entomophobiac
Low Prep High Play
Givetvis håller jag inte med här alls, men jag tänker argumentera genom att illustrera istället för att bara inte hålla med. För även om det jag reagerar mest på är den implicita nedvärderingen av "gammalt" så är det egentligen två helt olika sätt att närma sig rollpersoner som jag tror detta bottnar i.Jag har upptäckt att jag tycker slump med grundegenskaper och rena siffervärden är ganska trist. Ger ingenting och känns mest som ett gammalt arv som hänger kvar från svunna tider.
Eftersom jag stött på exakt samma sak i min spelgrupp, som i praktiken två oförenliga parter, så är det rätt lätt att illustrera.
FALL #1: Skapa en konceptrollperson
(Använder All Flesh Must Be Eaten, för det passar den här typen av rollpersonsskapande.)
Vi kommer spela en bunt legosoldater i en sorts modern tid med privat militär. Vi är en liten styrka brokiga individer, någonstans mellan kanonmat och specialstyrka. Min rollperson heter Ruprecht Folger och är gammal avdankad karriärmilitär som dragit på sig lite av ett drogberoende. Han har mest jobbat som dörrvakt senaste tiden, men när gamla polare (de andra rollpersonerna) hörde av sig om en lukrativ ny möjlighet så var han inte sen att tacka ja. De behöver trots allt inte veta om drogberoendet, eller skulderna.
Ruprecht, eller Sgt Folger, är kompetent, rakt på sak, styrketränar regelbundet och är överlag i god fysisk form. Drogberoendet är ingenting som dominerar hans liv, men gnager hans självförtroende en aning. Det går rakt emot det självständiga machoideal han eftersträvar.
Allt det här tar jag med mig in i karaktärsskapandet, så det blir lätt för mig att bygga Ruprecht Folger. Kan antingen plocka Soldier/SWAT-arketypen direkt från regelboken och sen bara kötta, eller skapa rollpersonen helt på egen hand.
Väljer att skapa själv, och kör Survivor, för det rör sig ju om en lite tuffare person än en vanlig Norm.
20 poäng på grundegenskaper:
Strength 4
Dexterity 4
Constitution 4
Intelligence 2
Perception 5
Willpower 2
25 poäng Qualities, plus upp till 10 poäng Drawbacks:
Qualities:
Attractiveness (Built like a greek statue) (4)
Situational Awareness (2)
Contacts (Security) (3)
Status (Sergeant) (2)
Resources (2)
Hard to Kill (5)
Nerves of Steel (3)
Fast Reaction Time (2)
Photographic Memory (2)
Drawbacks:
Addiction (Painkillers) (2)
Paranoid (What if they find out about my drug abuse?!) (2)
Recurring Nightmares (1)
Använde alla poäng från Drawbacks till att öka Perception från 4 till 5, och sen får jag 35 poäng skills:
Skills:
Brawling 3
Climbing 1
Demolitions 2
Disguise 2
Electronic Surveillance 1
Escapism 2
First Aid 2
Guns (Handguns) 3
Guns (Rifles) 3
Guns (Machine Guns) 2
Intimidation 2
Martial Arts (Muay Thai) 3
Notice 2
Questioning 1
Research/Investigation 1
Smooth Talking 2
Streetwise 1
Surveillance 1
Swimming 1
Jag visste vad jag ville göra redan i förväg, så hade jag behövt slå tärningar hade jag antagligen blivit besviken och min Sgt. Folger hade antagligen blivit något helt annat än vad jag tänkt mig.
Stor del av varför jag använder Unisystem när jag skriver one-shots med färdiga rollpersoner.
FALL #2: Slumpa en rollperson
(Använder 2300AD eftersom det låg på bordet.)
Homeworld:
Low-G, Frontier (slog 5 och 9 på d10)
Body Type:
Mesomorph (slog 8) +4 Str, -2 Dex, +2 End
Attributes:
Size 1 (slog 5 på 4D6, -4...)
Strength 5 (Size +4)
Dexterity 9 (slog 15 på 4D6, -6)
Endurance 11 (slog 13, -2)
Determination 9 (slog 13, -4)
Intelligence 13 (slog 17, -4)
Eloquence 15 (slog 19, -4)
Education 15 (slog 13, -4, men också +6 p.g.a hög Eloquence och Intelligence)
Väljer att inte slå om något alls, för slog rätt bra, och minimum Size känns som det verkligen ger karaktären ett utmärkande drag.
Sju poäng Background Skills (Edu /2):
First Aid-1 (2), Ground Vehicle-1 (2), Sidearm-0 (1), Survival-1 (2)
Väljer karriär härnäst. Tar Ship Crew Careers, för i rymden är det en fördel att vara liten. Kanske kan vara maskinisten som kryper in i lufttrummorna? (Karriärsslaget blir 1, så bara ett enda år innan min första Turning Point...)
Skills:
Ship Drive Engineering-0 (1)
Task: To pass the first turning point. Simple. Determination. Instant. (Har Determination 9, så får +2 på tärningen och måste slå minst 2+.)
Slår tyvärr en etta till... Som är automisslyckande. Så här är min rollperson klar!
Vem är det här? Jag tänker mig att något drastiskt hänt på det här rymdskeppet där jag börjat peta med Ship Drive Engineering. Beslutar att jag kommer från utposten Vega, som är en rymdstation. Oönskad av mina föräldrar, så har hankat mig fram och fått kompensera med att vara vältalig och intelligent. (Känns ju rakt av som en Tyrion Lannister tidigt i sin karriär, och utan privilegium...) För också mina tankar till Lois McMaster Bujolds "Quaddies", från boken Falling Free. Tycker det här är en riktigt spännande rollperson, som vuxit fram helt ur mina associationer och min inspiration från tärningsslagen! Rollpersonen får heta Rosa Laguerda. Utan tärningar och tabeller hade hon aldrig existerat.
###
Det här är inte gammalt vs nytt, eller bra eller dåligt, eller någonting egentligen. Det är bara två helt olika sätt att närma sig sin rollperson. I det ena fallet har jag förberett mig på att spela en specifik rollperson, i det andra låter jag reglerna och spelvärlden (eller böcker jag läst/filmer jag sett) inspirera mig istället.
Båda är skitcoola under rätt omständighter, för mig. Men jag vet också att vissa spelare (eller spelledare) föredrar det ena över det andra. I min grupp föredrar alla utom en att rulla fram rollpersoner, men den sista älskar att grotta ned sig i en person nästan likt en författare, och kan skriva bakgrunder och liknande innan vi ens spelar.