Nekromanti Snyggaste rollspelsnamnet

Dimfrost

Special Circumstances
Vilket rollspel har det snyggaste namnet? Själv är jag svag för korta namn som inte behöver förkortas, som låter snyggt men som ändå i någon mening säger vad spelet handlar om. Därmed blir mina favoriter typ Nobilis, Mutant (innan de hakade på Undergångens arvtagare på slutet) och Västmark. Spel med kolon eller "&" i namnet faller bort direkt. Tveksam språklig tillhörighet gillar jag inte heller (ska man uttala Gemini på latin eller engelska? och hur uttallar man egentligen Castle Falkenstein, på engelska+tyska?). Nonsensnamn känns då trevligare; jag har ju gjort mig skyldig till det själv i och med Terone. Jag borde gilla Eon, om det inte var för att alla betonar den första stavelsen... Nå, vad tycker ni?

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Hur uttalas egentligen Terone? Jag uttalar det [Terå:n], som om jag läser det på engelska.. Antagligen för att jag tänker på namnet Tyrone (för det finns det väl ett namn som heter - en boxare exempelvis?)..

Jag gillar namn som flyter på när man säger det.. Drakar och Demoner exempelvis.. Flyter in i ett "drakarådemoner" och det är dessutom en alliteration.. Alltid plus för sådant.. Jag tycker ett namn blir ful när man måste ta en paus i ordet, som Västmark, Castle Falkenstein och ibland även Eon (E-on).. Call of Cthulhu är nog värst.. Gemeni, Agone, Nobilis och Deadlands funkar bättre.. Dead-lands är visserligen nästan en paus men det klarar sig på grund av att namnet har följsamma konsonanter mellan de delorden..

Själv gillar jag smått sjungande namn.. Om det någon gång kommer ett rollspel som heter Oblivion så kommer jag vara helsåld på det, bara för namnet skull.. Det är nog något av engelskans vackraste ord.. Agone är vackert.. SLA Industries har lite poetisk ton över sig, men har tyvärr den där pausen.. Mutant är... alldagligt.. Kan inte sätta fingret på varför jag tycker detta, men snart kommer det säkert någon lirare som sätter fingret på det.. Det brukar vara så.. :gremsmile:

/Han som inte orkade tänka igenom det här svaret

chrull

Stockholm Kartell
Ojojoj. det finns ju många liksom.

SLA Industries tycker jag är trevligt, särskilt eftersom man uttalar det Slay Industries, det är ett passande namn på spelet, och dessutom ser det harmlöst ut i skrift, medans med korrekt uttal blir... ja. inte harmlöst iaf.

Mechanical Dream är också en favorit. Mekaniska drömmar kanske låter tuffare iofs. Men det gör inget. det är ett trevligt namn. Hur mycket det har med spelet att gör däremot ...

Little Fears. Kom igen. Det är sååå passande.

Planescape är inget rollspel, men det gills ändå. Asbra namn. särskilt med det roliga Plane/scape alt Plan/escape.

Skymningshem är ett fint namn. Skymningshem: Andra Imperiet är det inte. särskilt inte när folk envisas med att förkorta det shi2.

Neotech är ett gräsligt namn. vilket språk är det egentligen? Och sen när de ger ut modulen Offensiv (svenska) och sen planerar modulen Police (inte svenska) så blir jag galen.

Violence är för övrigt ett ganska bra namn. Det är ett bra spel också.

Mutant är ett dåligt namn. Jag förstår det liksom inte. Precis som att Alv, dvärg eller Robot skulle vara dåliga namn

Oj. nu kommer det kunder. Men jag tror jag är klar ändå.

chrull

Rising

Vila i frid
Jag gillar namn som har en rytm och en melodi i sig. Och det är "Drakar och Demoner" som är bäst. Pam-pam Pam-pam Pam-pam. Alliterationen hjälper till för det musikaliska i namnet. "Bovar och Banditer" hade varit ett liknande bra namn, precis som ett av mina småspel i högstadiet: "Katter och Kanoner". Dessa melodiska namn behöver inte ha ett "och" i sig dock. "Morfars Makaroner" har samma rytm och uppbyggnad. Pam-pam Pam-pam Pam-pam. Men det är ju ett fånigt namn, å andra sidan.

