Jag gissar att alla spelledare någon gång råkat ut för att snabbt behöva improvisera ihop en NPC och att det inte blev så bra. Typ "fiskaren Bengt" i en high fantasy-kampanj, eller att du sa öööh i 15 sekunder innan du kläckte ur dig att damen med den vackra hatten hette Fiona, eller att... ja, ni fattar.
Nu finns http://omjonasson.se/rollspel/npcmaker/ som löser alla era problem! Men jag skulle gärna ta en diskussion om vilka egenskaper ni tycker att en framslumpad NPC behöver. Jag chansade att det räckte med ett utseende, ett namn och 4 på olika sätt utmärkande färdigheter. Vad saknas?
Och är det alls ett problem för er? Har ni förberett alla rimliga NPCer till spelstart och resten kan lika gärna heta Kim och ha röda tröjor allihopa eftersom det är uppenbart att en interaktion med dem inte ger något?
Nu finns http://omjonasson.se/rollspel/npcmaker/ som löser alla era problem! Men jag skulle gärna ta en diskussion om vilka egenskaper ni tycker att en framslumpad NPC behöver. Jag chansade att det räckte med ett utseende, ett namn och 4 på olika sätt utmärkande färdigheter. Vad saknas?
Och är det alls ett problem för er? Har ni förberett alla rimliga NPCer till spelstart och resten kan lika gärna heta Kim och ha röda tröjor allihopa eftersom det är uppenbart att en interaktion med dem inte ger något?