Nekromanti Snabbt improviserad NPC

Feuflux

omjonasson.se
Jag gissar att alla spelledare någon gång råkat ut för att snabbt behöva improvisera ihop en NPC och att det inte blev så bra. Typ "fiskaren Bengt" i en high fantasy-kampanj, eller att du sa öööh i 15 sekunder innan du kläckte ur dig att damen med den vackra hatten hette Fiona, eller att... ja, ni fattar.

Nu finns http://omjonasson.se/rollspel/npcmaker/ som löser alla era problem! Men jag skulle gärna ta en diskussion om vilka egenskaper ni tycker att en framslumpad NPC behöver. Jag chansade att det räckte med ett utseende, ett namn och 4 på olika sätt utmärkande färdigheter. Vad saknas?

Och är det alls ett problem för er? Har ni förberett alla rimliga NPCer till spelstart och resten kan lika gärna heta Kim och ha röda tröjor allihopa eftersom det är uppenbart att en interaktion med dem inte ger något?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Beskrivningsord för utseende?
Beskrivning av kroppshållning/röst för oss som gillar att spela ut lite för att ge våra SLP:er lite karaktär?
Könsidentitet, som ofta men inte alltid stämmer överens med könsuttryck?
Sexualitet?
Mål, på kort och lång sikt?
Generellt intryck/beteende - t.ex. "paranoid", "kelsjuk", "hjälpsam", "lättprovocerad", "analytisk".

Allt beror ju på vad man ska ha SLP:n till - är det bara en generell motståndare/mook eller är det ett vittne i mordmysteriet man pratar med eller är det en forskare som jobbar i labbet man försöker infiltrera? Färdigheter tycker jag generellt är mindre intressant än t.ex. beteende/personlighet, men det beror nog på spelstil.

Jag brukar försöka ha så många förberedda som möjligt eftersom improvisation alltid riskerar att landa i trista, ogenomtänkta stereotyper. Med lite eftertanke kommer man långt. Sedan improviserar jag resten, men jag försöker undvika "ansiktslösa" spelledarpersoner - jag vill att de ska ha namn och gärna lite distinkta utseenden / kläder / etc så att det fortfarande känns som att de är riktiga människor och inte bara statister.

Rickard

Urverk speldesign
Excels at:
* Camouflage

Good at:
* Disguise
* Acrobatics

Hopeless at:
* Camouflage
Du borde göra en temporär array som du sedan slumpar från. Sedan plockar du ut värdet och tar bort med pop/remove (vad du nu använder för språk). Du slipper du dubbletter som här ovan.

Jag brukar vilja ha karaktärsdrag som jag kan spela utifrån. Det och namn tycker jag är svårast att improvisera fram. Som av en händelse så hittade jag en personlighetsdragslista som jag gjorde för evigheter sedan. Tar ett foto av listan och bifogar den. Kanske kan tjäna som inspiration i alla fall.

http://erebaltor.se/rickard/personlighetsdrag.jpg

Porträttet var en ball detalj.

Feuflux

omjonasson.se
Tack för bra input. Personlighetsdrag/intryck/beteende/sinnesstämning är grejer jag måste/borde lägga till.

Och lite pinsamt att jag inte alls tänkte på dubbletter av färdigheterna. Det får jag lägga in någon fix för.

Wyldstorm

Swordsman
Såg att en slumpad dam såg ut som hon svalt en orm eller så..
Att få med lite basic ansiktsuttryck som förklarar första intrycket, med en liten kodsnutt som genererar Like/dislike så kan jag kasta en tärning jag använder..
Tycker det är kul att småvrida in lite blandade intryck, typ 70% vardagligt 20%småskeptisk/småintresserad 10%aktivt ogillande/gillande, så påminns jag som SL att alla värdshusvärdar kanske inte bara ser/låter olika, utan nån slags... Småudda sak gömmer sig. T.ex. Denne är GRAVT fan av en av spelarna som helt klart är det hetaste sen brunsås! -eller nåt sånt.
Så typ: tycker x av anledning Y om Z, vore kul.

Krille

Super Moderator
Feuflux;n197387 said:
Och är det alls ett problem för er? Har ni förberett alla rimliga NPCer till spelstart och resten kan lika gärna heta Kim och ha röda tröjor allihopa eftersom det är uppenbart att en interaktion med dem inte ger något?
Jag har bara de väsentliga spelledarpersonerna förberedda. Några mindre väsentliga finns med som namn och möjligen mål och karaktärsdrag.

För resten gör jag listor. En med namn och en med karaktärsdrag. Dessa listor finns alltid tillgängliga. Tag ett namn plus ett eller två karaktärsdrag, och poof så har jag en spelledarperson. Skriv upp dem på ett litet kort eller i en anteckningsbok för framtida bruk, och stryk namnet från listan (karaktärsdragen kan återanvändas, namnen återanvänds mer sällan).