Jag tycker det är okej med namn som bara består av ett ord, en stavelse. Hôl, Kult, Flux. De känns alltid tuffa, om än lite lökigt reklamiga.

Annars gillar jag namn som står ut. Det är ju så tråkigt med det reklamiga och tillrättalagda. "Vampire: the Masquerade" lät inte som något annat rollspel (jag kände till) när det kom ut, så det fick upp mina ögon. Jag kan förstå att de fortsatte med den namnformulan, men jag hade önskat att alla deras spel hade fått liknande, säregna, namn. "Little Fears", "Call of Cthulhu" och "Riddle of Steel" är tre andra namn som fångar ens uppmärksamhet.

Tråkigast är alla namn som är ett ord och som typ inte betyder någonting, eller som betyder något andefattigt, färglöst eller obegripligt. Tellus, Nobilis, Mutant, Eskapix, Chronopia, Gondica, Eon, Gemini, Phobia, Aberrant, blä blä blä... Det är säljiga namn, och de fungerar när man väl lär sig spelen, men om jag skulle gå i en rollspelsaffär och hitta ett nytt spel som hette typ "Zardiac", "Mortis", "Genocide" eller "Terra" så skulle jag inte för ett ögonblick vilja öppna dem och kolla i dem. Västmark och Skymningshem är bättre, förmodligen för att de bygger upp något eget även om det görs med vanliga, lättbegripliga ord.

Sämsta namnen är "Elric!", "Castle Falkenstein" och "En garde!"

Dimfrost

Special Circumstances
Terone [OT]

Hur uttalas egentligen Terone? Jag uttalar det [Terå:n], som om jag läser det på engelska.. Antagligen för att jag tänker på namnet Tyrone (för det finns det väl ett namn som heter - en boxare exempelvis?)..
Jag uttalar namnet te-RÅ-ne, där båda e:na är korta. Det är okej om du associerar det till en Tyrone (även om jag inte kom på det förrän långt senare), men isåfall måste det vara Tyrone Slothrop från Gravity's Rainbow. :gremwink: Men där ser man hur dumt det är att ha ett nonsensnamn, egentligen. Jag har funderat så smått på att byta namn på spelet, men det blir nog inget av det.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Om jag ska börja med att vara negativ så tycker jag inte om nonsensnamn eller namn som är obegripliga av endera anledningen. Terone har redan nämnts och förtjänar egentligen inte mer smuts, men mitt favvohatnamn just nu är Daimonion, som inte luktar det minsta av det 1700-tal som det sägs vara så troget.

Därefter kommer namn på fel språk. Här kommer In the dark som favvohatobjekt, och själv har jag bidragit med Aki.

Namn med kolon tycker jag inte heller om. Vampire: The Masquerade är dessutom ett exempel på standardfenomenet Title: The Subtitle, och det avskyr jag. Återigen har jag själv exemplet Skymningshem: Andra Imperiet, men där är det mest Andra Imperiet som är titeln och Skymningshem som är... inte undertitel. Övertitel?

Är det då något namn bland de egna som jag är tokförtjust i? Jo, tre stycken, på projekt som ännu bara är på skisstadiet. 1989, IS och Darwin 2.0. Det första anspelar förstås på 1984, men också på året då Järnridån föll - tesen i spelet var att Järnridån inte föll 1989, utan att Sovjet invaderade Västeuropa för att slå bort vad man såg som orsaken till östblockets sönderfall. IS (med stora bokstäver) handlade om att en ny istid var i antågande och att civilisationen höll på att kollapsa, som The Day After Tomorrow fast utan superstorm och under längre tid. Slutligen, Darwin 2.0 - det andas en ny evolution av ett nytt släkte, och problemet var att man tillhörde den gamla utkonkurrerade varianten.

Hur är det med andras namn? Pendragon har en skön rytm, och Dream Park har en mysig anda över sig. Jovian Chronicles låter också rätt trevligt. Men min favorit är faktiskt Engel. Den är kort, mysigt, och trots att den är på utrikiska (dubbelt utrikiska, om man betänker den engelska utgåvan) så säger den exakt vad spelet handlar om.

