Hm. Osäker. Har inte läst ToC på väldigt länge. Kanske får kika i den sen när jag kommer hem och se om det finns något jag kan sno!2097;n328676 said:Aha, lite likt hur det funkar i Trail of Cthulhu, kwarnberg?
Skillnaden är kanske att Sources of Stability i ToC, eller Bonds i Delta Green, specifikt är resurser för rollpersonens mentala hälsa, inte något som egentligen är tänkt att direkt påverka spelets handling?2097;n328676 said:Aha, lite likt hur det funkar i Trail of Cthulhu, kwarnberg?
"Varje vampyr-rollperson måste ha ett ankare.Måns;n328669 said:Hur funkar det?
Någon slags relationsstege? När RP gör något för SLP utan att kräva gentjänster eller så ökar SLPs relation till RP. Ju högre relation, desto mer är SLP redo att göra eller offra för RP typ. Ge varje SLP en bra och en dålig sida. "Lojal men oansvarig." "Kompetent, men lättköpt av den som betalar mest." "Pålitlig, men egoistisk." "Ställer alltid upp, men har alltid en baktanke."Måns;n328695 said:Jag har en tanke att det kan funka lite som companions i Fallout. Ju mer de litar på dig desto nyttigare blir de. Typ. Det ger spelaren ett incitament att bygga relationer. Det är kanske lite mekaniskt men jag tror att många SL behöver hjälp med att göra SLPs intressanta. Och om spelarna kan se en faktisk nytta med dem kan det innebära interaktion som kanske är lite mer intressant än att bara få ett uppdrag, sälja en häst, smida ett svärd eller ge info om den skumma baronen.
Jag har upptäckt att det ger en mer levande värld om folk återkommer.Måns;n328590 said:Det sitter inne på specifik information som behövs vid ett specifikt tillfälle. Men de blir inte någon långsiktig intressant resurs.
Ja, precis så. Och väldigt fiffigt med en "mätare" åt andra hållet med.kwarnberg;n328697 said:Någon slags relationsstege? När RP gör något för SLP utan att kräva gentjänster eller så ökar SLPs relation till RP. Ju högre relation, desto mer är SLP redo att göra eller offra för RP typ. Ge varje SLP en bra och en dålig sida. "Lojal men oansvarig." "Kompetent, men lättköpt av den som betalar mest." "Pålitlig, men egoistisk." "Ställer alltid upp, men har alltid en baktanke."
Ser väldigt bra ut. Kanske stoppa in en negativ relationsstege med? Vad gör han om RP behandlar honom dåligt?Måns;n328703 said:Ja, precis så. Och väldigt fiffigt med en "mätare" åt andra hållet med.
Kanske kan man göra något enkelt typ:
Kondottiär Lugal DaPhanzia
Om RP behandlar honom väl kan han:
DaPhanzia uppskattar:
- Erbjuda RP beskydd
- Erbjuda RP plats i legohären
- Försöka erbjuda sin dotter i äktenskap
- Skänka en del av sitt län i bröllopsgåva
DaPhanzia ogillar:
- Ärlighet
- Dådkraft
- Slughet
- krunskt silke
Sedan får SL höfta utifrån detta.
- Felicier
- Lögnare
- Pirater
- Veklingar
Du är inte ensam. Relationsutvecklingen både inom gruppen och med olika SLP är bland det som jag finner störst behållning av i rollspelen.Ram;n328773 said:Eller hur spelar ni andra? Jag tycker om att odla och utveckla relationer när jag spelar och spelleder. När det finns en hyvens SLP framför mig så vill jag utforska denne typ. Men det kanske bara är jag som spelar så...?
Ja! Jag gillar verkligen detRangertheman;n328777 said:Du är inte ensam. Relationsutvecklingen både inom gruppen och med olika SLP är bland det som jag finner störst behållning av i rollspelen.
Tror det här är varför jag vill ha så lite text som möjligt. Så lite förutsättning som möjligt. Varför sånt som inlednings-SLP:n i Ikonernas nåd inte alls funkar för mig: "rollpersonerna känner redan NN och vet X och Y om denna". Om ett scenario presenterar för mycket detaljer så blir det svårt att kombinera med övrigt.Måns;n328695 said:Återigen handlar detta om material som skrivs av en författare som inte exakt vet vilka RP spelgruppen består av.
Frågeställningen är alltså:Ram;n328773 said:Jag måste bara fråga, är detta ett problem? Är det inte det bara en fråga om investering i relationen? En okänd är en vän du inte lärt känna ännu typ?
Eller hur spelar ni andra? Jag tycker om att odla och utveckla relationer när jag spelar och spelleder. När det finns en hyvens SLP framför mig så vill jag utforska denne typ. Men det kanske bara är jag som spelar så...?
Jag har en känsla av att det är svårt att ge svar som du inte redan har. Men jag kan tänka lite:Måns;n328812 said:Frågeställningen är alltså:
Hur skriver man en SLP som underlättar och uppmuntrar SL att använda den återkommande/långsiktigt på ett intressant vis? Och hur kan man ge RP incitament att uppsöka den och bygga en intressant relation över tid?
De flesta svarar på helt andra saker och det är ok. Så nej, det är inget problem. Jag vill ha tips på hur man kan göra ovanstående.