Läst igenom snabbstartsreglerna. Är väl regler som funkar. Ser lite ändringar mot äldre versioner, som att skadebonus börjar vid 13+, och att alla kan använda kraftpoäng för förmågor. Gillar enkelheten i bärförmågan, även om jag inte använder sådant längre. Känns som en stabil motor.
Det enda jag hade velat sett är en redaktör, för språket är lite sisådär, utöver grammatiska fel och stavfel. Känns som om texten skrivits, speltestats och sedan skrivit till saker som folk frågat. Det är också saker som att slå ett Drakslag heter "kritiska slag" för närstrid medan de är bara Drakslag för avståndsvapen. Vet inte varför det behövs en ny term för närstrid. Utöver detta är det en hel del "läs mer senare", vilket signalerar till mig att texten är inte genomtänkt från början.
Exempel på behov av redaktör
När det är din tur i Rundan får du förflytta dig och utföra en handling. När det är din tur att agera i Rundan säger du helt enkelt hur du vill förflytta dig och vilken handling som du vill utföra, och om så krävs slår du tärning för att se om du lyckas. Du väljer själv om du förflyttar dig först eller utför handlingen först. Du kan till och med använda en del av din förflyttning, utföra din handling, och sedan slutföra förflyttningen.
(min emfas)
Det låter först som om man måste förflytta sig först och sedan utföra en handling, vilket texten senare frångår. Detta kan istället bli:
När det är din tur att agera i rundan säger du vilken handling du gör och slår en tärning, om så krävs, för att se om du lyckas. Du får förflytta dig lika många meter som Förflyttning före, efter eller under handlingen.
'
---
Fria handlingar: Att dra ett vapen som är till hands, släppa ett föremål, kasta sig till marken, resa sig upp eller skrika några ord är fria handlingar. Fria handlingar räknas inte som din handling i Rundan och du får utföra hur många du vill, men bara på din egen tur.
Förstår intentionen, men det skulle kunna innebära att jag kastar mig till marken och ställer mig upp tio gånger medan de andra står och ninjaväntar på mig.
---
Sedan har ankan 16 i Styrka. Funderar lite på hur det förklaras i världen.