Sen spelar jag helst spel där det är oerhört enkelt att sätta värden på spelledarpersoner om man behöver slå ihjäl dem regelmässigt. Typ Star Wars d6, där en spelledarperson har 2D i alla färdigheter och attribut, utom spjutspetsfärdigheter som är 4D. Eller Hjältarnas tid (skryt!) där man bara behöver sätta färdigheten Grund till 65% och Hälsa till 20 för att kunna slå ihjäl hen (20 i Gard också om man vill att det inte ska vara en dussin-spelledarperson).

Med dessa trick är snabbt improviserade spelledarpersoner inga problem. Ibland vet mina spelare inte ens om att de var improviserade redshirts och poof! så blir de skitviktiga i kampanjen.

Eksem

Champion
Tycker nog det viktigaste är vad en NPC vill uppnå/gillar; sedan namn; sedan ett fysiskt urmärkande drag; sedan personlighetsdrag.

Sapient

Swashbuckler
De flesta SLP/NPC jag skapar är ett namn och ett manér som jag spelar ut. Om de kommer från något "köpeäventyr" så står ju det för resten - stats, målsättningar etc. Om jag improviserar dem fritt, så ges det antingen av situationen eller så får det växa fram.

Jag har ingen förberedd namnlista som Krille (iaf sällan). Jag brukar skapa en handfull namn/roller som förberedelse till ett äventyr motsvarande, eller för att kunna skapa en stad eller motsvarande. Då bestämmer jag, utöver namnet, förmodligen rollen (formellt) och någon slags förhållande till de andra - vilka som är antagonister mm.

Jag brukar sällan bekymra mig över stats. Om det behövs, tex pga att det kommer till strid, så kör jag på vad som nu ligger närmast "standard mooks" i respektive spel, och förbättrar värdena ifall det känns motiverat (viktig NPC).

Med tiden, vartefter kampanjen varar (dvs om den blir det...) eller jag ser skäl till det på något annat sätt, så kanske jag bygger ut vissa NPCer till en större roll. Då kanske jag tar mig tiden att stata upp dem, så det finns något mer sammanhängande.

I den kampanj (M:UA) som jag just påbörjat som SL, så har jag insett att det finns två SLP:er som kommer att "få växa". En av dem började bara som ett namn (en i ett antagonistiskt par), men när jag började fylla ut den med ett manér så slog det an hos spelarna. En av de andra är någon jag själv blivit lite förtjust i och ser en nisch som kan passa.

Till viss del är det för att jag är lat när det gäller förberedelser, men tycker att den sortens "improvisationsteater" är kul. Det känns ändå som ett bra sätt att matcha vad spelarna gillar, att helt enkelt låta de interaktioner de har roligt med växa av sig självt. Jag misstänker att jag skulle vara sämre på det om jag förberedde mig "bättre" och hade gjort för mycket förarbete som jag lät styra mig. Men det är förmodligen självberättigande självbedrägeri för att kunna fortsätta vara lat... :)

zonk

muterad
Fina grejer! Kommer absolut låna den. Gillar att försöka fundera ut hur det kan hänga samman. En boxare med en odåga till hund, en döv fiskare med ett förflutet som akolyt, en analfabetisk nekromantiker och tjuv.. Fina frön allihop.

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag uppdaterat lite, behold: http://omjonasson.se/rollspel/npcmaker/

Så nu får man två personlighetsdrag (och en ny kombobox för att styra utvalet), och jag har även lagt till dublett-kontroller så att man inte kan få samma slumpade värde flera gånger.

Livsmål eller "vad vill personen uppnå" vet jag inte riktigt hur jag ska bygga en vettig lista för... hittade mest folks buckets lists när jag googlade och då var det mycket "spring ett maraton", "bli ekonomiskt oberoede", "res jorden runt" och det kändes svåröversatt till en generiskt NPC-generator. Skulle vilja ha mycket mer lågmälda saker som en fantasy-bonde, serenity-prisjägare, steampunk-byråkrat och jedi-riddare kan dela på...

---

Nu spelleder jag ju ingenting i nuläget, men jag tror mig ha en tendens att göra mina NPCer lite väl lika... typ att alla har personligheten "avvaktande hjälpsam" eller nåt. Så kommer jag igång med att vara SL igen så ska försöka tvinga mig att spela ut lite mer variation.

clarence redd

FrostByte Books
Trevligt litet program. Jag gjorde nyligen en lathund i listform med två kolumner: Demeanor/Personlighetsdrag och Motivation/Drivkraft. Drivkrafter är lite mer öppet än livsmål och känns enklare att få till tycker jag. I min lista fanns bland annat Pengar/Rikedom, Imponera på överordnad, Ha roligt och så vidare. Fördelen med att inkludera Motivation är att SL lite lättare kan föreställa sig hur personen reagerar på till exempel mutor, hot, bortförklaringar och uppenbara lögner - oförberedda situationer som åtminstone i mina scenarion är ganska vanliga.

