Fine. Jag böjer mig för den här förklaringen. Du har rätt, Mucus.Mucus said:Tanken med ordet genus är precis tvärtom. Det är att understryka vikten av att belysa vår socialt uppfattade könstillhörighet. Innan genusvetenskapen (som är den disciplin som med rätta definierar begreppet) fanns inte ordet genus. Anledningen till det var för att ingen hade sett de här sociala mönstren tidigare (nåja). Alla talade bara om de två olika könen. Män är från mars och kvinnor är från Venus. Män får våldta och misshandla, och kvinnor tvingades lyda och ställa upp. Det var inte genom den sociala konstruktionen som folket innan genusvetenskapen legitimerade de här olika synsätten på olika kön. Det var för att "det bara var så", eller i bästa fall "för att Gud har sagt det", eller "Darwin hade snopp". Alltså - ordet kön är bortom den livräddning du försöker dig på. Ordet kön betyder inte det du vill att det ska betyda. Att du tycker att det borde betyda något annat eller mer hjälper inte, det syftar bara till det biologiska. Genusvetenskapen valde däremot att mynta ett nytt begrepp för att med enkelhet kunna tala om just de här sakerna som du tar upp; varför kvinnor sitter med benen i kors, varför män och kvinnor har olika förväntningar på sig osv. Dessa beteenden och förväntningar har ju ingen biologisk koppling. Däremot har de en social koppling. Eftersom genusvetenskapen lyckades slå biologerna, teologerna och rasbiologerna på fingrarna kunde vi äntligen börja tala om de här socialt konstruerade reglerna för vad män och kvinnor får, inte får, bör och ska göra. Det korrekta ordet att använda i sådana sammanhang är därför genus, inte kön.Recca said:Och btw, om biologiskt kön är kön och socialt kön är genus, så vill jag slå de som bestämt det på fingrarna. Det är att underminera det sociala könets betydelse för hur kön tar sig uttryck.
Inte i en diskussion om genus. Då är det tvärtom. Då är kön det mindre väsentliga. Vi använder inte längre "deras"* begrepp, vi använder numera vårt eget. Att slippa undermineras av "deras" begrepp är precis anledningen till att ordet genus överhuvudtaget existerar.Om kön=biologiskt kön så undermineras betydelsen av socialt kön iom att det blir det där andra.
*För att "de" väldigt ofta i diskussioner om beteenden fullständigt missar och inte vill kännas vid den sociala fostran som sker, utan bara hänger sig åt genetisk forskning som typ inte bevisar ett endaste dugg om vårt beteende.
Det betyder inte att jag har fel egentligen, men i det här fallet så känns värdet av ditt rätt större än värdet av mitt rätt.