Dimfrost

Special Circumstances
Därefter kommer namn på fel språk. Här kommer In the dark som favvohatobjekt, och själv har jag bidragit med Aki.
Men "Aki" var ju mitt fel, eftersom jag snodde "Höst". :gremcrazy: Så här i efterhand känns det väldigt onödigt, för "Höst" är ett rätt dåligt namn på mitt spel, egentligen. Jag är värdelös på att namnge mina projekt, och det är anledningen till att jag över huvud taget började fundera över det här ämnet.

1989 är snyggt. Jag hade tänkt nämna namn som består av siffror i trådstarten, men det glömde jag bort. Hur som helst är det abstrakt och väldigt snyggt, men kanske inte så praktiskt.

/Dimfrost

Grog

Swordsman
Re: Terone [OT]

terone var en makedonisk by på de gamla goda grekernas tid, idag mest känd för mynttillverkning.

jag har ingen annan aning hur det uttalades på gammalgrekiska.

/grog - överkurs

Grog

Swordsman
när det ändå är på tapeten...

Nu när ni ändå snackar om detta, vad tror ni om mitt senaste namnförslag på vårt spel?

Gryningstid

(Vi får se hur länge detta arbetsnamn klarar sig från min delete-tangent.) Eller Grynings-... nånting?

Eftersom spelet utspelar sig i en värld mitt i en förändring från det gamla till det nya, från vidskepelse och magi till upplysning och vetenskap, från barbari till "civilisation" tänkte jag att det beskriver spelet någorlunda i ett enda ord. Precis som man inte vet till vilken slags dag man vaknar till, vet inte heller spelarna vilken slags värld de håller på att skapa.

Kommentarer och förslag mottages gärna av oss (Rikard, Roger, Henrik plus mer perifera skribenter och annat löst folk vi träffat på krogen.)

Hobert

Warrior
Håller med i mycket som andra redan har skrivit.

Själv tycker jag att "Drakar och demoner" är ett schyst namn, mestadels på grund av att jag har spelat det så mycket, att själva spelnamnet framkallar gamla trevliga minnen från spelsessioner.

...Men tänker man på saken är det ett rätt löjligt namn. "Drakar och demoner"... Hade jag inte hört det namnet så mycket när jag var yngre att jag slutat fundera över ordens mening hade jag nog inte stått ut med det nu.

Många verkar ogilla "Mutant" eftersom det är så kort, men jag gillar det namnet, och lägger man på "Undergångens arvtagare" som underrubrik blir det ju kanon :gremgrin:

Jag håller dock med om att många korta namn blir för intetsägande, typ "Gemini". Till denna kategori faller också "Götterdämmerung" som Riotminds arbetar med. Jag har ju naturligtvis inte sett spelet än, så jag kanske inte borde uttala mig, men jag tycker inte det verkar vara en passande titel på ett spel i 1800-talsanda. Det namnet får mig snarare att tänka på ett krigsspel, kanske någonting med fornnordiskt tema eller rentav mer i stil med "Mutant".

In the Dark gillar jag också. Det namnet har en trevlig klang som slår an tonen för vilken typ av spel det är.

Eksem

Champion
"Sämsta namnen är 'Elric!'..."

Haha, ja, hur de valde bort tunga namnet Stormbringer mot ELRIC! är helt obegripligt. Och som det står i nån recension på rpg.net (tror jag) så är det ungefär som om man skulle kallat Star Wars-rollspelet för LUKE!

Man Mountainman

Storsvagåret
Om det någon gång kommer ett rollspel som heter Oblivion så kommer jag vara helsåld på det

Tja, om inte annat så finns ju Wraith: the Oblivion från samma knasiga gäng som gav oss Vampire, Werewolf och Exalted. Det är dessutom ett spel som förtjänar att man blir helsåld på det, av andra anledningar än namnet.

PAX

Jordisk Äventyrare
Western tycker jag funkar mycket bra. Inga kluvna tungor där inte.

Mutant håller fortfarande. Men som min flickvän sa: "Mutant Undergångens Arvtagare? Det låter så deprimerande."

Call of Cthulhu är ju skithäftigt bara för att man måste vricka tungan av sig själv. Sen är ju namnet troget Lovecraft. (Kalla Köttbullar och Kalle Kula var benämningar som florerade i spelgänget ett tag.)

All Flesh Must Be Eaten är ju ett sådant namn man drar på smilbandet åt och inser direkt vad det handlat om.

Twilight 2000 är kanske lite kryptiskt men jag gillar det ändå. Aftermath kanske hade funkat bättre för att betona spelets prägel.

