[QUOTED] ="Rangertheman, post: 1141576, member: 8141"]
Det blir så klart ett taktiskt övervägande. Kan man avgöra striden är det kanske värt att pressa slaget, annars inte.
[/QUOTE]
Det är ju redan ett taktiskt val. Och utan möjligheten att välja vilket Tillstånd man får så är det bara så att det kommer användas mycket mer sällan. Vilket gör spelet tråkigare.
[QUOTED] ="Rangertheman, post: 1141576, member: 8141"]Jag tycker det blir en extremt "spelig" mekanik att få fördelar i t.ex. strid i utbyte mot en möjlig nackdel i en helt annan situation.
[/QUOTE]
Jag tycker det tvärtom uppmuntrar rollspelande. Hur man ska förklara hur ens rollfigur plötsligt blir krasslig.
Speligheten är ju dessutom kvar även med förutbestämda Tillstånd, men är flyttad på så vis att det kloka ur optimeringssynpunkt i de flesta fall då är att inte pressa sina slag.
[QUOTED] ="Rangertheman, post: 1141576, member: 8141"]Den store, tuffe krigaren kommer så klart att bli rädd eller lortig i parti och minut, vilket blir rätt tramsigt.
[/QUOTE]
Medans att hen skulle bli omtöcknad jämt och ständigt inte skulle det?