eller konstruera det på ett sätt där RP kanske efter varje strid kan göra ett val att dra sig tillbaks eller pusha vidare om man inte vill spela om samma äventyr flera gånger, eller göra nya äventyr oftare. Och oavsett hur bra ens förberedelser är, så kan slumpen avgöra resultatet åt en. Och om man gjort ett misstag som man inser under spel så får man väl korrigera det.
Så länge man rullar tärning och inte fudgear så kan man inte vara 100 % förberädd. Just för att man inte kan förutse slumpen.
Jag har varit med om nya rollpersoner som lyckas döda en vuxen drake för att de vinner initiativet och lyckas slå tre crittar på rad.
Jag har varit med om hur en grupp biffiga krigare blir TPK:ade av en ynklig kobold för att tärningarna går emot spelarna.
För mig är charmen med rollspel att det oväntade händer, inte att man får uppleva häftiga äventyr.
Däremot så brukar det bli häftiga äventyr när det ovänatde händer.