Stormbringer är klart bättre än Elric och tur är väl att de har skiftat namn igen.

Neotech är bra kombinering men tyvärr lever inte spelet upp till sitt fina namn vad gäller ny teknik i en hård och brutal framtidsvision. Cyberpunk klarar biffen bättre.

Unknown Armies är kult. KULT inte kult. KULT är något annat. (Klura på den ni...)

Shadowrun är klart godkänt.

Aggressio och Parabellum fick vi aldrig se men namnen är bra. Likaså gillar jag Revolver. Ad Humins som vi själva har använt till vår egen Sci-Fi värld har jag börjat hata mer och mer. In Humanis var ett annat namn.

Paranoia är bra. Spelet är värre...

Mutants & Masterminds... Eh! Brrr. Kalla kårar.

Förkortningar är både roliga och tråkiga. GURPS låter som om man ulkar i närmaste handfat. MERP ungefär som om man rapar efter Coca Cola. SLA Ind. är som sagts tidigare lite klurig. HARP och HOL...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fast Aftermath bör ha varit upptaget redan, av just rollspelet Aftermath :)

PAX

Jordisk Äventyrare
Vilket jag naturligtvis borde ha skrivit då jag var fullt medveten om det.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag brukar välja namn som är funktionella snarare än snygga. Yggdrasil, Väster om havet, Nya tider, nya seder, Tokiga Landet, Kollaps, De odödliga, Mjuka tassar, vassa tänder är alla exempel på namn som jag gett diverse rollspelsprojekt of mine. Jag har i samtliga fall valt dem på tre kriterier: de är inte töntigt anglofierade, de är inte meningslösa nonsensord och de är relativt informativa vad gäller spelets innehåll. Jag antar att jag föredrar de namn som har en smula mer poetisk klang, som "Väster om Havet". Namnet till mitt regelsystem Revolver valde jag dock enbart för att underlätta logo-design.

När det gäller spel som jag inte har gjort själv blir det svårare. Jag kan dra några exempel på namn jag INTE gillar. "Tribe 8" låter mer som ett häftigt T-shirt-märke än namnet på ett postapokalyptiskt fantasyrollspel. "Eon" uttalas ständigt fel på det mest efterblivna sätt. "Buffy the vampire slayer: the roleplaying game", slutligen, är bara för jobbigt.

Jo, ett namn jag gillar också: "Human Occupied Landfill". Läckert som fan.

Lindenius

Swashbuckler
Snyggaste saganamnet

Allt som innehåller ordet "saga" tycker jag fungerar... typ:

Skymningssaga
Draksaga
Mutantsaga
Vampyrsaga: Maskeradsagan

Kan inte misslyckas.

//erik. nu är det hungern som talar

Fallen Angel

Veteran
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Jag gillar också korta namn, men om du använder förkortningen på ett spel (t,ex DoD) så är det enklare att säga än t,ex Mutant.
När jag läser ditt inlägg så ställer jag mig frågan: "Brukar man säga Mutant: Undergångens Arvtagare?". Jag menar, jag brukar bara säga Mutant rätt och slätt. Är det fel :gremblush:
Slutligen så undrar jag.... Hur i självaste hellskotta uttalas Eon?!?!?! :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:
Uttalas det med betoningen på E eller O???

Ymir

Liten kantbaron
Eon - andefattigt, färglöst och/eller obegripligt? Det är ju en helt klockren titel, då den direkt anspelar på kampanjvärldens kärna - dvs att tiden rör sig i cykler om 10 000 år, vars brytningstider markeras av mer eller mindre stora apokalypser. Eons nutid och kända historia tilldrar sig under människornas eon, helt enkelt.

Jag tycker det är en genial titel, personligen.

- Ymir, tycker

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har aldrig någonsin sagt "DoD", även om jag ständigt använder det i skrift. Visst säger man aldrig "Mutant: Undergångens arvtagare" utan bara "Mutant", men spelet heter så i text likförbannat, och det tycker jag är riktigt fult.

Och ordet "eon" uttalas eÅN, alltså med betoningen på o:et (som uttalas som ett å). När det gäller rollspelsnamnet tycker jag mig ha märkt att Eånn är vanligare, alltså med långt betonat e i början.

/Dimfrost