Smärta och förnedring [Rutland]

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Året är 1634. Ni är filosofer, poeter, prostituerade, skådespelare, missbrukare, lurendrejare och annat löst folk som hänger runt Sultanen av Paris hov. Ert enda mål är att bli rika och kända istället för att dras ner i den grå massan av ”normalt folk”.

En fruktansvärd fängelsehåla, till synes oändligt djup, har öppnat sig under Notre-Dame moskén. De kallar den Smärtan och förnedringens fängelsehåla.

Kanske är den nyckeln till era drömmar?


Det här Rutlandtyp spelet skiljer sig från de tidigare genom att det är spelare mot spelare. Vid slutet av det kommer en av er vara vinnaren, mästaren över smärta och förnedring! Den som har mest pengar när spelet slutar vinner!

Att spela är enkelt. Varje dag väljer varje spelare en sak för deras karaktär att göra och skriver detta i tråden. Om man inte väljer något vilar ens karaktär. Saker är inte ordentligt förklarade och att försöka lista ut hur spelet fungerar före de andra spelarna är en del av spelet.

Man kan hoppa in när som helst! Man behöver inte vara med från början. För att börja spela skriver man bara vad man gör en dag och vilken klass man vill spela. Man kan som vanligt inte dö eller åka ut ur spelet innan det slutar.


Klasser man kan välja:
Filosof - En dekadent tänkare, klipsk men fokuserad på de lägre och mer humanistiska fälten. Oftast pervers.

Teolog - En student av de heliga texterna. Ofta lata och onyfikna, invaggade i trygghet från studier av de sanna orden.

Poet - En slusk, horkarl, en drickare och våldsverkare som vrider på ord för pöbelns enkla nöje.

Skådespelare - Mer eller mindre en prostituerad.

Prostituerad - Viktiga personer i hovet med många kontakter och ofta en fast inkomst.

Missbrukare - En viktig del av alla adelsdamers sociala cirkel.

Doktor - En galning som försöker använda naturvetenskap och andra förströelser på mänskliga kroppar.

Råskinn - Oftast pensionerade soldater eller andra sorters gangsters som är bra på att svinga trubbiga föremål in i ömtåliga tinningar.

Konstnär - En psykiskt sjuk person som ibland skapar något intressant.

Författare - Kättare som inte blivit brända ännu.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,626
Location
Helsingborg
Sybot d'Orléans (allmänt geni, poet av de sköna konsterna) skriver en tribut till vår dam (en minimalt maskerad politisk kritik). En hyllning till det förbjudna vinets njutningar och till privilegiet att njuta i den inhägnade trädgårdens lugna ro när Staden utanför brinner.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,777
Hur kan man förlägga ett spel till Frankrike tidigt 1600-tal och inte ha musketör som en spelbar klass? Jag är iaf teolog och gåe på föreläsningar om hur många änglar det ryms på en knappnål.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Hur kan man förlägga ett spel till Frankrike tidigt 1600-tal och inte ha musketör som en spelbar klass? Jag är iaf teolog och gåe på föreläsningar om hur många änglar det ryms på en knappnål.
Ingen man spelar här är fancy nog att vara en musketör :p

Och nice att du är med! :D
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,626
Location
Helsingborg
Vad nu än Sultanen av Paris har döpt sina musketörs-motsvarigheter till. Det brukar inte vara särskilt påhittigt (Mamluk = ägd person. Yeniceri = Nya trupper. Musketör = Personer med musköter. Fast musköt är lite poetiskt, från italienska moschetto, vilket är en sparvhök. De gillade att ge kanoner och gevär fågelnamn på den tiden. Musköter, falconetter osv)
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,248
Jag är doktor, jag håller föreläsningar om hur många änglavingar (nåja) man kan sy fast på en människas rygg med en knappnål.

Författare - Kättare som inte blivit brända ännu.
DU är en poet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Jag som hoppades att vi skulle kunna samarbeta här, som en liten motvikt mot den hårda tonen i det andra spelet 😞
Man kommer ha stora fördelar av samarbete här också. Det är bara att till sist kan bara en person vinna. Den med mest pengar!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,813
Leon. Råskinn. Lustmördare med sotade glasögon. La douleur, c'est mon métier. On est professionnel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Personnes d'intérêt
Sybot d'Orléans (Cybot). Poet nivå 1. Äger: 50 dirham.

Waterhouse. Teolog nivå 1. Äger: Helig text. 2 dirham.

Hägerstrand. Doktor nivå 1. Äger: 1 flaska morphia. Kirurgiska instrument. 10 dirham.

Leon. Råskinn nivå 1. Äger: 1 Svärd. 1 krukväxt. Skuld på 120 dirham.


1a Muharram
Vad gör du idag?

1: Utforskar Smärtan och förnedringens fängelsehåla.

2: Lismar vid hovet.

3: Studerar förbjudna texter.

4: Jobbar.

5: Festar.

6: Använder magi (ange namnet på trollformeln)

7: Vilar.

8: Utmanar en annan karaktär (ange namnet) på en duel

9: Ger en annan karaktär (ange namnet) ett föremål (ange vilket) eller en summa pengar (ange summan).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,141
Har du missat att det är Sultanen av Paris? Vet vi om det är Louis XIII eller Ghazi XIII (det arabiska namnet som är närmast i betydelse)?
Sultanen över Paris är Şehzade Ahmed eller Ahmed II, även kallad Ahmed den Gode eller, om man är en smutsig saxare, Ahmed den Gryme.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,186
Location
Marjura
Missbrukaren d’Usher anmäler sig. Trixar med opiumtinkturer att sälja på nästa hovbaluns. Dvs 4, jobbar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,626
Location
Helsingborg
Att skriva provocerande politisk poesi får väl räknas som 4, att jobba. Även om det hade kunnat räknas som 2 eller 5 också. Men idag så fokuserar Sybot d'Orléans på skrivandet snarare än att visa upp sitt intellekt och élan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,396
Location
Ludvika
L'espace De Amstér (Filosof)

1) Insvept i min röda mantel, med vinpokalen i högsta hugg glider jag runt i fängelsehålans många rum och funderar över hur folks smärta och förnedring kan vändas till min fördel. Jag passar på att förödmjuka fastkedjade plågonjutare genom att högt förkunna vad jag tror drev dem hit. Den första är gratis, därefter kostar det.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,248
4. Jag jobbar och sliter. Jag har kommit på en teori för hur hovdamerna ska gå ner i vikt. Man opererar in en hamster mellan strupen och magsäcken, så att hamstern äter all föda patienterna tuggar i sig, och hovdamerna bara behöver smälta den mycket mindre näringsrika hamsteravföringen.

Det har hittills gått sådär, men både hamstrar och pigor är billiga och skam den som ger sig.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
676
Jag är på!
Thobia är en samhällskritisk författare. Som egentligen trivs rätt bra i samhället och mest vill vara svår, farlig och sexig

Och jag jobbar, nummer 4. Skriver sultan-fientliga texter invirade i så många varv satir att ingen egentligen vet vad som tycks, men den som vet den vet
 
Top