Sapient

Swashbuckler
Feuflux;n198585 said:
hittade mest folks buckets lists när jag googlade och då var det mycket "spring ett maraton", "bli ekonomiskt oberoede", "res jorden runt" och det kändes svåröversatt till en generiskt NPC-generator.
"I am Athelas Númenorë, Timbermaster of the Elven tribes of the Northern Realm, I seek justice for the slaying of my kin and... jag tänkte ställa upp i London Marathon nästa år och har tjackat en skitfin lägenhet i East End..."

:)

Tre solar

Hero
Chris Chinn har kommit på ett bra format för att snabbt göra slper: x men y.

Jag tycker att sapients exempel är jättebra för att visa hur det funkar. Om vi har stereotyper alv och stereotypen affärsjurist så kan vi beskriva dem i minsta detalj för vi har så tydliga bilder av dem - vad de äter, vad de gör på fritiden, vilka kläder de har på sig osv. Det behöver man ingen hjälp med, och det är därför det funkar när händelsetabellen säger 2d6 alver och inget mer - äventyret vet att vi känner till stereotyperna.

Eftersom stereotyper är lätta att utgå ifrån men alltid blir likadana är det inte alls en dum idé att låta dem kollidera med varandra.

När alla andra mumsar lembas en gång om dagen går vår alv och dricker protein-välling varannan timme, när de pratar om Loth loriens skogar passar han på att berätta om sitt nya hus. Det låter som en fantastisk slp i mina öron.

TLDR: det är bra med saker som är out of character, fåniga moderna önskemål som att åka till New York kan jättelätt göras om till fåniga tidlösa drivkrafter som "att åka till [välkänd men avlägsen plats, jfr New York]"

clarence redd

FrostByte Books
Min beskrivning ovan blev något otydlig. Här kommer en bild på ett av de "bokmärken" jag håller på att ta fram som stöd för spelledare i M-SPACE. Demeanor, Motivation och en föränderlig Social Disposition har fungerat bra som bas för NPCs. Det var nog en motsvarighet till Motivation jag mest saknade i slumpgeneratorn.

(Om tabellen för Social Disposition är lite svårförståelig, så beror det på att den ingår i det större regelsystemet för social konflikter och Extended Conflicts).

Attachments

nyvinter

Illustrationist
I fantasy använder jag en kombination av "välj lifepath i Burning Wheel" för färdigheter och Instant NPCs-tabellerna i Dungeon World. Då kan man få allt från gatubarn till orch-magiker.

För nutida och SF har jag inte hittat någon fungerande genväg än.

Anchorman

Swashbuckler
Faktiskt ganska intressan, bättre än jag trodde den skulle vara.
Den lider fortfarande lite av problemet att man ofta behöver få fram något specifikt, tex en stadsvakt, smed, snickare etc och där funkar inte denna särskilt bra.
Jag hade gärna sett att du la till love/hate.
Tex
Loves: Animals
Hates: Laws and rules

Då kan man faktiskt få fram npcs som kan ta lite större plats.

Sen en liten bugg, färdigheter som är snarlika borde räknas som dubletter. Tex fick jag en som var good at spot hidden men useless at detect traps :p

Zire

Swashbuckler
Anchorman;n198808 said:
Tex fick jag en som var good at spot hidden men useless at detect traps :p
- Rummet är tomt.
- Nehej, vad är det här då?
*snap*
- Aj!

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag uppdaterat lite!
http://omjonasson.se/rollspel/npcmaker/

Vad är nytt då?
* Skillsen fick flytta till en egen tredje ruta för att få plats med mer info.
* Lagt till så att alla NPCs får en motivation (listan knyckt från internet och sedan har jag lagt till lite, bara att kolla källkoden om ni vill se vad som finns med).
* Och så får alla NPCs en "Initial view of the players" (kom gärna med en bättre term). Det är 7 värden (sannolikhetsfördelade enligt 1/3/6/9/6/3/1) - "Hate", "Contempt", "Indifference", "Neutral", "Helpful", "Supportive", "Devotee" (även här får ni gärna komma med förslag på bättre termer).

Alla värden man kan få är väl inte helt klockrena och som någon sa är verktyget inte perfekt om man är ute efter en specifik NPC, typ en stadsvakt, men frågan är hur bra man kan få det samtidigt som det fortfarande ska ge generella NPCs.